معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

خوب ديدن

كارگاه "خوب ديدن و زندگي" با هدف آشنا ساختن نوجوانان با مفاهيمي چون خلاقيت فردي، خوب ديدن خود و ديگران و دنياي اطراف، شناخت زاويه هاي ديد مختلف به جهان، تفاوت هاي فردي، درك و احترام به نظرات ديگران، آموزش خوب شنيدن و  مهارت هاي لازم براي زندگي جمعي، روزهاي چهارشنبه توسط خانم شهناز جمشيدي و آقاي حسين راستي براي اعضاي گروه سني "د-ه" برگزار مي شود.

جلسه اول: در اين كارگاه ابتدا از بچه ها خواسته شد هر كدام يك خورشيد بكشند. هركدام خورشيد را به شكل متفاوتي كشيدند و از آنان پرسيده شد كه "با اينكه يك خورشيد وجود دارد چرا آن را به شكل هاي مختلفي كشيدند؟ " اين سوال آغازگر گفتگو ميان بچه ها پيرامون موضوع "تفاوت نگاه و برداشت از جهان" شد. در ادامه كارگاه با چند فعاليت ديگر بحث هايي درباره نگاه از جز به كل، نگاه از كل به جز، كلي نگري، جزيي نگري و محدوديت زاويه ديد گفتگو شد.

جلسه دوم: در ادامه كارگاه قبل و با توجه به نتايج به دست آمده در آن جلسه، از نوجوانان خواسته شد واژه "زندگي" را تعريف كنند. آن ها تعاريف گوناگوني ارائه دادند و در ادامه پيرامون موضوع هايي از قبيل: مفهوم زندگي، جبر و اختيار، رنج و شادي، عشق و دوستي و… گفتگو كردند. بيشتر تعاريف بچه ها كليشه اي بود كه با راهنمايي مربيان نگاه جديدي به اين تعاريف شد و نقاط ضعف آن ها پيدا شد. در پايان گفتگو بچه ها به تعريف درستي از اين مفاهيم، به خصوص مفهوم زندگي رسيدند.

جلسه سوم: اين جلسه با هدف آشنايي بچه ها با مفهوم خلاقيت و بالا بردن توانايي آنان در برخورد هاي خلاقانه با مسائل زندگي تشكيل شد. در ابتدا از بچه ها خواسته شد خلاقيت و انسان خلاق را تعريف كنند. سپس در گفتگويي آزاد  به بررسي تمام نظرات پرداخته و تعريف مشتركي از اين مفاهيم ارائه شد. سپس شركت كنندگان تجربيات خلاقانه خود در زمينه هاي گوناگون را با هم به اشتراك گذاشتند.

بهار و تابستان ۱۳۹۱

جلسه چهارم: در ادامه کارگاه در سال جدید، پیرامون موانع ذهنی ای که انسان ها را از رسیدن به خلاقیت فردی باز می دارند، با نوجوانان صحبت شد.

جلسه پنجم: در این جلسه در مورد خلاقیت، موانع بروز خلاقیت و این که چگونه دیوارهای ذهنی مانع بروز خلاقیت می شوند، گفتگو شد. سپس درباره چگونگی عبور از این دیوارهای ذهنی و نگاه نو به جهان بحث شد.

جلسه ششم: در این جلسه راجع به "من" و "فردیت" صحبت شد و از نوجوانان خواسته شد من خود را تعریف کنند و ببینند این من، تا چه حد به خلاقیت نزدیک است و چه موانعی برای رسیدن به خلاقیت وجود دارد.

جلسه هفتم: در این جلسه از نوجوانان خواسته شد با استفاده از یک تکه کاغذ، یک اثر خلق کنند. سپس درباره میزان خلاقانه بودن اثر هر یک از بچه ها گفتگو شد و در خلال گفتگو ها درباره دیوارهای ذهنی ای که مانع خلاقیت آن ها می شود صحبت شد.

جلسه هشتم: در این جلسه نوجوانان درباره مفهوم موفقیت و موفقیت واقعی صحبت کردند. با بررسی زندگی یکی از بزرگان هنر، مفهوم موفقیت به طور عینی و ملموس برای بچه ها بیان شد و در پایان آن ها به تعریف درستی از موفقیت رسیدند.

جلسه نهم: این جلسه برای آشنایی نوجوانان با مفهوم "هدف" تشکیل شد. ابتدا از بچه ها خواسته شد در مورد اهدافی که در زندگی دارند صحبت کنند و سپس در گفتگو با تک تک آن ها، خواسته شد دلیل انتخاب هدف خود را بگویند و در مورد این موضوع صحبت کنند که آیا این هدف بر اساس الگو های از پیش تعیین شده انتخاب شده اند و یا بر اساس استعداد و علاقه درونی؟ در پایان این جلسه نوجوانان به یک تعریف مشترک از هدف رسیدند.

جلسه دهم: در این جلسه گفتگو درباره موضوع جلسه گذشته ادامه پیدا کرد و در آخر درباره تشویق، لزوم و یا عدم لزوم آن در زندگی گفتگو شد.

جلسه یازدهم: در این جلسه پیرامون دو مفهوم داشتن یا بودن گفتگو شد. از نوجوانان سوال شد چه چیزهایی را برای خود نگه می دارند و از داشتن چه چیزهایی به خود می بالند؟ و اینکه آیا نگه داشتن آنچه که به آن علاقه داریم درست است یا نه؟ همچنین در مورد تفاوت داشتن یک چیز و بودن گفتگو شد.

جلسه دوازدهم: در این جلسه با نوجوانان پیرامون دریافت از زندگی از مسیر کشف، شهود و تجربه گفتگو شد.
 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading