معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

حلقه هاي مطالعاتي “گروه سني ج” ۱۳۸۹

اين كارگاه با هدف ترويج كتابخواني و درست خواني و روان خواني، آشنايي با بزرگان و دانشمندان توسط خانم ها مقدم، نكويي، رعنا و عيوضي براي اعضاي گروه سني (ج) ، در روزهاي يكشنبه (يك هفته در ميان) برگزار مي شود.

جلسه اول: كتاب هاي "جوني بي جونز" نوشته باربارا پارك و "گلدان خالي" نوشته نورا حق پرست توسط بچه ها خوانده شد و درباره آن ها صحبت شد. همچنين نمايش داستان جوني بي جونز و بازي چشمك زن اجرا شد.

جلسه دوم: ابتدا مطالبي درباره بو علي سينا از كتاب "افسانه هاي كهن ايراني" نوشته فل الله مهتدي- صبحي توسط مربي خوانده شد. پس از آن داستان "بوعلي و بيمار" توسط بچه ها خوانده و درباره آن بحث و گفتگو  شد. در پايان جلسه نيز بازي چشمك زن اجرا شد.

جلسه سوم: كتاب هاي خوانده شده در اين جلسه عبارتند از: كتاب هاي اسرار آميز آقاي جان و بچه گربه سياه و سفيد. بچه ها قسمت پاياني داستان بچه گربه را خود ساختند.

جلسه چهارم: مفهوم قرينه به وسيله سكه و كاغذ آموزش داده شد. همچنين بچه ها با استفاده از فرهنگنامه كودكان و نوجوانان در مورد "آيينه" تحقيق كردند و مفهوم قرينه و آيينه را ياد گرفتند. در اين جلسه كتاب "دوستان من" از مجموعه كتاب هاي كيتي خوانده شد و  در مورد اتفاق هايي كه هنگام خريد لباس پيش مي آيد گفتگو شد.

جلسه پنجم: داستان گل خنده و گل اخم از كتاب "آي قصه قصه قصه (۲)" و كتاب "كوزه هاي پر از طلا" خوانده شد. پس از آن نمايش و پانتوميم داستان هاي خوانده شده توسط بچه ها اجرا شد.

جلسه ششم: داستان پسر باهوش از كتاب "روزي بود روزي نبود" نوشته محمد ميركياني و "لافكاديو شيري كه جواب گلوله را با گلوله داد" نوشته شل سيلور استاين خوانده شد. همچنين كتاب تصويري "وارونه ها" با هدف بالا بردن دقت و تمركز در تصوير كار شد.

جلسه هفتم: ادامه كتاب "لافكاديو شيري كه جواب گلوله را با گلوله داد" و كتاب "قصه هاي من و بابام" خوانده شد. سپس از بچه ها خواسته شد خود را در همان قصري كه در قصه هاي من و بابام بود فرض كنند و راه فرار را پيدا كنند.

جلسه هشتم: ابتدا درباره ضرب المثل "كلاه خود را قاضي كردن" صحبت شد و بچه ها درباره اين ضرب المثل و كتاب هايي كه تا كنون خواندند بحث و تبادل نظر كردند. سپس كتاب "مثل كنه چسبيدن" نوشته منوچهر احترامي خوانده و بازي چشمك انجام شد.

جلسه نهم: كتاب "آمبر براون يك مداد شمعي نيست" نوشته پائولا دانزنيگر، توسط بچه ها خوانده شد و سپس هر كدام بنابر محتواي مطلب، خاطره اي از خود تعريف كردند. در پايان براي بالا بردن دقت و تمركز بچه ها بازي عدد را انجام داديم كه در اين بازي بچه ها بايد چهار عمل اصلي رياضي را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading