معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

هنر و شاهنامه “سال ۱۳۹۲”

کارگاه "هنر و شاهنامه" در نیمه اول سال ۹۲ توسط خانم ده نمکی و در نیمه دوم سال توسط خانم پشنگ پور، در روزهای سه شنبه برای اعضای گروه سنی ب- ج برگزار می شود.

پاییز و زمستان

در این کارگاه نیز ابتدا داستانی از شاهنامه برای بچه ها خوانده می شود و سپس آن ها نقاشی آن را می کشند.

جلسه اول: داستان اسکندر و قوم یاجوج و ماجوج برای بچه ها خوانده شد. هر کدام از آن ها شرح یک موجود عجیب را گفتند و پس از اتمام قصه، یاجوج ماجوج خیالی خود را کشیدند و برایشان یک نام عجیب انتخاب کردند.

جلسه دوم: داستان کرم سیبی که کرم بخت و اقبال یک شهر شده بود و نمی گذاشت هیچ لشگری به شهر حمله کند، برای بچه ها گفته شد و سپس فعالیت هایی مانند پرسش و باسخ و نقاشی درباره داستان انجام شد.

جلسه سوم: داستان پرواز کیکاووس به وسیله چهار عقاب برای بچه ها گفته شد و بعد از آن بچه ها نقاشی این داستان را کشیدند.

جلسه چهارم: در این جلسه داستان "اکوان دیو" برای بچه گفته شد و بعد از آن بچه ها نقاشی کشیدند.

جلسه پنجم: هفت خوان اسفندیار از این جلسه شروع و خوان اول برای بچه ها گفته شد.

جلسه ششم و هفتم: داستان زن جادوگر و خوان پنجم اسفندیار برای بچه ها خوانده شد و در آخر بچه ها نقاشی داستان های گفته شده را کشیدند.

بهار و تابستان

در این کارگاه ابتدا مربی قصه ای از شاهنامه را برای بچه ها می خواند و سپس آن ها نقاشی آن داستان را می کشند. داستان های خوانده شده عبارتند از: پادشاهی گشتاسب، رفتن رستم به قلعه سپید و نوشتن فتح نامه برای زال، پادشاهی نوذر، پادشاهی کیکاووس، هفت خوان رستم، جنگیدن سپاه ایران و مازندران و…

بعد از خواندن هفت خوان رستم، درباره موضوعاتی مختلفی در کلاس بحث شد. بعد از خواندن خوان ششم از بچه ها پرسیده شد که در مواقع سختی چه می کنند و پاسخ آن ها این بود که باید ورزش کنند تا قوی باشند و از عقل و تدبیر استفاده کنند.

بعد از خواندن خوان هفتم و بیان این موضوع که رستم بعد از این هفت خوان به جوان باتجربه ای تبدیل شد، از بچه ها خواسته شد بگویند برای رسیدن به بلوغ فکری چه راه هایی را باید طی کنند و چه چیزهایی را باید بیاموزند. پاسخ آن ها استفاده از تجربه دیگران، احتیاط کردن، سوال کردن، مشورت، گفتگو و… بود.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading