معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

روز جهاني خانواده با عرفان نظر آهاري

يازدهمين جلسه "سبد خواندن با خانواده" با حضور عرفان نظر آهاري نويسنده كودك و نوجوان در خانه كتابدار برگزار شد. موضوع اين نشست خواندن در خانواده بود كه به مناسبت روز جهاني خانواده (۲۴ ارديبهشت) برگزار گرديد.

 

 

 

 در ابتدا نظر آهاري درباره فرهنگ كتابخواني در كشور ايران صحبت كرد و اشاره هاي جالبي به كمبود كتاب در سبد خانواده نمود. او به عنوان مثال گفت در فرهنگ ما در شروع زندگي يك زوج جوان، كتاب جايي در سبد خريد عروس ندارد! و يا اينكه به علت كوچك بودن خانه ها كتاب ها در جعبه و در انباري نگهداري مي شوند.

وي معتقد بود كتابي كه در جعبه است اصلا وجود خارجي ندارد. كتاب بايد در متن زندگي افراد باشد و شايد تنها بي نظمي كه دريك خانه مجاز است وجود يك كتاب و يا مجله در هر نقطه مثل آشپزخانه، اتاق خواب، پذيرايي و حتي سرويس بهداشتي باشد. در اين صورت كتاب به متن زندگي راه مي يابد و بخشي از خانواده مي گردد.

او در مورد هزينه خريد كتاب يادآور شد كه خانواده ها حاضرند از خيلي از امكانات مادي خود صرفه نظر كنند ولي براي پيشرفت كودكشان هزينه هاي گزافي براي تحصيل در مدارس غيرانتفاعي بپردازند. در حاليكه اگر بخش بسيار اندكي از همان پول را صرف خريد كتاب مناسب نمايند بازدهي بهتري خواهد داشت. كودك درس خوان الزاما انسان فهيم نيست. فهم و دانش فقط از راه مطالعه كتاب هاي مناسب به دست مي آيد. خانواده در اين مورد نقش بسيار مهمي بر دوش دارد. كودك از رفتار والدين الگو برداري مي نمايد و نه از شعارها و گفتار آن ها، پس براي اينكه كودكان كتاب خوان داشته باشيم ابتدا بايد خود كتاب بخوانيم.

عرفان نظر آهاري در ادامه سخنان خود به غذاي روح اشاره كرد و گفت: همانگونه كه جسم نياز به غذا و انرژي دارد، روح و جان آدمي نيز نياز به تغذيه دارد و بخشي از تغذيه روح از طريق خواندن ادبيات تأمين مي گردد. اگر به آن بي توجهي كنيم روح آدمي مي ميرد و آن زمان است كه با جامعه اي بي تفاوت و افسرده روبرو مي شويم. وقتي كتابي مي خوانيم و خود را به جاي شخصيت هاي آن كتاب مي پنداريم در حقيقت زندگي هاي بيشتري را به طور موازي با زندگي خودمان تجربه مي كنيم و اين باعث رشد و تعالي انسان مي گردد. امروزه دانشمندان معتقدند كه سن كتابخواني از صفر سالگي شروع مي شود. كودك بايد از بدو تولد با شكل، صدا و حتي بوي كتاب آشنا شود.

وي به رسوم زيبايي همچون شاهنامه خواني و حافظ خواني در خانواده هاي قديمي اشاره نمود و كتابخواني در خانواده را به دو دسته هم نسلي و بين نسلي تقسيم بندي نمود. در نوع اول گروه هاي همسال و هم نسل به طور دسته جمعي به مطالعه مي پردازند و در دسته دوم كتابخواني بين پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و نوه ها رخ مي دهد كه هر دو حالت به استحكام خانواده مي افزايند. او همچنين توصيه نمود در هنگام بيماري براي كودكان خود كتاب بخوانيد زيرا باعث آرامش و بهبودي سريعتر مي گردد.

از ديگر راه هايي كه وي براي ترويج فرهنگ كتابخواني در خانواده پيشنهاد نمود، انتخاب كتاب به مناسبت هاي مختلف فرهنگي به عنوان هديه، جايگزيني كتاب گردي در فروشگاه هاي كتاب به جاي پاساژ گردي، اجراي نمايش هاي خانوادگي با متون قصه ها، خواندن با صداي بلند در محيط خانوادگي، گوش كردن به كتاب هاي صوتي و يا نوارهاي قصه به جاي موسيقي هاي بي محتوا بود.

در انتهاي نشست، اعضاي سبد تجربيات ترويج خواندن با خانواده را بيان نمودند و درباره آثار عرفان نظر آهاري به پرسش و پاسخ پرداختند.

كتاب هاي ليلي نام تمام دختران زمين است، نامه هاي خط خطي، چاي با طعم خدا، من هشتمين آن هفت نفرم، با گچ نور بنويس و دو روز مانده به پايان جهان از آثار اين نويسنده هستند. وي برنده جايزه جهاني (IBBY)براي كتاب "من هشتمين آن هفت نفرم" شد.

برگرفته از كتابك

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading