کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول
دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 24 تیر 1399
زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر
دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 22 تیر 1399
زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى
هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن میگرفتیم. تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانههای شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده است، روایتگر آن است.
ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوالها را با خودمان مرور میکنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا میخواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا میخواستند برای مشکلات، با روحیهای تازه راهحل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آنها میجنگیدند؟ آیا ...
"جشن" امروز چه معنایی میتواند داشته باشد؟ ...
اخبار
هر کودک یک روز سالمند می شود- به روز رسانی در تاریخ ۲۷/۴/۹۱
ثمینه باغچه بان، پروفسور صدریا و نفیسه نفیسی، ۲۰ خرداد مهمان خانه کتابدار کودک و نوجوان بودند و در نشستی با نام "زندگی در دوران سالمندی" شرکت کردند.
در ابتدای این نشست خانم ندا موحدی پور به معرفی سخنرانان خانم ها: نوش آفرین انصاری، ثمینه باغچه بان، نفیسه نفیسی و آقای پروفسور مجتبی صدریا پرداخت و سپس آقای پروفسور صدریا دربارهی "گذار انسان از درد به شعف" سخنرانی کرد. او یکی از دلایل نارضایتی افراد از زندگی را بالا رفتن شتاب و کاسته شدن روند زندگی دانست و بر این باور بود که "لذت زندگی در طی مسیر زندگی است و نه در رسیدن به هدف".
پروفسور صدریا گفت: "برای مثال خانواده ای که محصل دبیرستانی دارد از سال دوم، زندگی را بر خود و نوجوان آن خانواده محروم می کند. چون که او دو سال بعد کنکور خواهد داد. این یعنی قربانی کردن حال برای آینده. شعف زندگی منوط به آینده می شود و این شعف نمی تواند رضایت بخش باشد. یکی از ابعاد شعف آفرینی در زندگی این است که در حیطه علاقه تان باید کار کنید. در این صورت ۸ ساعت از روز را در رضایتمندی به سر می برید."
در ادامه برنامه ثمینه باغچه بان درباره سالمندی و تعریف آن در فرهنگ های مختلف سخن گفت. او اشاره کرد در یک کشور غربی، سالمندی یعنی نشستن در نیمکت یک پارک و تماشای دیگران و نوازش کردن حیوان خانگی یک خانواده غریبه. اما در ایران سالمندی یعنی زندگی کردن سه نسل در کنار هم در یک خانه. به باور ایرانی ها سالمندان برکت خانواده اند. در دنیای غرب، جامعه به سالمند غذا و سقف بدهکار است ولی در کشور ما هنوز سالمند جایگاه و احترام ویژه ای دارد. با غچه بان در ادامه سخنرانی، از تجربیات سالمندی خویش سخن گفت و افزود: "اکنون که کمر درد اجازه نمی دهد تا به پابوس البرز بروم و فراغت بیشتری دارم. هنوز کار می کنم و خود را از کار افتاده نمی دانم."
او یکی از عمده ترین دلایل کنار گذاشته شدن سالمندان از ارتباطات اجتماعی را کم شدن شنوایی دانست و راهکار مناسب این مشکل را آموزش الفبای اشاره حتی از زمان کودکی و در مدارس پیشنهاد می کند چرا که "هر کودک یک روز سالمند خواهد شد."
به باور خانم باغچه بان، اگر همه در یک جامعه الفبای اشاره را بیاموزند بهتر می توانند با سالمندان ارتباط برقرار کنند. در این نشست نیز به عنوان نمونه تعدادی از الفبای اشاره به زبان فارسی را به حاضرین آموزش دادند. خانم نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک نیز در تأیید این سخن گفت: "باید آموزش زبان اشاره و کارگاه های آموزشی در این زمینه در شورا برنامه ریزی شود." ایشان هدایت بخش پرسش و پاسخ این جلسه را بر عهده داشتند و خود نیز به بیان تجربیاتی در این زمینه پرداختند.
در ادامه خانم نفیسه نفیسی، بنیان گذار موسسه رنگین کمان سپید، به بیان تجربیات به دست آمده خود در این موسسه پرداختند. موسسه رنگین کمان سپید نهادی است که در سال ۱۳۸۰ در اصفهان تأسیس شده است و از میانسالان و سالمندان حمایت می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی این موسسه می توانید به نشانی زیر مراجعه کنید.
مخاطبان این نشست در پایان جلسه پیشنهاد کردند که برنامه ای در رابطه با سالمندان و ارتباط بین نسل ها، در فعالیت های خانه گنجانده شود.
برگرفته از کتابک با موارد اضافه شده
نظرات شما