معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

تور خانه كتابدار و كارگاه بازي “مادر و كودك”

تعدادي از اعضاي خانه كتابدار و كتابك در كارگاه بازي "مادر و كودك" در تاريخ ۹/۵/۹۰ شركت كردند. تور خانه با معرفي كتابخانه هاي خانه كتابدار، فعاليت هاي جاري آن ها و سايت كتابك برگزار شد و پس از آن خانم مينا حبيب نژاد كارگاه بازي را برگزار كردند.

در شروع كارگاه خانم حبيب نژاد از مادران خواستند كه در پشت كودكان بايستند و با آن ها بازي كنند تا كودكان حس حمايت و پشتيباني يك مادر و آمادگي براي تجربه كردن در كنار هم (مادر و كودك) را داشته باشند.

خانم حبيب نژاد پارچه اي را به مادران داد تا روي سر بچه ها بيندازند و بگويند تصاوير را از پشت آن چه رنگي مي بينند. ضمن انجام بازي با بچه ها، نكته هايي به مادران آموزش داده شد. سپس يك پارچه ۲*۱/۵ را باز كردند و از بچه ها خواستند دور آن را بگيرند و اسباب بازي هايي را درون پارچه گذاشتند و حركت ننويي را با وسايل امتحان كردند، يكي يكي بچه ها را در آن گذاشتند و مانند "ننو" حركت مي دادند. در هنگام حركت دادن بچه ها، اهميت حركت چپ و راست را براي مادران توضيح مي دادند. اين حركت باعث ايجاد هماهنگي بين دو نيمكره چپ و راست مغز كودكان مي شود.

يكي ديگر از بازي هايي كه مي شود با پارچه انجام داد، درست كردن محلي براي پنهان شدن بچه هاست. چون "پنهان شدن" بازي بسيار لذت بخشي براي كودكان است.

در فعاليت ديگر، بازي با انگشت ها آموزش داده شد به اين صورت كه ابتدا با انگشتان دو دست اشكالي مانند سه گوش، چهار گوش، گردي، قلب و… را ساختند و سپس اين اشكال را با هم ساختند (يك دست از من، يك دست از تو).

بعد از انجام اين بازي ها، با اجراي نمايش درست انجام دادن كارهاي شخصي كودكان مانند: دستشويي رفتن، مسواك زدن، شستن دست و رو و… آموزش داده شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading