معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

اسباب بازیخانه “۱۳۹۲”

کارگاه اسباب بازیخانه توسط خانم مینا حبیب نژاد روزهای یکشنبه برای اعضای گروه سنی صفر تا سه سال و سه سال به بالا (همراه با مادرانشان) برگزار می شود.

پاییز و زمستان

در این کارگاه بچه ها ابتدا در محیط کتابخانه قرار گرفته و کتاب هایشان را تصویرخوانی می کنند. سپس به اسباب بازیخانه رفته و بازی با وسایل، نقاشی و فعالیت های دیگر را انجام می دهند. در این کارگاه مادران در کنار فرزندانشان حضور دارند و توسط مربی آموزش می بینند.

کتاب های خوانده شده در این کارگاه عبارتند از: لودی، من می توانم، من خرس هستم،‌ دستت رو بشور، نقطه، دوستت دارم کوچولوی من و…

فعالیت ها و بازی های انجام شده در این کارگاه عبارتند از: شعرخوانی، حرکت و خمیر بازی، پرش و خوابیدن، انجام بازی هایی که بچه ها انقباض و انبساط بدن را تجربه کنند، نقاشی و بالا بردن مهارت های کار با دست هنگام رنگ آمیزی، ماشین بازی گروهی، رنگ آمیزی خمیر بازی با لبو و خمیربازی و نقاشی با آن، اریگامی، بازی با نخ کردنی ها، ساختن پرنده های کاغذی، ساخت احجام مختلف با کاغذ، بازی با دومینو های مختلف، بازی با لگو ها و چفتوها، آموزش برنامه ۱۳ شگفتی ۱۳ روز به مادران برای ایام عید نوروز (برنامه ای منسجم برای لذت بردن از مادری کردن) و…

بهار و تابستان

گروه سنی صفر تا سه سال: این کارگاه برای بالا بردن مهارت های فردی و اجتماعی کودکان و سطح اطلاعات مادران برای این گروه سنی برگزار می شود.

جلسه اول: شعرخوانی، انجام بازی های حرکتی مانند عمو زنجیر باف و کلاغ پر، بازی های گروهی و مشارکتی مانند کار با اسباب بازی های مچ شونده و کار با کاغذ و مداد رنگی از فعالیت های انجام شده در این جلسه است.

جلسه دوم: شعرخوانی، دالی بازی، ایتپ بازی، ساختن حلزون با کاغذ و فوت بازی از فعالیت هایی بود که در این جلسه انجام شد.

جلسه سوم: در این جلسه روی بازی های مهارتی با دست کار شد مانند بازی با اسباب بازی های رج کردن و ستون کردن و توضیح دلیل بازی با هر کدام از این ها به مادران. همچنین درباره اهمیت ایجاد فضایی برای دویدن و پرت کردن با والدین صحبت شد.

جلسه چهارم: در این جلسه برای بالا بردن مهارت دست ها در تاکردن و بریدن کاغذ، بچه ها با استفاده از کاغذ و خط کش و قیچی، سرسره، پله و… ساختند.

جلسه پنجم: در این جلسه آردهای مختلف به بچه ها داده شد تا آن ها را لمس کنند و بچشند. سپس با آرد و آب خمیر درست کردند و بازی کردند. تصویرخوانی کتاب نیز در این جلسه انجام شد.

جلسه ششم: در این جلسه بعد از شعرخوانی و انجام بازی های سنتی گروهی، بچه ها کتابهایی را که مورد علاقه شان بود تصویر خوانی کردند. بازی با توپ های مختلف نیز از فعالیت های این جلسه بود.

جلسه هفتم: در این جلسه بعد از تصویرخوانی کتاب، بازی خط خطی و stop انجام شد تا کودکان مهارت های شنیداری را همراه با مهارت های دستی توسعه دهند. 

جلسه هشتم: در این جلسه برنامه کتابخوانی در کتابخانه کودکان برگزار شد و بچه ها به طور رسمی پشت میز نشستند و کتاب های خرگوش کوچولو، کایو در خانه پدربزرگ و مادربزرگ، اردک کشاورز و… را خواندند. سپس بچه ها با استفاده از اشکال مثلث مانند، تابلوی خطر درست کردند.

جلسه نهم: فعالیت های این جلسه عبارت بودند از: شعر خوانی، بازی با اسباب بازی های گروهی و کشیدن دایره ای که به سیبی گاز گرفته شده، تبدیل شد.

جلسه دهم: بچه ها در این جلسه کتاب های "تولا صاحب لگن می شود" و "تولا کمک می کند" را تصویرخوانی کردند و سپس نحوه کشیدن اجزای صورت در جای درست (در صورت) را تمرین کردند.

جلسه یازدهم: در این جلسه بچه ها کتاب های "خرسی روی لگن بنشین"، "دست برای زدن نیست" و "به من دست نزن" را تصویرخوانی کردند و سپس بازی های گروهی انجام شد.

گروه سنی سه سال به بالا: این کارگاه برای بالا بردن مهارت های فردی و اجتماعی کودکان و سطح اطلاعات مادران، آموزش چگونگی کار و بازی با کودکان برای این گروه سنی برگزار می شود.

جلسه اول: شعر خوانی، بازی های حرکتی، بازی با توپ، خواندن کتاب "قورباغه خندان"، بازی کاغذ و تا، پیگیری خط با مداد و کشیدن شکل های مختلف و… از فعالیت های انجام شده در این جلسه بود.

جلسه دوم: در این جلسه بعد از بازی های حرکتی، هر کدام از بچه ها کتاب هایی را که از کتابخانه گرفته بودند، در جمع خواندند. برای بالا بردن مهارت کار با دست ها، بچه ها با روزنامه برگ بریدند و با قلمو و گواش رنگ آمیزی کردند.

جلسه سوم: در این جلسه داستان کرم ابریشم برای بچه ها خوانده و درباره آن صحبت شد. انجام بازی های حرکتی و آهنگین، شعر خوانی و کتابخوانی از دیگر فعالیت های این جلسه بود. همچنین کرم های ابریشمی به بچه ها داده شد تا در خانه از آن ها مراقبت کنند.

جلسه چهارم: در این جلسه بعد از تصویرخوانی کتاب ها، بچه ها درباره کرم های ابریشمی که در خانه داشتند صحبت کردند و گفتند هر کدام در چه مرحله ای هستند.

جلسه پنجم: در این جلسه کتاب های نی نی چی می خواد، نمی خوام بخوابم، قصه های هاپو، خرگوشه و هویج، میوه ها و… خوانده شد. سپس اسباب بازی های گروهی در اختیار بچه ها گذاشته شد تا بازی گروهی و تابع جمع بودن را یاد بگیرند. این اسباب بازی های عبارت بودند از: پیچ و مهره، چفت شونده ها، قطارها و…

جلسه ششم: در این جلسه بچه ها کتاب هایی را که خوانده بودند برای دیگران تعریف کردند این کتاب ها عبارت بودند از: کایو خراب کاری می کند، خرگوشی که نمی خواست بخوابد، این دیگه چه پرنده ای است و  بدون تو چه کار کنم؟ 

جلسه هفتم: استفاده از فضای کتابخانه برای کتابخوانی، بازی و شعرخوانی از فعالیت های این جلسه بود.

جلسه هشتم: بعد از کتابخوانی در کتابخانه، درباره چگونه سلام کردن با بچه ها صحبت شد و سپس آن ها آدمکی که با لبخند سلام می کند را کشیدند و با اسباب بازی ها بازی کردند.

جلسه نهم: خواندن شعر، تصویر خوانی کتاب و بازی با اسباب بازی هایی که مهارت های فردی آن ها را بالا می برد و… از فعالیت های این جلسه بود.

جلسه دهم: در این جلسه با خمیر نان رنگ شده (به وسیله رنگ های خوراکی) خمیر بازی انجام شد. سپس با هدف آموزش مشارکت و مقایسه، از بچه ها خواسته شد تا هر کدام دو ماهی ببرند و یکی را با دوستشان عوض کنند.

جلسه دهم: در این جلسه کتاب های "فرانکلین گم نمی شود"، "ببخشید"، "این همونه" و "دیدی دیر کن" تصویر خوانی شد. در آخر نیز بازی "لانه رو تنها نگذاریم" و نقاشی انجام شد.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading