معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

خوب ديدن

كارگاه "خوب ديدن و زندگي" با هدف آشنا ساختن نوجوانان با مفاهيمي چون خلاقيت فردي، خوب ديدن خود و ديگران و دنياي اطراف، شناخت زاويه هاي ديد مختلف به جهان، تفاوت هاي فردي، درك و احترام به نظرات ديگران، آموزش خوب شنيدن و  مهارت هاي لازم براي زندگي جمعي، روزهاي چهارشنبه توسط خانم شهناز جمشيدي و آقاي حسين راستي براي اعضاي گروه سني "د-ه" برگزار مي شود.

جلسه اول: در اين كارگاه ابتدا از بچه ها خواسته شد هر كدام يك خورشيد بكشند. هركدام خورشيد را به شكل متفاوتي كشيدند و از آنان پرسيده شد كه "با اينكه يك خورشيد وجود دارد چرا آن را به شكل هاي مختلفي كشيدند؟ " اين سوال آغازگر گفتگو ميان بچه ها پيرامون موضوع "تفاوت نگاه و برداشت از جهان" شد. در ادامه كارگاه با چند فعاليت ديگر بحث هايي درباره نگاه از جز به كل، نگاه از كل به جز، كلي نگري، جزيي نگري و محدوديت زاويه ديد گفتگو شد.

جلسه دوم: در ادامه كارگاه قبل و با توجه به نتايج به دست آمده در آن جلسه، از نوجوانان خواسته شد واژه "زندگي" را تعريف كنند. آن ها تعاريف گوناگوني ارائه دادند و در ادامه پيرامون موضوع هايي از قبيل: مفهوم زندگي، جبر و اختيار، رنج و شادي، عشق و دوستي و… گفتگو كردند. بيشتر تعاريف بچه ها كليشه اي بود كه با راهنمايي مربيان نگاه جديدي به اين تعاريف شد و نقاط ضعف آن ها پيدا شد. در پايان گفتگو بچه ها به تعريف درستي از اين مفاهيم، به خصوص مفهوم زندگي رسيدند.

جلسه سوم: اين جلسه با هدف آشنايي بچه ها با مفهوم خلاقيت و بالا بردن توانايي آنان در برخورد هاي خلاقانه با مسائل زندگي تشكيل شد. در ابتدا از بچه ها خواسته شد خلاقيت و انسان خلاق را تعريف كنند. سپس در گفتگويي آزاد  به بررسي تمام نظرات پرداخته و تعريف مشتركي از اين مفاهيم ارائه شد. سپس شركت كنندگان تجربيات خلاقانه خود در زمينه هاي گوناگون را با هم به اشتراك گذاشتند.

بهار و تابستان ۱۳۹۱

جلسه چهارم: در ادامه کارگاه در سال جدید، پیرامون موانع ذهنی ای که انسان ها را از رسیدن به خلاقیت فردی باز می دارند، با نوجوانان صحبت شد.

جلسه پنجم: در این جلسه در مورد خلاقیت، موانع بروز خلاقیت و این که چگونه دیوارهای ذهنی مانع بروز خلاقیت می شوند، گفتگو شد. سپس درباره چگونگی عبور از این دیوارهای ذهنی و نگاه نو به جهان بحث شد.

جلسه ششم: در این جلسه راجع به "من" و "فردیت" صحبت شد و از نوجوانان خواسته شد من خود را تعریف کنند و ببینند این من، تا چه حد به خلاقیت نزدیک است و چه موانعی برای رسیدن به خلاقیت وجود دارد.

جلسه هفتم: در این جلسه از نوجوانان خواسته شد با استفاده از یک تکه کاغذ، یک اثر خلق کنند. سپس درباره میزان خلاقانه بودن اثر هر یک از بچه ها گفتگو شد و در خلال گفتگو ها درباره دیوارهای ذهنی ای که مانع خلاقیت آن ها می شود صحبت شد.

جلسه هشتم: در این جلسه نوجوانان درباره مفهوم موفقیت و موفقیت واقعی صحبت کردند. با بررسی زندگی یکی از بزرگان هنر، مفهوم موفقیت به طور عینی و ملموس برای بچه ها بیان شد و در پایان آن ها به تعریف درستی از موفقیت رسیدند.

جلسه نهم: این جلسه برای آشنایی نوجوانان با مفهوم "هدف" تشکیل شد. ابتدا از بچه ها خواسته شد در مورد اهدافی که در زندگی دارند صحبت کنند و سپس در گفتگو با تک تک آن ها، خواسته شد دلیل انتخاب هدف خود را بگویند و در مورد این موضوع صحبت کنند که آیا این هدف بر اساس الگو های از پیش تعیین شده انتخاب شده اند و یا بر اساس استعداد و علاقه درونی؟ در پایان این جلسه نوجوانان به یک تعریف مشترک از هدف رسیدند.

جلسه دهم: در این جلسه گفتگو درباره موضوع جلسه گذشته ادامه پیدا کرد و در آخر درباره تشویق، لزوم و یا عدم لزوم آن در زندگی گفتگو شد.

جلسه یازدهم: در این جلسه پیرامون دو مفهوم داشتن یا بودن گفتگو شد. از نوجوانان سوال شد چه چیزهایی را برای خود نگه می دارند و از داشتن چه چیزهایی به خود می بالند؟ و اینکه آیا نگه داشتن آنچه که به آن علاقه داریم درست است یا نه؟ همچنین در مورد تفاوت داشتن یک چیز و بودن گفتگو شد.

جلسه دوازدهم: در این جلسه با نوجوانان پیرامون دریافت از زندگی از مسیر کشف، شهود و تجربه گفتگو شد.
 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading