fatal error: parse error: unclosed block سبد خواندن در مدارس (92-93) سبد خواندن در مدارس (92-93) - خانه کتابدار کودک و نوجوان

معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

سبد خواندن در مدارس (۹۲-۹۳)

طرح "سبد خواندن در مدارس" در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ برای مقطع سوم ابتدایی مدارس دخترانه پیام آزادی (دو کلاس) و پسرانه رسالت (دو کلاس) و مقطع چهارم ابتدایی دبستان دخترانه حامی (سه کلاس)، با همکاری خانم ها اقلیدس، رعنا، علی اقدم، نکویی و هرندی زاده اجرا شد.

دبستان پیام آزادی: این طرح در تاریخ ۲۸ آبان ماه، هم زمان با هفته کتابخوانی، توسط خانم ها رعنا و علی اقدم در این دبستان شروع شد. ایشان بعد از صحبت درباره طرح و انتخاب کتابدار از بین بچه های هر کلاس، کتاب های "درخت بخشنده" و "دستی که بوسه می زند" را خوانده و روش کتابخوانی را توضیح دادند.

جلسه دوم: هفته پژوهش در این مدرسه با معرفی کتاب های مرجع آغاز شد. کتاب های تاریخ ادبیات کودکان و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان معرفی و کار شد. بچه ها گروه بندی شدند، برای گروه های خود نام انتخاب کردند، فیش تهیه کردند و مقاله های مختلفی را از فرهنگنامه خواندند. در پایان نیز قصه "ماه و خورشید" به مناسبت شب یلدا برای بچه ها گفته شد.

جلسه سوم: در این جلسه درباره کتاب ها از بچه ها نظر سنجی شد. سپس کتاب "نمکی" خوانده و هر کدام از بچه ها، غول خود را نقاشی کردند و برای آن داستان ساختند. از گروه دیگری از بچه ها خواسته شد یک کتاب راز خود را بسازند و در پایان نیز کتاب "راز" برای آن ها خوانده شد.

جلسه چهارم: در این جلسه که در اسفند ماه برگزار شد، درباره آغاز سال نو صحبت و داستان جمشید شاه از شاهنامه برای دانش آموزان خوانده شد. در پایان کتاب "آواز در مزرعه" با بچه ها کار شد و به آن ها توصیه شد برای عید نوروز کتابی برای مطالعه همراه خود داشته باشند.

جشن پایان طرح: دانش آموزان دبستان پیام آزادی در تاریخ های ۹۳/۲/۲۲ و ۹۳/۲/۳۰ به بازدید از خانه کتابدار آمدند تا پایان طرح سبد خواندن در مدرسه شان را جشن بگیرند. در این جشن پس از معرفی خانه کتابدار و بخش های مختلف آن و صحبت و تبادل نظر درباره کتاب های سبد و… بازی های "کلاه شیطون و توپ" و "تاس بازی" انجام شد.

دبستان رسالت: این طرح در تاریخ ۲۶ آبان ماه، هم زمان با هفته کتابخوانی، توسط خانم ها نکویی و علی اقدم در این دبستان شروع شد. ایشان بعد از صحبت درباره طرح و انتخاب کتابدار، کتاب های "قول بچه قورباغه" و "دیو سیاه دم به سر" را خواندند. در پایان نیز کار با کتاب ها مرجع را به بچه ها آموزش دادند.

جلسه دوم: به مناسبت هفته پژوهش در این مدرسه نیز درباره چگونگی کار با کتاب های مرجع و پژوهش صحبت شد. سپس بچه ها درباره کتاب "پیدا و پنهان در طبیعت" صحبت کردند و در آخر خانم نکویی قصه "ساقه نی" را برای آن ها گفتند.

جشن پایان طرح: دانش آموزان این دبستان در تاریخ ۹۳/۲/۲۴ به بازدید از خانه کتابدار آمده و پایان طرح سبد خواندن در مدرسه شان را جشن گرفتند. در این برنامه علاوه بر معرفی بخش های مختلف خانه کتابدار، درباره چگونگی عضو شدن در کتابخانه، استفاده صحیح از اوقات فراغت، بازی های مختلف و… صحبت شد.

دبستان حامی: به منظور بررسی تأثیر سبد خواندن سال گذشته که برای دانش آموزان پایه سوم برگزار شد، امسال این طرح برای دانش آموزان پایه چهارم از آذر ماه ۹۲ آغاز شد. کتاب های انتخاب شده برای این پایه، از بین کتاب های مخصوص گروه سنی "ج" انتخاب شدند و آموزش کتاب سازی در هر کلاس اولویت کار مربیان قرار گرفت.

۲۱ دی ماه دومین جلسه حضور مربیان در کلاس های پایه چهارم این مدرسه بود. خانم ها اقلیدس، علی اقدم و هرندی زاده برای آموزش کتاب سازی ابتدا بچه های هر کلاس را به گروه های ۵ نفره تقسیم کرده و آن ها را با شناسنامه کتاب آشنا کردند. سپس به منظور آموزش نوشتن "طرح نخستین داستان"، از آن ها خواسته شد تا تخیل خود را به کار گیرند و داستانی بسازند و با هم گروهی های خود تبادل نظر کرده و آن را یادداشت کنند. در این جلسه کتاب های مختلفی مانند "تخم پنگوئن امپراتور"، "مریم" و… نیز برای بچه ها خوانده شد. در جلسات آتی مراحل بعدی ساخت کتاب به بچه ها آموزش داده خواهد شد.

جلسه سوم برای دانش آموزان این مدرسه در تاریخ ۳ اسفند ماه با حضور خانم ها علی اقدم و هرندی زاده برگزار شد. خانم علی اقدم در یکی از کلاس ها، ابتدا یک داستان از کتاب "مثل ها و قصه هایشان" نوشته مصطفی رحماندوست خواند. سپس عناصر یک کتابخانه، رده بندی دیویی و چگونگی دسترسی به اطلاعات در کتابخانه را به بچه ها توضیح داد. خانم هرندی زاده نیز در کلاس دیگر روی کتاب "دفتر زندگی من" کار کرد و از بچه ها خواست در تعطیلات عید نوروز درباره عباراتی مانند "پدر من، مادر من، شهر من، رویاهای من، گردش های فامیلی من و…" داستان بنویسند. همچنین از آن ها خواست درباره اسامی خود نیز داستان بنویسند. درباره کتاب سازی و مشخصات یک کتاب نیز توضیح داد و در پایان داستان "سوسن" را برای بچه ها تعریف کرد.

جلسه چهارم برای این دانش آموزان در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۹۳ برگزار شد. خانم علی اقدم در يكي از كلاس ها برای تقویت همکاری و حضور ذهن بچه ها، از آن ها خواست تا هر کدام جمله ای درباره این طرح بگویند، به صورتی که هر نفر در ادامه جمله نفر قبل جمله ای را بگوید تا چیزی شبیه به خاطره درست شود. سپس برگه های سفید در اختیارشان قرار داده شد تا هر چیزی که در ذهن دارند را بکشند. خانم اقليدس نيز در كلاس ديگر با بچه ها درباره داستان هايي كه نوشته بودند صحبت كرد و مراحل صحافي كردن كتاب را به آن ها آموزش داد.

جشن پايان طرح: دانش آموزان اين مدرسه در تاريخ ۹۳/۲/۱۰ به بازديد از خانه كتابدار آمدند و پايان طرح سبد خواندن در مدرسه شان را جشن گرفتند. براي بچه ها موسيقي پخش شد و از آن ها خواسته شد با استفاده از حواس پنجگانه خود موسيقي را كه شنيدند بكشند. سپس قسمت هايي از كتاب "راز گل سرخ" برايشان خوانده شد و از آن ها خواسته شد با استفاده از تصوير، كلمه، خط و… احساسات خود را بر روي كاغذ بياورند. سپس كتاب "آواز در مزرعه" كار شد و بچه ها به صورت گروه هاي موسيقي صداي حيوانات خواسته شده در داستان را ارائه كردند. 

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading