بورد مهرماه-معرفی خانه کتابدار

بورد شهريور ماه: خانه كتابدار را چگونه به دوستانت معرفي مي كني؟

و اما پاسخ هاي شما...

من به دوستم گفتم كه خاله ها و كتاب هاي اينجا را دوست دارم

به نام خدا از كودكي آشنا شدم تا به آخر

از برخورد خوب كودكان و محيط جذاب كتابخانه تعريف مي كنم.

كتاب عشقه مثل ترنم

از اينكه اينجا واقعا مثل خونه است.

جايي است كه هر انساني با هر خصوصيات در آنجا سرگرم مي شود.

عاشقشم قول ميدم عاشقش ميشي

كتاب خانه بسيار خوبي است و من با دوستانم خاطره هاي خوشي در آنجا داشتم.

خيلي باحاله

بهشان مي گويم كتاب هايش خيلي قشنگ است. تو هم عضو شو

به دوستم گفتم اينجا كتاب هاي خوبي دارد.

تور كتابخانه گردي براي دوستم برگزار مي كنم.

از كتاب هاي زيبايش تعريف ميكنم.

از محيط آرامش تعريف ميكنم.

بعضي موقع ها درس زندگي به آدم مي دهد.

از محيط زيبا و آرامش تعريف كردم.

مي گويم كه اينجا بهترين كتابخانه ي دنيا است.

خيلي جالبه

خيلي كتاب هاي خوب دارد. بسيار زيبا است

لنگه نداره، اين كتابهاش رو هيچ جا نداره، همه خوبها يك جا جمع اند.

اينجا خيلي خوب است.

آرامش بخش

كتابخانه بهترين جا هست.

بخاطر كتاب ها زيبا و قشنگ

لازم نبود به دوستم بگم چون مياد

آرامش بخش

كتاب هايش زيبا و آرامش دارد.

كارگاه خداحافظي با پوشك -پاييز ٩٨

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: كارگاه "خداحافظي با پوشك" با تسهيلگري خانم مينا حبيب نژاد با هدف كسب آمادگي لازم براي گرفتن پوشك از كودك با بازي

آوردن لگن مخصوص كودك و اسباب بازي محبوب وي الزامي ست.

يكشنبه ١٩ آبان ساعت ١٤ الي ١٥

براي ثبت با كتابخانه كودك تماس حاصل فرماييد.

كارگاه مهارت هاي پرسشگري

خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می کند: کارگاه کسب مهارت پرسشگری با حضور استاد نسرین دخت عماد خراسانی

چگونه می توان با پژوهش، پرسشگری و تفکر، با پدیده های مختلف زندگی فردی-اجتماعی مواجه شد؟

جلسه اول: پرسشگری در خواندن- با تمرکز بر "خواندن با خانواده"

جلسه دوم: پرسشگری در اندیشیدن- با تمرکز بر "نخستین گام پژوهش"

جلسه سوم: پرسشگری در زندگی اجتماعی- با تمرکز بر "قصه های قرآنی"

جلسه چهارم: پرسشگری در زندگی فردی- با نمرکز بر "مهاجرت"

به همراه پرسش و پاسخ آزاد در پایان هر جلسه

زمان: دوشنبه، 22 و 29 مهرماه، 13 و 20 آبان ماه

ساعت: 14 تا 16:30

شهریه برای اعضای خانه کتابدار، هشتاد هزار تومان و برای دوستان غیرعضو، صد هزار تومان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با خانه کتابدار کودک و نوجوان تماس بگیرید.

نسرین دخت عماد خراسانی، تحصیل کرده ی علوم سیاسی و کتابداری، از اعضا با سابقه شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک در چند دوره ی مختلف. آثار قابل ملاحظه ایشان در حوزه ی پژوهش، ادبیات کودک و کتابداری سال هاست که به عنوان منابع آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کتاب "روش پژوهش برای کودکان دبستانی"، "خدمات عمومی کتابخانه و شیوه های آن" و ...

او در این کارگاه به زبان ساده از اهمیت پژوهش و پرسشگری خواهد گفت.

ويژه برنامه ي هفته كودك ١٣٩٨

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: ويژه برنامه ي هفته ي كودك، با حضور خانم قبادي

روز يكشنبه ١٤ مهر ؛ ساعت ١٥

منتظر حضور گرم و پرشور شما هستيم.

اخبار

گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب پارسي

گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب پارسي

چهاردهمين گردهمایی انجمن ترویج زبان وادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران، ۱۶ تا ۱۸ مهر، با حضور شخصیت‌های علمی و ادبی داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد. در این گردهمایی، شخصیت های برتر ادبی ایران و جهان از کشورهای ترکیه، آذربایجان، رومانی، هندوستان، بنگلادش،عراق، فرانسه و استرالیا حضور داشتند. شورای کتاب کودک نیز همچون سال های گذشته در این گردهمایی شرکت داشت. فعالیت های شورای کتاب کودک در سه بخش نمایشگاه کتاب، برگزاری کارگاه و سخنرانی خانم نوشین انصاری ارائه شد. خانه کتابدار بخش برپایی نمایشگاه کتاب را برعهده داشت. در این نمایشگاه افزون بر کتاب های برتر فهرست شورا سعی شده بود تا ستونی ویژه به ادبیات کهن اختصاص داده شود تا شرکت کنندگان با کتاب های کودک و نوجوانی که بر اساس بازنویسی آثار کلاسیک و شاهکار های ادبی ایران بود آشنا گردند. در این بخش تعدادی از مجموعه بیست جلدی بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان ارائه شده بود مانند تحفه الاطفال، کتاب احمد، تربیت ، مثنوی الاطفال ، رساله تربیت و … که توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسیده بود. همچنین بازنویسی های متعددی از برجسته ترین نویسندگان کودک و نوجوان از ادبیات عامه گرفته تا شاهکار های ادبی همچون مثنوی و شاهنامه و غیره در این نمایشگاه ارائه شده بود که کاملا متناسب با محور های همایش ادبیات بودند. همچنین، مجموعه کتاب های خانم توران میرهادی و فرهنگنامه کودکان ونوجوانان نیز در بخشی از این نمایشگاه برای حاضران و علاقه مندان معرفی و ارائه می شد.

در بخش کارگاه ادبیات کودک و فرهنگ لیلا کفاش زاده و معصومه رعنا دو کارگاه برگزار کردند. یک کارگاه برای شرکت کنندگان همایش و کارگاه دیگر برای مربیان و اعضای فعال کانون پرورش فکری ارومیه که در مرکز شماره یک کانون برگزار شد. در کارگاه نخست شیوه های ترویج ادبیات و کتاب با رویکرد فرهنگی  برای کودکان ونوجوانان ارائه شد و مطرح گردید که قصه گویی و روایت گری چگونه می تواند مفاهیم فرهنگی گوناگون را به منسل بعدی منتقل کند و حتی چگونه می تواند وفاق ملی ایجاد کند. در این کار گاه بیان شد که قصه ها نوادگان اساطیرند و اساطیر چکیده افکار یک ملت و یک قوم هستند. با مطالعه اساطیر  و اشاعه افسانه ها  می توان به گذشته یک قوم و پیشینه فرهنگی تاریخی شان پی برد و به عمق بیشتر و بهتری از هویت دست پیدا کرد. با آشنایی کودکان ونوجوانان با اساطیر به شناخت سرزمین شان کمک خواهد شد و آنان با شناخت بهتر می توانند راه های روشن تری برای آینده متصور شوند. مدخل هایی همچون اسطوره، ادبیات، ایران و دیگر مدخل های مرتبط هم زمان از فرهنگنامه قرائت می شد.

در کارگاه بعدی که در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  برگزار شد ابتدا در باره ادبیات و جایگاه آن در ذهن اعضای کانون بحث و گفتگو شد و سپس شورای کتاب کودک و وظایف و بخش های گوناگون شورا به حاضرین معرفی شد. مجموعه کاملی از فرهنگنامه کودک ونوجوان در کتاب خانه موجود بود که ضمن ابراز خرسندی گروه ترویج ، به معرفی و خواندن برخی از مدخل های آن پرداخته شد. در ادامه کتاب جمشید شاه، پادشاه نوروز از محمد رضا یوسفی بلند خوانی شد. در ادامه مدخل جمشید از فرهنگنامه خوانده شد و برای نوجوانان و مربیان توضیح داده شد که چگونه می تواند یاد گیری با فرهنگنامه را به فعالیتی جذاب بدل کنند. از میان اعضای کانون تعدادی از نوجوانان علاقه  وافری به نوشتن داشتند که به آنها پیشنهاد شد تا با ارسال آثار خود به شورا و بررسی آنها، تعامل بیشتری با شورای کتاب کودک داشته باشند.

در ادامه از موزه کودکی که در آغاز امسال تاسیس شده بود  در مرکز دیگری از کانون پرورش فکری بازدید به عمل آمد. این موزه با ابتکار عمل و خلاقیت مربیان کانون طراحی و ساخته شده بود که شایان تحسین بود. چرا که بیشتر از امکانات و هزینه های سرسام آور بر خلاقیت مربیان و دلسوزی آنان استوار گشته بود. آنان با ابتکار مسیر بازدید خاص برای کودکان طراحی کرده بودند. فضا های گوناگونی همچون آسمان نما، ماکت منظومه شمسی، مکتبخانه، درخت آداب و رسوم، باستان شناسی ، غار پیشینیان ، کارگاه های آموزشی و … برای بازدید کنندگان خلق شده بود که بر جذابیت موزه می افزود. گروه ترویج پیشنهاد داد تا با  برگزاری رویداد های فرهنگی متناسب با باور ها و آداب و رسوم منطقه، کودکان هرچه بیشتر با داشته های فرهنگی و غنی منطقه خود آشنا شوند.

تهیه کننده گزارش: لیلا کفاش زاده

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :