کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم

کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم؛ با صدای نینا هرندیزاده مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/سنگریزه.mp3"][/audio]
کتاب صوتی-ماهی سیاه کوچولو

با صدای سمیرا میهنخواه, قصهگو و مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/ماهی-سیاه.mp3"][/audio]
کتاب-صوتی-جهان مال من است

با صدای ایوب موحدیپور بنیانگذار خانه کتابدار [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/این-جهان.mp3"][/audio]
اخبار
هنر و خلاقيت “تابستان ۸۹”
كارگاه هنر و خلاقيت براي كودكان گروه سني الف، توسط خانم آذين اقليدس در تابستان ۱۳۸۹ برگزار شد.
جلسه اول: اين جلسه با هدف رسيدن به فرم از طريق خط هاي گوناگون و استفاده از تجربه براي تخيل آزاد و تجسم، خوب ديدن و كشف كردن برگزار شد. كتاب "عنكبوت و تارش" از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با بچه ها كار شد و بچه ها با خط هايي كه عنكبوت با تارش درست مي كرد آشنا شدند. سپس از آن ها خواسته شد، خط هايي را كه در كتاب ديدند در محيط اطرافشان پيدا كنند و آن ها را روي كاغذ بكشند و شكل هاي به وجود آمده را رنگ كنند.
جلسه دوم: اين جلسه با هدف آشنايي و شناخت مفاهيم از طريق بازي و سرگرمي و ساخت و ساز برگزار شد. ابتدا بازي "گوشه" با هدف القاي مفهوم گوشه با بچه ها انجام شد.سپس با كاغذ هاي رنگي كه به شكل مربع بودند هر كدام از بچه ها يك خورشيد ساختند. اين خورشيد ها با استفاده از تا كردن كاغذ در گوشه ها درست شد.
جلسه سوم: اين جلسه با هدف كار عملي براي هماهنگي دست ها و نگاه و رنگ شناسي حسي برگزار شد. ابتدا روي كاغذ هاي رنگي دوايري كشيده شد و بچه ها آن ها را قيچي كردند و سپس با كمك هم و با استفاده از تا كردن كاغذ هاي رنگي و چسباندن آن ها روي هم، يك خورشيد بزرگ درست كردند. سپس كمان هاي درست شده از كاغذ هاي رنگي به بچه ها نشان داده شد تا رنگ هاي آن ها را بگويند و سپس از بچه ها خواسته شد "روز" را با هر رنگي كه تصور مي كنند بكشند.
جلسه چهارم: اين جلسه با تمريني بر آموزه هاي پيشين و پرورش ابتكار و خلاقيت كودكان آغاز شد. با كاغذ هاي رنگي مخصوص اوريگامي و راهنمايي هاي مربي، بچه ها براي خود كلاهي با استفاده از "كاغذ و تا" درست كردند.
جلسه پنجم: موضوع اين جلسه آب بود. ابتدا يك ليوان آب جلوي بچه ها گذاشته شد تا رنگ آن را بگويند. پس از سوال و جواب به كلمه "بي رنگ" رسيدند. سپس چند برگ خشك شده، هسته آلبالو و توپ در آب انداخته شد تا بچه ها به اين نتيجه برسند كه چيزهاي سبك روي آب و چيزهاي سنگين زير آب مي روند. در مرحله بعد با هدف شناخت رنگ هاي آبرنگ و شيوه كار با آبرنگ و قلمو، آبرنگ و كاغذ در اختيار بچه ها گذاشته شد تا نقاشي كنند.
جلسه ششم: در ادامه بحث "آب" هفته قبل، از بچه ها سوالاتي (مانند چه چيزهايي در آب زندگي مي كنند؟ ورزش هاي آبي را نام ببريد؟) پرسيده شد و سپس از بچه ها خواسته شد يكي از حيواناتي كه در آب زندگي مي كنند را بكشند و دور آن را ببرند. كاغذ هاي آبرنگي جلسه قبل به آن ها داده شد تا حيوانات بريده شده را روي آن ها بچسباند. در آخر روي نقاشي هايشان خطوط موازي كشيده شد تا آن ها را ببرند و با حركت كاغذ بتوانند موج هاي آب را درست كنند و بازي كنند.
جلسه هفتم: در اين جلسه با هدف شناخت و مهارت در فعاليت ساخت و ساز با كاغذ و تا، كاغذ هاي رنگي به صورت مربع به بچه ها داده و به آن ها آموزش داده شد كه قايق هاي كاغذي بسازند. سپس اين قايق هاي كاغذي را روي خطوط آبي كه جلسه قبل درست كرده بودند چسباندند و با آن ها بازي كردند.
جلسه هشتم: اين جلسه با هدف شناخت گل رس و چگونگي كار كردن با آن و دست ورزي برگزار شد. ابتدا براي بچه ها مفهوم آب و خاك و گل توضيح داده شد. سپس به آن ها گل هاي مجسمه سازي داده و ساخت قايق آموزش داده شد. در پايان بچه ها به صورت آزاد هر شكلي كه خواستند با گل درست كردند و با گواش آن ها را رنگ كردند. آن ها مجسمه هايي نظير فنجان، بشقاب، ظرف ميوه با ميوه هايش، آدم، هندوانه، طالبي و… ساختند.
جلسه پاياني (جشن پايان تابستان): ابتدا بازي گوشه انجام شد. سپس يك دايره توسط مربي روي زمين كشيده شد و بچه ها به جاي پرتو هاي خورشيد دور آن ايستادند و ترانه "آفتاب مهتاب چند رنگه؟" را خواندند. در پايان به بچه ها تفنگ هاي آب پاش داده شد تا به وسيله آن روي زمين نقاشي بكشند.


نظرات شما