معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

شانزدهمین سال تاسیس خانه کتابدار

شانزدهمین سال تاسیس خانه کتابدار

شانزدهمین سال تاسیس خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن: چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ که بیاید، شانزده سال است این خانه ­ی کوچک در محله­ ی منیریه به عنوان کتابخانه، شناخته می­ شود. بانیانی دارد که قصد دارند اینجا خانه ­ای امن باشد برای یادگیری جمعی و همراهان و متخصصانی هستند که چشم ­انداز می ­سازند و راه را باز می ­کنند.

نشان خانه کتابدار از سوی هنرمند شورایی خانم شعله محلوجی طراحی شد. با حضورخانم ­ها استاد نوش­ آفرین انصاری، زنده یاد ثریا قزل ­ایاغ، نسرین دخت عماد خراسانی، اشرف امینی، ملیحه پیشداد محمدی، فرزانه طاهری قندهاری و آقای محمد هادی محمدی، اولین شورای مدیریت خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن وابسته به شورای کتاب کودک تشکیل و به همت و تلاش ایشان سند راهبردی تدوین و تنظیم شد. خانم ­ها فرزانه اخوت، ناهید جباری و عاطفه سلیانی نیز در دوره های دیگر شورای مدیریت حضور داشتند و فعال بودند.

چشم ­انداز اصلی آن “ترویج ادبیات کودک با محور کتابخانه” بود. چند کلمه­ ی ساده و خوش ­ترکیب که شور و اشتیاقی فراوان پشت آن­ ها نشسته بود. افراد شورای مدیریت با کوله باری از تجربه در حوزه ­های کتابداری، ادبیات کودک و ترویج کتاب­ خوانی، می ­خواستند با تمرکز بر سر و سامان دادن یک کتابخانه که این اهداف را پشتیبانی می­ کند، پیش بروند.

انگیزه و توانمندی شورای مدیریت و آن چیزی که می­ خواستند تجربه کنند و بیازمایند، در دوره­ های مختلف متفاوت بوده است. بر همین اساس، با نگاهی کلی به فعالیت­ های این شانزده سال، می ­توان آن را به سه دوره­ ی کاری تقسیم کرد:

۱- کتابخانه­ ی کودک-محور

در این دوره، تمرکز بر مجموعه­ سازی کتابخانه کودک براساس فهرست­ های معتبر، فهرست­ نویسی و رده­ بندی تخصصی مجموعه، چیدمان و معماری کتابخانه و جذب اعضا با فعالیت­ های متنوع ترویجی بوده است.

ترویج کتاب و ادبیات باید با فعالیت­ هایی همراه می ­شد تا بتواند افراد را به فرآیند خواندن تشویق و علاقه ­مند کند. بر این اساس، کارگاه ­ها و برنامه­ های متنوعی با توجه به علاقه ­مندی اعضا و تجربه ­های به ­دست­ آمده در هر سال، به پیشنهادِ مروجان، مربیان، کتابداران و شورای مدیریت طراحی و اجرا شده است. این کارگاه ­ها به طور کلی در حوزه­ های موضوعی مختلف مانند: قصه­ گویی، نمایش خلاق، نقاشی، مجسمه ­سازی، شعر، میراث فرهنگی، نجوم، تکنولوژی، بازی و اسباب بازی، فیلم، ادبیات کهن، محیط زیست، مهارت­های زندگی، کارآفرینی، نشریه ­سازی، فرزندپروری و … بوده­ اند که در هر دوره، با نگاهی متفاوت برنامه ­ریزی می ­شود.

۲- مسئولیت و اثرگذاری کتابدار

در این دوره، بیشتر، تجهیز و راه ­اندازی سایرکتابخانه ­ها مورد توجه قرار گرفت. ایجاد شرایطی که تجربه ­های اداره­ ی یک کتابخانه­ ی کودک با مراکز دیگر به اشتراک گذاشته شود. دوره ­های آموزش کتابداری ویژه­ ی کودک با سرفصل­ های مشخص طراحی شد تا علاقه­ مندان با گذراندن این دوره، با تکیه بر شناخت ادبیات کودک، مجموعه ­سازی و سازمان­ دهی کتابخانه، طراحی فعالیت­ های ترویجی و مستندسازی آن، بتوانند یک کتابخانه­ ی کوچک (عمومی یا آموزشگاهی) را اداره کنند.

هم­ چنین آموزش کتابداری به اعضای نوجوان و فعالیت داوطلبانه­ ی آن ­ها در کتابخانه ­ی کودک و نوجوان، طراحی “سبد خواندن در مدارس”، تشکیل کتابخانه ­ی کوچک کلاسی، آموزش امانت، فعالیت­ های ترویجی در مدارس، بازی با کتاب­ها و … در این دوره به شکل پررنگ ­تری اجرا شدند.

۳- کتابخانه نه همچون مکان، بلکه فضایی برای دیدار، گفتگو و هم­فکری

در این دوره، بیشتر بر ساختن فضای تعاملی در کتابخانه تمرکز شده است. راه اندازی اسباب­ بازی­ خانه، اجرای کارگاه های متنوع در حوزه ­ی بازی، مانند برگزاری برنامه ­ای به مناسبت “روز جهانی بازی در کتابخانه ­ها” و توجه به این­که چطور با بازی، فضای غیررسمی و مؤثر برای یادگیری را فراهم کنیم.

طراحی رویدادهایی چون “تبادل کتاب”، “چای می­ نوشیم، کتاب می­ خوانیم” و کارگاه­ هایی مانند “چه می ­بینیم، چگونه نقد می ­کنیم”، “تفکر خلاق”، “قدم­ های کوچک، تاثیرهای بزرگ”، “آیا حواست هست؟”، “تئاتر مشارکتی”، ارتباط بدون خشونت”، “ساخت بازیچه­ های سنتی (لعبت)”، “خانواده، حرف نو”، “ساخت بازی­ های فکری”، “نشریه­ سازی با نوجوان”، “داستان و رمان”، “بیایید باهم بخندیم (بررسی کتاب­های طنز و گفت­وگو با نویسنده طنزپرداز)”، “بیایید باهم خانه آفریقایی بسازیم”،”عصای سفید”، “تور کتاب-موزه”،  …

برگزاری مراسمی با مناسبت ­های نوروز، یلدا، تیرگان، مهرگان، عاشورا، دفاع مقدس، انقلاب، سبزه­ ها، تولد هانس کریستین اندرسن، درختکاری، چهارشنبه سوری، روز جهانی کتاب، و …

برپایی نه دوره “نمایشگاه مادران” با رویکرد خواندن-توانمندسازی. بانوان عضو کتابخانه که در طرح ­های “حلقه مطالعاتی” و “طرح سبدخواندن با خانواده” شرکت کرده­ اند، هر سال این رویداد را برپا می ­کنند. این نمایشگاه به مدت یک هفته و هر سال با موضوع ­هایی چون اقوام، توان ­افزایی، روایت های شنیده نشده، صلح درون، و … همراه با به نمایش گذاشتن کارهای دست این بانوان برگزار شده است. 

“حلقه مطالعاتی” و “سبد خواندن با خانواده” دو طرح اصلی کتابخانه خانواده بوده که افراد پس از عضویت در کتابخانه، این فرصت را داشته ­اند که با شرکت در آن­ ها مسیر و علاقه ­مندی مطالعاتی خود را کشف کنند و بسازند.  

 

در اول دی ­ماه ۱۳۹۹، به پیشنهاد شورای کتاب کودک، خانه کتابدار از نظر حقوقی به طور مستقل فعالیت ­های خود را ادامه می ­دهد.

در این دوره، خانم ­ها استاد نوش ­آفرین انصاری، دکتر مهرناز خراسانچی، ملیحه پیشداد، دکتر لاله خسروی و ندا موحدی پور اعضای شورای مدیریت هستند. این شورا با تکیه بر تجربه ­های گذشته، کمک می ­کند تا خانه ­ی شانزده ساله ­ی نوجوان، فازی جدید را آغاز کند. خانه ­کتابدار در این دوره ­ی کاری، با نگاه “کتابخانه، لابراتوار فرهنگی” و با هدف گسترش تفکر هم ­افزا برای خواندن و ترویج ادبیات کودکان، گام برمی ­دارد.

به همین منظور، کتابخانه­ ی بزرگسال با موضوع ادبیات کودک و رمان، در حال به روزرسانی است تا در خدمت علاقه­ مندان و پژوهشگران حوزه­­ ی ادبیات کودک با تاکید بر رویکردهای ترویج خواندن و ارتباط ادبیات کودک با جامعه باشد. از سوی دیگر، بتواند برنامه­ ها و رویدادهایی را اجرا و حمایت کند که تجربه ­ی خواندن را در حیطه­ های متفاوت به میدان آزمون بیاورد و مسئله بسازد. 

این خانه­ ی سرخ آجری بسیار خوش­ اقبال بوده است که همراهانی صبور چون شما، یاری رسان او بوده ­اند و هم­ چنان با همراهی ­های شما عزیزان می ­تواند این تجربه ­ی نو را پیش ببرد.   

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading