معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

نمايش خلاق كودك “تابستان ۹۰”

كارگاه "نمايش خلاق كودك" براي كودكان ۴ تا ۷ ساله روزهاي شنبه، توسط خانم آذين اقليدس برگزار مي شود.

جلسه اول: اين جلسه با هدف شناخت خود فيزيكي و هماهنگي آن با ذهن از طريق بازي تشكيل شد. در ابتداي كارگاه شعري كه محتواي آن سلام بر اندام هاي بدن بود خوانده شد. سپس پانتوميم آزاد توسط بچه ها انجام شد و بچه هاي ديگر زبان بدن آن ها را درك كرده و فعاليت انجام شده را حدس مي زدند. بازي عمو زنجير باف نيز انجام شد و در طي همه بازي هاي حركتي، قابليت هاي هر عضو را مرور كرديم.

جلسه دوم: در اين جلسه با هدف شناخت رنگ و تجسم خلاق، ابتدا سه رنگ رقيق شده، از آبي تا قرمز، به بچه ها نشان داده شد تا هم رنگ و هم احساسشان درباره آن را بگويند. وقتي رنگ قرمز به بچه ها نشان داده ميشد، مربي يك شمع روشن كرد و رنگ هاي زرد، آبي و نارنجي را در آن به بچه ها نشان داد. سپس سه لكه از هر رنگ روي كاغذهاي آن ها گذاشته شد و از آنان خواسته شد با يك تكه كاغذ رنگ ها را با هم مخلوط كنند و جادوي رنگ ها را ببينند. در آخر هر كدام شكل به وجود آمده روي كاغذ خود را شبيه چيزي تجسم كرد و با ماژيك آن را كامل كرد. شكل هايي كه بچه تجسم كردند عبارتند از: ديو چهار چشم، گل، پروانه و…

جلسه سوم: اين جلسه با هدف رشد همه جانبه كودك و شناخت او از محيط خود برگزار شد. در ابتدا بازي "هر كي شكلك درآره" انجام شد و بچه ها شكل حيواناتي مانند اسب، خرگوش، قورباغه، كانگورو، گربه، سگ، اردك، مار و… را درآوردند. سپس بازي "حمومك مورچه داره" انجام شد و يكي از بچه ها به همراه مادرش نمايش مورچه و بچه مورچه را اجرا كردند.

جلسه چهارم: در اين جلسه با هدف تجسم خلاق، گرفتن حس از طريق تخيل و جايگزين كردن خود در هر نقش، بازي "رو رو با قايق در مسير آب" اجرا شد. به اين صورت كه به بچه ها گفته شد اينجا رودخانه است و شما قايق هاي پارويي هستيد و بايد با پارو زدن به اين طرف و آن طرف برويد. سپس سواركاري و شغل هاي ديگري مانند باغبان، بنا، خياط، فروشنده، نانوا، آرايشگر، نجار، راننده، نويسنده، پليس راهنمايي و رانندگي و… را نشان دادند و در آخر بازي "هر كسي كار خودش بار خودش آتيش به انبار خودش" اجرا شد.

جلسه پنجم: در اين جلسه با استفاده از كتاب هاي "موش صحرايي" ترجمه فريبا عربي و "قورباغه" نوشته پاملا فاش، و دو عروسك "موش" و "قورباغه"، اطلاعاتي درباره اين دو حيوان به بچه ها داده و قصه "طناب دوستي" گفته شد. سپس بچه ها دو به دو در نقش هاي موش و قورباغه، نمايش دوستي را بازي كردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading