معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

اسباب بازیخانه “۱۳۹۳”

 کارگاه "اسباب بازیخانه" در روزهای یکشنبه توسط خانم حبیب نژاد برای بچه های گروه سنی الف برگزار می شود.

جلسه اول: کتاب غول کوچولو در مهد کودک برای بچه ها تصویرخوانی شد و سپس درباره اسباب بازی ها و بازی های گروهی صحبت شد. بچه ها نیز بازی های گروهی را با هم انجام دادند.

جلسه دوم: متناسب با گروه سنی و برنامه کلاس، با بچه ها مطالعه در جمع و بازی هایی در جمع بدون وسیله و با وسیله انجام شد. در این جلسه یک کودک نابینا به جمع بچه های کلاس پیوست و با استقبال قابل توجهی از طرف بچه ها روبرو شد.

جلسه سوم: در ابتدا بچه ها کتاب هایی را که در هفته گذشته خوانده بودند، در جمع تصویر خوانی کردند و سپس شعرخوانی، بازی های حرکتی و موزیکال انجام شد. با دادن دو قطعه کوچک از اسباب بازی ها، از بچه ها خواسته شد تا مدل های مختلف برج را بسازند. در پایان جلسه نیز نقاشی فرم های ایستاده مانند شمع، برج و… را کشیدند. برای همراهی بچه ها با دوست نابینای خود، با مداد نقطه هایی روی کاغذ ایجاد کردند سپس کاغذ را برگردانده و اثر مداد بر کاغذ را لمس کردند.

جلسه چهارم: طبق روال هر جلسه، ابتدا تصویرخوانی کتاب انجام شد. سپس بچه ها با اسباب بازی های مختلف بازی های گروهی انجام دادند.

جلسه پنجم: در این جلسه فعالیت هایی همچون تصویرخوانی کتاب، بازی با اسباب بازی های مختلف، شعرخوانی و… انجام شد و هدف از خواندن شعر ها و فواید بازی کردن در گروه برای مادران توضیح داده شد. همچنین نازنین، کودک نابینای کلاس، با بچه ها هماهنگ شده و بهتر ارتباط برقرار می کند.

جلسه ششم تا دهم: در این جلسات طبق روال همیشگی، کتاب های "خرگوش کوچولو"، "کایو به مدرسه می رود"، "نی نی بیا لالا کن" و… خوانده و سپس بازی های حرکتی مختلف انجام شد. فعالیت های دیگری همچون خواندن شعر "یه روز یه آقا خرگوشه" با عروسک خیمه شب بازی و عروسک گردانی بچه ها، کار با کاغذ های پانچ شده برای بالا بردن مهارت دست ها و… نیز در این کارگاه انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading