معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

قصه های ترویج

معرفى كتاب معصوميت و تجربه

معرفى كتاب معصوميت و تجربه

معرفی کتاب “معصومیت و تجربه” نوشته مرتضي خسرو نژاد، نشر مركز: سه گونه رابطه میان فلسفه و ادبیات کودک می توان تصور کرد. نخست اینکه ادبیات کودک را چون روش و فلسفه را محتوا در نظر گرفت. یعنی اینکه ادبیات کودک وسیله‌ای برای رسیدن به هدفی جز خود می‌شود. به عبارتی ادبیات کودک به فلسفه تبدیل می‌شود. و اگر چنین برداشتی از رابطه فلسفه و ادبیات کودک داشته باشیم، با معضلِ “امکان آموزش فلسفه به کودکان” مواجه خواهیم بود. 

گونه‌ی دیگری از رابطه این است که ادبیات کودک و متن ادبی کودک را وسیله‌ای برای کشف فلسفه‌ای که نویسنده یا شاعر در آفرینش متن داشته است، بدانیم. به هر حال هر نویسنده‌ای دارای فلسفه‌ای است و درون‌مایه داستان، واژگان انتخابی، لحن و رابطه‌ای که بین مخاطب و نویستده برقرار می‌شود، همه و همه به گونه‌ای ناخودآگاه حکایت از انسان‌شناسی و جهان‌شناسی نویسنده دارد. 

و بالاخره گونه سوم رابطه، این که فلسفه همچون وسیله‌ای است برای تبیین ادبیات کودک. در این حالت از تفکر فلسفی برای دست یافتن به تعاریف، ویژگی‌ها، اصول، مبانی، اهداف، روش‌ها، محتواها و شیوه‌های ارزشیابی ادبیات کودک استفاده می‌شود.

کتاب “معصومیت و تجربه – درآمدی بر فلسفه‌ی ادبیات کودک” گونه سوم رابطه بین فلسفه و ادبیات کودک را انتخاب کرده و پژوهش خود را بر آن مبنا قرار داده است.

*اثر تالیفی برگزیده‌ی “شورای کتاب کودک” سال ۱۳۸۴

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading