معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

پروازی دیگر: وداع با پدر شورای کتاب کودک

جناب آقای یحیی مافی ، یکی از بزرگترین پایه گذاران شورای کتاب کودک صبح چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ از میان ما رفت . او سال ها عضو موثر هیات مدیره شورای کتاب کودک ، نماینده شورای کتاب کودک در شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودک و نوجوان و یکی از پایه گذاران انجمن پژوهشهای آموزشی پویا بود . مراسم وداع با آقای یحیی مافی در تاریخ پنج شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ، ساعت ۸ صبح از جلوی منزل شخصی ایشان (نشانی : خیابان مقدس اردبیلی ، ابتدای خیابان فرخ ، کوچه منصور ، پلاک ۶) به سمت امامزاده طاهر در کرج است . همچنین در مراسم پایانی پنجاه سال خدمات فرهنگی شورای کتاب کودک (در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ بعد از ظهر در تالار اجتماعات روزنامه اطلاعات) گرد هم می آییم و یاد و خاطره ایشان را گرامی می داریم .

یحیی مافی – بنیانگذار و عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک و مدیر مجتمع آموزشی مهران – در سال ۱۳۰٢ در معلم كلایه رودبار الموت به دنیا آمد. در معلم كلایه به مكتب‌خانه رفت. سپس پدرش كه خرده مالك بود، اورا برای ادامه ی آموزش به خرم‌آباد شهسوار فرستاد. در شهسوار در مدرسه ی نوبنیاد كه در زمان وزارت علی اصغر حكمت پایه گذاشته شده بود درس خواند. یحیی مافی در سال ۱۳۲۹ با معصومه سهراب ازدواج کرد. در سال ۱۳۳۲ آن دو، کودکستان مهر را به صاحب‌امتیازی معصومه سهراب بنیاد نهادند. در سال ۱۳۳۴، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای از دارندگان شرایط درخواست کرد با گرفتن امتیاز و استفاده از کمک های این وزارتخانه به تاسیس مدرسه بپردازند. از جمله پیشگامان گشایش مدرسه های ملی، یحیی مافی و همسرش بودند. امتیاز گشایش مدرسه ی پسران مهران به یحیی مافی و دختران به همسرش داده شد. به این ترتیب، مجموعه ی كودكستان و دبستان دختران و پسران و بعدها دبیرستان و راهنمایی مهران کامل شد و آن ها تا سال ۱۳۵۸ كه به موجب مصوبه ی شورای انقلاب، همه ی مدارس ملی به دولتی تبدیل شدند، به كار ادامه دادند. هم ‌اكنون این مجموعه در اختیار آموزش و پرورش تهران است. مجموعه ی آموزشی مهران عضو انجمن ملی مدارس هماهنگ بود. تبادل تجربه ی مدیران مدرسه ها در این انجمن و برنامه ریزی بازدید از مدرسه های دیگرکشورها از سوی این نهاد، در اداره ی مدرسه‌ و بالا‌ بردن سطح آموزشی دانش ‌آموزان کارسازبود. مدرسه ی مهران از پیشگامان تشویق و عادت دادن دانش آموزان به كتابخوانی است. همه ی دانش آموزان هنگام نام نویسی در این مجتمع آموزشی، یک فهرست کتاب دریافت می کردند و باید یكی از كتاب‌ها را می خریدند تا بتوانند عضو كتابخانه شوند و كارت كتابخانه بگیرند. هنگام تغییر مدیریت مدرسه در سال۱۳۵۷، کتابخانه ی این مدرسه ۱۱هزار جلد كتاب داشت. اما وقتی این كتابخانه در سال ۱۳۳۶ باز شد، فقط ۱۴ كتاب برای کودکان داشت. برای اداره ی كتابخانه از دانش آموزان کمک گرفته می شد. آن زمان، كتاب برای کودکان بسیار كم بود. در این مدرسه كتاب‌های خارجی به فارسی ترجمه، و متن فارسی آن ها با پلی‌كپی تكثیر می‌شدند. در دوره ای که نشریه های پیک از سوی آموزش و پرورش منتشر می شد، همه دانش آموزان مدرسه و والدین آن‌ها مشترك نشریه های " پیك" نیزبودند. پرسش های امتحان از "پیك"‌ها انتخاب می‌شدند تا دانش آموزان، این مجله‌ها را به دقت بخوانند. از جمله وظایف دیگر دانش‌آموزان، خلاصه كردن كتاب‌های غیر درسی در تعطیلات نوروز بود. بچه‌ها از روی فهرست مدرسه كتاب‌هایی را می‌خریدند و می‌خواندند و خلاصه می‌كردند. این كتاب‌ها دیگر به كتابخانه باز نمی‌گشتند، آن ها را جمع می کردند و به مدرسه های مناطق محروم می دادند. در دی ماه ۱۳۴۱ او و همسرش معصومه سهراب به گروهی از کارشناسان ادبیات کودکان و آموزش و پرورش کودکان و هنرمندان که دغدغه رشد ادبیات کودکان ایران را داشتند،‌ پیوستند و شورای کتاب کودک ایران را بنیاد نهادند. یحیی مافی سالیان سال عضو هیات مدیره ی شورای کتاب کودک و نماینده شورای کتاب کودک در شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودک و نوجوان بود.

برگرفته از سایت کتابک

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading