برگزيده جشنواره مروجان كتاخواني

طرح "بامداد کتابخانه ها و ترویج خواندن" در سال ۱۳۷۵ در شورای کتاب کودک متولد شد. این طرح با سه دهه فعالیت‌های چشمگیر و سهم پایدار در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی در میان کودکان برگزیده ششمین "جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی" در بخش گروه ها و نهادها شد. این جشنواره با همکاری و همراهی گروه ها و نهادها و تشکل های غیردولتی تحت عنوان7 "شبکه مروجان کتابخوانی کشور" و پشتیبانی "دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد" برگزار می شود.

با درود بر شما آموزگاران همکار طرح بامداد؛ با درود بر شما دوستدا‌ران کودک همکار طرح؛ با درود بر شما پشتیبانان مالی طرح؛ بدون همراهی و تلاش تک‌تک‌تان کسب این افتخار غیرممکن بود. طرح "بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن" برگزیده ششمین جشنواره تقدیراز مروجان کتابخوانی شد.

طرح "بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن" در ششمین "جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی" که اختتامیه آن در بیست و پنج آبان ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، در بخش گروه‌ها و نهادها برگزیده شد. این جشنواره با همکاری و همراهی گروه‌ها و نهادها و تشکل‌های غیردولتی تحت عنوان "شبکه مروجان کتابخوانی کشور" و پشتیبانی "دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد" برگزار می‌شود. طرح "بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن" در شورای کتاب کودک درسال ۱۳۷۵ متولد شد. این طرح سه دهه فعالیت‌ چشمگیر و سهم پایدار در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی کودکان داشته است.

اخبار

كارگاه مهارت پرسشگري- مهاجرت -جلسه ٤

كارگاه مهارت پرسشگري- مهاجرت -جلسه ٤

جلسه چهارم كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان “پرسشگري در زندگي فردي – با تمركز بر مهاجرت” روز دوشنبه ٢٠ آبان ساعت ١٣:٣٠ الي ١٦ با حضور خانم عماد در خانه كتابدار برگزار شد. در اين كارگاه خانم عماد ابتدا، توضيحات مختصري از آنچه در سه جلسه ي قبل گفته شده بود را براي حاضران يادآوري كردند. اولين پرسش ايشان از حاضران در اين جلسه اين بود كه متضاد مهاجرت چيست؟ ايشان بيان كردند كه متضاد مهاجرت از منظر واژه ي حقوقي، اقامت است.  در ادامه , به این پرداختند که لغت مهاجرت به چه معناست؟ حاضران در پاسخ به این سؤال, واژه هاي رحلت، گريز، كوچ و تبعيد را به عنوان هم معنا گفتند و خانم عماد درست ترين معنا براي مهاجرت را ترك وطن بيان كردند.  ايشان گفتند واژه ي مهاجرت از هجر مي آيد و هجرت را يكي از مفاهيم مهم در دين اسلام بيان كردند و در تاريخ اسلام هجرت رسول اكرم را از مهم ترين اتفاق هاي دين اسلام عنوان كردند. در قرآن بسيار به هجرت اشاره شده است. در فرهنگ اسلامي هم مهاجرت به عنوان يك حركت مثبت در جهت به سازي اوضاع زندگي انسان صورت مي گيرد.

ايشان در ادامه انواع هجرت را از حاضران پرسيدند و هريك از آنها نظرات خود را بيان كردند. خانم عماد هجرت را به دو نوع تقسيم كردند: ١- هجرت بر اساس اهداف و ٢- هجرت باطني و معنوي

ايشان هجرت باطني را به نقل از اميرالمومنين اين طور توضيح دادند كه مهاجران واقعي كساني هستند كه از گناهان هجرت مي كنند به شرطي كه هرگز به آن برنگردند. در واقع به توبه ي نصوح به عنوان نوعي هجرت باطني و معنوی اشاره کردند. اما هجرت براساس اهداف بسيار گسترده است و شامل بيكاري، مسائل اقليمي، سياسي تا زيست بهتر، تشكيل خانواده، فراگيري دانش و غیره می شود.  علاوه براين مهاجرت به دونوع ديگري هم تقسيم مي شود: ١- داخلي: روستا به شهر، روستا به روستا، شهر به روستا) ٢- خارجي (از كشوري به كشور ديگر)

به طوركلي مهاجرت يك پديده ي مهم اجتماعي است كه در جريان مسائل روز هر كشور تبديل به يك پديده ي مهم مي شود. پرسش بعدي كه مطرح شد عوامل جاذبه ي يك شهر براي مهاجرت بود كه حاضران عوامل جذابيت شهرها را از نظر خودشان بيان كردند : امكانات بهتر زندگي، كار، آرامش، شرايط اقليمي، امنيت، آزادي، تنوع روابط فرهنگي، گسترش رابطه، ادامه تحصيل، دسترسي آسان به مراكز مختلف تفريحي و تجاري و … 

خانم عماد گفتندبیشتر مواردي كه گفته شد را افراد در بررسي هاي قبل از مهاجرت خواهند يافت و احتمال بسيار دارد كه بعد از مهاجرت متوجه شوند كه عاملي كه موجب مهاجرت شده بود، آنطور نبود كه تصور داشتند.  در ادامه , گفتگوهايي بين حاضران و خانم عماد درباره ي مهاجرت با اهداف گوناگون شكل گرفت و ايشان نمونه هاي  متعددي براي حاضران بيان كردند. به طور مثال مهاجرت براي آينده ي فرزندان، مهاجرت براي اينكه احساس مي كند آنطور كه بايد از فرد در كشورش قدرداني شود صورت نمي گيرد و …. حال آينده ي مدنظر خانواده براي فرزندان چيست؟ چه تصوري از آينده دارد. تا چه اندازه از تفاوت فرهنگي جامعه ي مقصد آگاه هستند، عمق اين تفاوت فرهنگي بسيار مهم است. فردي از كشورش با فرهنگي متفاوت از كشور جديد، با تصور داشتن آينده بهتر براي فرزندش، مهاجرت مي كند، در آنجا دچار تناقضات فرهنگي بسياري مي شود. از تفاوت فرهنگي در روابط انسان ها تا تفاوت در نحوه ي مصرف غذاها، مواد مخدر، موسيقي و … . و اين شكاف فرهنگي غيرقابل كنترل ست، تا جايي كه فرزند از والدين به قدري دور مي شود كه ديگر نمي توان براي آينده او برنامه ريزي كرد و آنچه را مدنظر داشتند براي او اجرا كنند.

يكي ديگر از دلايل مهاجرت را شانه خالي كردن از مشكلات اجتماعي در كشور دانستند و به طور مثال براي فرار از بيكاري، مشكلات اقتصادي و … از كشور خارج مي شوند و در كشور ديگر حاضر به انجام هر كاري مي شوند؛ در حالی که در كشور خود به دليل شأن اجتماعي ، مورد قضاوت قرار گرفتن و … حاضر به انجام آن كارهاي سطح پايين نيستند. در ادامه , درباره ي هريك از دلايل مهاجرت كه حاضران در جلسه به عنوان هدف اشاره كردند، گفتگوهايي صورت گرفت و خانم عماد با مثال هايي آن اهداف را برايشان توضيح دادند.

در بخش دوم كارگاه , خانم عماد بررسي تاريخي از مهاجرت ايرانيان از زمان مادها و هخامنشيان و مهاجرت سادات علوي به ايران تا دوران كنوني داشتند. در دوران كنوني , يعني از زمان پهلوي تا اكنون را بطور مفصل تر مورد بررسي قرار دادند. ميزان مهاجرت را در چهار مقطع زماني قبل از انقلاب، اوایل انقلاب ، جنگ و بعد از انقلاب تقسيم كردند. مهاجرت در زمان قبل انقلاب بيشتر مربوط به افراد ثروتمندي بود كه براي گذراندن تعطيلات به خارج از كشور مي رفتند و كم كم تصميم به ماندن در كشورهاي ديگر گرفتند. در آن زمان افراد دولتي ثروتمند و دانشجويان بورسيه بيشترين مهاجرت را داشتند. در زمان وقوع انقلاب هم بسياري از وابستگان رژيم پهلوي مهاجرت گسترده اي به خارج از ايران داشتند.  در زمان جنگ ايران و عراق هم خانواده هاي زيادي براي فرار از سربازي فرزندانشان، ثروتمندان براي داشتن زندگي بهتر و آرامش و البته تجارت به خارج از ايران و به مناطق مختلف جهان از جمله ژاپن و فرانسه مهاجرت كردند.  بعد از پايان جنگ و در دهه ي ٨٠ و ٩٠ بيشترين ميزان مهاجرت به دليل ادامه تحصيل بوده است و از تحصيلات تكميلي تا تحصيل در دوران دانش آموزي فرزندشان به كشورهاي ديگر مهاجرت مي كنند.

در انتهاي كارگاه ، خانم عماد به يك جريان فكري كه در ميان خانواده ها به وجود آمده اشاره كردند كه گاهي فرد مي گويد من به عنوان يك توريست به فلان كشور مي روم و با ديدن شرايط آن كشور براي زندگي، تصميم به مهاجرت خواهم گرفت. در اين روش خطاهاي زيادي وجود دارد. ديدار از يك موزه، پارك، ساختمان، منظره با انتخاب راه زندگي بسيار متفاوت است. فرد بايد ٥ مرحله ي تفكر را طي كرده و در نهايت با يك نگاه پرسشگر و تفكر انتفادي مكان زندگي اش را انتخاب كند. با تفكر انتقادي گذشته را بازسازي، براي حال برنامه ريزي و آينده را پيش بيني كند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :