گزارش کارگاه "حلقه مطالعاتی مادر و کودک"

 حدود 25 نفر از اعضای خانه کتابدار بخش کودک و نوجوان جمعه دوستانه را در جهت رشد فکری، اجتماعی، مهارت های زندگی دلبندانشان تشکیل داده اند و از تاریخ 95.3.26 هفته ای یکبار دور هم جمع می شوند و فعالیت های مختلفی را انجام می دهند. برنامه ریزی این جمع به این صورت است که برای هر جلسه کتابخوانی، خواندن شعر، بازی های گروهی، درست کردن کاردستی و سفره خوشمزه در نظر گرفته می شود:

 

 

کتابخوانی: هر کودک کتابی را که در طول هفته مطالعه کرده برای دوستانش تصویرخوانی می کند.

 

خواندن شعر: بچه ها شعرهای مختلف و گاه به زبان انگلیسی را باهم می خوانند.

کاردستی: هر جلسه فعالیتی در جهت بالا بردن هماهنگی چشم و دست، قویتر شدن انگشتان، افزایش دقت و توجه و تمرکز صورت می پذیرد.

بازی گروهی: بازی هایی همچون گرگم و گله می برم، خاله بزغاله، عمو زنجیر باف، کلاغ پر، نون ببر کباب بیار، شن بازی، بازی های مختلف با توپ، بازی با چفتوها و نخ کردنی ها و پیچ و مهره، چهاردست و پا رفتن، خزیدن، پریدن، لی لی کردن و... انجام می شود.

سفره خوشمزه: بچه ها دور یک سفره در کنار هم می نشینند و با هم خوردن را تجربه می کنند. برای هر جلسه یک خوردنی تعیین می شود. معمولا چیزهایی که بچه ها از خوردن آن ها امتناع می کنند مانند سبزی، گوجه، آب هویج و... . یا مواردی مانندپوست کردن و خرد کردن میوه ها، لقمه گرفتن و... در نظر گرفته می شود که همگی باعث رشد مهارت های بچه ها می شود.

این جمع برای هر ماه یک برنامه پارک در نظر می گیرد. ماه گذشته برنامه پارک ما در پارک شهر بود.

شرح فعالیت های انجام شده در 5 جلسه گذشته بدین صورت است:

جلسه اول:کتابخوانی گروهی، پوست کندن تخم مرغ، خوردن تخم مرغ، درست کردن کاردستی با پوست تخم مرغ،بازی با انواع چفتوها و نخ شونده ها و پیچ و مهره

جلسه دوم: کتابخوانی، استفاده از پانچ و درست کردن کاردستی با کاغذهای پانچ شده، شن بازی، خوردن ژله بانی

جلسه سوم: دوخت با سوزن پلاستیکی روی مقوا و گونی، باز و بسته کردن در بطری های مختلف و سپس بازی بولینگ با بطری ها، خوردن نان و پنیر و سبزی و کتابخوانی

جلسه چهارم: بازی کردن با ماکارونی (درست کردن شکل های مختلف، دسته بندی کردن آن ها و در نهایت چسباندن آن ها روی ظرف)،  نقاشی کردن روی کاغذ رولی، پوست کردن خیار با پوست کن و خرد کردن آن با چاقو و خوردن نان و پنیر و خیار و کتابخوانی.

جلسه پنجم: نقاشی کردن با رنگ پفکی، کار با مروارید (نخ کردن مروارید ها، بازی یه قل دو قل و درست کردن گردنبند با آن ها)، نوشیدن آب هویج و کتابخوانی.

برنامه پارک: خوردن شیر و خرما و نان و پنیر و گردو، گشتن در پارک و جمع کردن سنگ و کاج و پر و ...، نقاشی روی پارچه با رنگ انگشتی و گواش، پر و خالی کردن بطری ها با قیف، حمل کردن سینی حاوی لیوان های آب، بازی با توپ و بازی های گروهی.