معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

قصه های ترویج

معرفى كتاب در جستجوى انسان وارسته امروز

معرفى كتاب در جستجوى انسان وارسته امروز

معرفی کتاب  “در جستجوی انسان وارسته‌ی امروز”، به کوشش سوزان حبیب : “…. تعلیم و تربیت می تواند کاری کند که انسان از مرتبه ی حیوانی به مرتبه عرفانی برسد، به شرطی که حرکت را آزاد بگذارد. نتایج بعضی از تحقیقاتی که در حوزه روانشناسی در کشورهای اروپایی می شود، انسان ها را اسیر می کند. مثلاً روانشناسی که سیستم چهارجوابی را ایجاد کرد، سیستمی ساخت که ذهنیت هر دانش آموزی را اسیر می کند. سیستم چهار جوابی دانش نیست، اتوماتیک کردن ذهن است….

…. هر انسان موجودی واحد است، شباهت هایی ممکن است وجود داشته باشد، اما یکی نیستند. حتی دوقلوها. یعنی شما خودتی. تمام بچه ها خودشان هستند. وقتی رقابت می گذاری داری چی را با چی رقابت می دهی؟ این یکی دیگر است ، آن یکی دیگر . قرار نیست اینها از هم جلو بزنند. قرار است همکاری و همفکری کنند و سطح توانایی همدیگر را بالا ببرند. به همین دلیل ما در مدرسه فرهاد گفتیم شاگرد اول,، بی شاگرد اول ! برای اینکه وقتی از یک کلاس سی نفره یک نفر شاگرد اول می شود، بیست و نه نفر دیگر شکست می خورند و همین احساس شکست زندگی آنها را خراب می کند. احساس می کنند چیزی کم دارند. ولی آیا واقعا آنها چیزی کم دارند ؟ یا او که شاگرد اول شده، واقعا چیزی اضافه دارد ؟!……

…. هیچ کودکی خمیر نیست. یعنی ما به عنوان مربی می بایستی این کودک را کشف کنیم. کودک یا در واقع نوزاد، حتی از قبل از تولد شکل می گیرد، حال دارد، شخصیت جداگانه دارد، خصوصیات جداگانه دارد و این را باید کشف کرد. در واقع شیرینیِ کار تعلیم و تربیت این است که باید با هر کودکی یک جور دیگر برخورد کنی……. “

“وقتی انگیزه کاری شما این است که از دیگری جلو بزنید، اسیر هستید. خودتان نیستند. حالا اگر این رقابت در حوزه قدرت قرار بگیرد، خطرناک تر است!”

معلم مدرسه‌ای با خواندن این کتاب یکباره تصمیم گرفت آموزش و پرورش را ترک کند. زیرا نمی‌توانست در مقابل فشار تست‌زنی که سیستم ازاو می‌خواست، ایستادگی کند و مادرهایی از معلم‌های خلاق آموزش و پرورش می‌گویند، و در مقابل والدینی که هم‌چنان خواهان روش‌های رقابتی هستند و معلم‌ها را وادار به پایبندی به این سیستم می‌کنند!

والدین دنبال رقابت هستند یا سیستم آموزش و پرورش رقابت را تشدید می‌کند؟ این کشمکش هم‌چنان ادامه دارد. آیا می‌توان فکر کرد که چه میانجی‌هایی در حال مداخله هستند؟ و این دو (معلمان و والدین) را از حالت تقابل خارج و به همکاری نزدیک می‌کند؟ 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading