معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

هنر و خلاقيت “سال ۱۳۹۰”

كارگاه "هنر و خلاقيت" براي اعضاي گروه سني (الف) كتابخانه، توسط خانم آذين اقليدس، روزهاي سه شنبه (يك هفته در ميان) برگزار مي شود.

"بهار و تابستان"

جلسه اول: در اين جلسه با هدف ايجاد تفكر و تجسم خلاق و با استفاده از يك زيرانداز به جاي باغچه و يك روانداز به جاي خاك، فعاليت هاي زير انجام شد:

ابتدا براي بچه ها به صورت پرسش و پاسخ و با استفاده از كتاب "واژه نامه چيستاني" مفهوم كلمات باغبان، بيلچه، خاك، دانه و… مرور شد. سپس زيرانداز هاي فومي به عنوان باغچه روي زمين انداخته شد و هر كدام از بچه ها به شكل دانه، باغبان، كمك باغبان، باد و خورشيد در آمدند. باغبان، بچه هايي را كه نقش دانه را داشتند روي فوم ها (باغچه) مي گذاشت و روي آن ها را با پارچه (خاك) مي پوشاند و كمك باغبان به آن ها آب مي داد. باد و خورشيد هم به دانه ها  مي تابيدند و  با شعري كه خانم اقليدس مي خواند اين دانه ها رشد مي كردند و از زير خاك بيرون مي آمدند. اين نمايش بين كودكان جابه جا شد و همه تجربه باد، خورشيد، باغبان و دانه شدن را به دست آوردند.

جلسه دوم: اين جلسه با هدف ايجاد تفكر از طريق تخيل، برانگيختن تخيل كودك و تبديل آن به نمايش برگزار شد. ابتدا خانم اقليدس پس از يادآوري فعاليت هاي جلسه قبل و اشاره به اينكه هر كدام از دانه ها اينك يك درخت شده اند كه ريشه در خاك و شاخ و برگ در آسمان دارند شعر "باد باد باد اومد" خانم افسانه شعبان نژاد را خواندند و همزمان با آن درخت ها (بچه ها) شاخ و برگ خود را در باد تكان مي دادند. در پايان نيز نمايش تقليدي حركات اردك، مارمولك، سنجاقك، گنجشك، كبك و مترسك همراه با ترانه "هر كي شكلك درآره" اجرا شد.

جلسه سوم: اين جلسه با هدف شناخت و مهارت در ساخت و سرگرمي تشكيل شد. ابتدا از روي كتاب "دنياي عجيب مورچه ها"  كه تصوير مورچه ملكه و مورچه مادر را دارد، همه اندام هاي مورچه مانند سر، شاخك، پا ها و دم مورچه به بچه ها نشان داده شد. بازي "حمومك مورچه داره" اجرا شد و سپس بچه ها با خميرهاي رنگي و سيم مشغول ساخت مورچه هاي خميري شدند.

جلسه چهارم: در اين جلسه با هدف سرگرمي با رنگ ها و آشنايي با لانه مورچه، به بچه ها گواش، ماژيك و سيب زميني با نقش مورچه بدون پا و شاخك داده شد تا لانه مورچه را بكشند و با سيب زميني يك مورچه در لانه چاپ كنند و پا و شاخك هاي آن را با ماژيك بكشند.

جلسه پنجم: اين جلسه با هدف شناخت و  كسب مهارت در ساخت و با موضوع درخت و ميوه هاي تابستاني برگزار شد. ابتدا شعري درباره ميوه هاي تابستاني توسط مربي خوانده شد و بعد از آن از بچه ها خواسته شد هر ميوه تابستاني را كه دوست دارند روي مقوا بكشند. سپس به وسيله سيخ چوبي دور نقاشي خود را سوراخ كرده و به وسيله نخ كاموا دور نقاشي هاي خود را دوختند. در آخر ميوه ها را رنگ كرده و قيچي كردند. به اين ترتيب هر كدام يك ميوه تابستاني متحرك ساختند.

"پاييز و زمستان"

جلسه اول: به دليل شروع فصل پاييز و باريدن باران، براي بچه ها شعر "چك چك باران" خوانده شد و مفهوم دست راست و چپ با بچه ها كار شد. سپس بچه ها با استفاده از رنگ هاي انگشتي كه خانم اقليدس با استفاده از نشاسته درست كرده بود، نقاشي كشيدند.

جلسه دوم: در اين جلسه با هدف آموزش مفاهيمي مانند خط، گوشه، يك در ميان، حركت و جابه جايي براي توليد باد، ابتدا شعر "اتل متل باد اومد" براي بچه ها خوانده شد. سپس نحوه درست كردن فرفره به بچه ها آموزش داده شد (همراه با آموزش مفاهيم ذكر شده)  و هر كدام از آن ها براي خود يك فرفره درست كردند. در آخر هر كدام با فوت كردن و يا دويدن و توليد باد با فرفره خود بازي كردند.

جلسه سوم: در اين جلسه با هدف كار با حواس و شناخت پارچه و بافت آن، كتاب "چگونه خود را گرم مي كنند" از كانون پرورش فكري براي بچه ها خوانده شد. در اين كتاب نشان داده شده كه حيوانات مختلف و انسان در فصل سرما چگونه خود را گرم مي كنند. سپس تكه هاي پارچه در اختيار بچه ها قرار داده شد تا با لمس كردن آن ها تشخيص دهند كدام يك براي سرما مناسب است. بعد از جدا كردن پارچه ها، از بچه ها خواسته شد نقاشي بكشند و با پارچه هايي كه انتخاب كردند لباس بريده و كلاژ كار كنند.

جلسه چهارم: در اين جلسه با هدف معرفي شب و روز به كودكان و آشنايي با رنگ ها، ابتدا شعري براي بچه ها خوانده شد و سپس از آن ها خواسته شد كه با رنگ هاي روز كاغذ خود را رنگ آميزي كنند و آن ها رنگ هاي روشن را انتخاب كردند. سپس با پاستل سرمه اي كه رنگ شب است تمام صفحه شان را رنگ كردند. خانم اقليدس چوب خشكي به دست بچه ها دادند تا با آن تصاويري مربوط به روز (مانند خورشيد و…) را كه دوست دارند روي نقاشي هايشان لايه برداري كنند.

جلسه پنجم: در اين جلسه مفهوم "آتش" با استفاده از فرهنگنامه كودكان و نوجوانان براي كودكان بيان شد. با استفاده از تصاوير فرهنگنامه، توضيحاتي درباره كوه آتش فشان، انسان هاي غار نشين و طريقه استفاده از آتش، آتش نشان و… به بچه ها داده شد. سپس قصه هوشنگ شاه و به وجود آمدن آتش، از شاهنامه فردوسي به طور خلاصه براي آن ها بيان شد. در پايان بچه ها با استفاده از گِل سفال و كاغذ هاي رنگي براي خود يك مشعل درست كردند.

جلسه ششم: در اين جلسه ساخت ظروف سفالي با هدف تقويت دست ورزي انجام شد. ابتدا ظروفي مانند كاسه و بشقاب سفالي به بچه ها نشان داده شد و سپس گِل سفال به آنان داده شد تا هر ظرفي كه دوست دارند بسازند و با گواش آن ها را رنگ آميزي كنند. در حين كار طريقه ساخت گِل به آنان آموزش داده شد.

جلسه هفتم: در اين جلسه به منظور آشنايي بچه ها با ميوه ها و ميوه هاي خشك شده، رشد شناختي كودك و بالا بردن مهارت ها و هماهنگي هاي لازم، ابتدا توضيحاتي درباره ميوه هاي تابستاني و چگونگي خشك كردن آن ها به بچه ها داده شد. سپس از آن ها خواسته شد كه اين ميوه ها را نقاشي كنند. خانم اقليدس دور نقاشي بچه ها را با سوزن مخصوص كودك سوراخ كرده و با كاموا به آن ها داد تا ميوه هاي خود را دور دوزي و سپس رنگ آميزي كنند. سپس خشك شده هر ميوه را به آن ها داد تا از انتهاي كاموا آويزان كنند. مثلا كشمش را از انتهاي كامواي مربوط به نقاشي انگور آويزان كردند و…

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading