کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم

کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم؛ با صدای نینا هرندیزاده مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/سنگریزه.mp3"][/audio]
کتاب صوتی-ماهی سیاه کوچولو

با صدای سمیرا میهنخواه, قصهگو و مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/ماهی-سیاه.mp3"][/audio]
کتاب-صوتی-جهان مال من است

با صدای ایوب موحدیپور بنیانگذار خانه کتابدار [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/این-جهان.mp3"][/audio]
اخبار
چرا بازي؟ چرا اسباب بازي؟
در آخرين روزهاي سال ۹۰ كه همه در تلاش آماده كردن خود براي سال نو بودند، كارگاهي در روزهاي شنبه و يكشنبه ۱۳ و ۱۴/۱۲/۹۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در خانه كتابدار برگزار شد. اين كارگاه به نام "چرا بازي؟ چرا اسباب بازي؟" توسط خانم مينا حبيب نژاد، كارشناس تعليم و تربيت و بازي و اسباب بازي برگزار شد.
در هر يك از كارگاه ها تعدادي كودك زير دبستان به همراه مادران خود و تعدادي هم مادر و حتي مادربزرگ شركت داشتند. بر روي يك ميز مقداري وسايل بازي قرار داشت و روي آن ها پارچه كشيده شده بود و خانم حبيب نژاد به تدريج پارچه را جمع مي كردند و درباره كاركرد هر يك از اسباب بازي ها، كاربرد هاي گوناگون آن، چگونگي استفاده و تهيه آن ها براي مادران توضيح مي دادند و از كودكان مي خواستند تا صداي آن ها را بشنوند و تفاوت صدا ها را تشخيص دهند. در حاليكه كودكان وسايل را امتحان مي كردند، ايشان از اهميت اسباب بازي و چگونگي انتخاب و دقت در تهيه آن و در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف از نظر جنس، سبكي و سنگيني، رنگ، حجم و فرم هاي گوناگون و اينكه كودكان چه تجربه هاي ديداري و حسي با آنان به دست مي آورند تو همچنين مي تواند حس هاي مختلف را در كودك حساس نمايد را بيان نمود و ايشان تاكيد داشتند بايد به اسباب بازي ها نگاه تازه اي داشت. براي نمونه اسباب بازي هاي حركتي، سبب تقويت چند حس با هم، در كودك مي شود و يا اسباب بازي هايي كه داراي ويژگي پيگيري مسير و جابه جايي و جاگذاري دارند سبب بالا بردن دقت، توجه و تمركز مي شوند. ايشان بر بازي سودوكو كه سبب افزايش قدرت حافظه مي شود نيز تأكيد داشتند و همچنين بازي كاغذ و تا يا اريگامي و بازي هاي چند منظوره با پيچ و مهره و دگمه و نخ كه به كمك آن ها آموزش مفاهيم يك به يك انجام مي شود را معرفي كردند. خانم حبيب نژاد در پايان چند نكته را يادآوري و تأكيد كردند:
۱- از انباشتگي وسايل بازي نزد كودكان، در محيط بازي و اتاق آنان پرهيز شود و همچنين از نگهداري اسباب بازي هايي كه به دوران نوزادي و يا به آينده آنان تعلق دارد و مناسب سن فعلي آنان نيست خودداري شود.
۲- كودكان متعلق به يك خانواده خاص نيستند، بلكه به جامعه تعلق دارند پس بايد تلاش كرد كه ذهن خلاق كودك را پرورش داد.
۳- كودكان بايد بياموزند كه اسباب بازي هاي خود را با ديگر كودكان به اشتراك بگذارند.
۴- اسباب بازي مناسب مانند كتاب به مثابه گنجينه فرهنگي، هنري است. وقتي در يك گنجه تعداد زيادي كتاب نخوانده وجود داشته باشد كودك دچار سردرگمي مي شود و اين احساس در او به وجود مي آيد كه كار ناتمام و انجام نشده دارد.


نظرات شما