کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول
دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 24 تیر 1399
زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر
دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 22 تیر 1399
زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى
هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن میگرفتیم. تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانههای شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده است، روایتگر آن است.
ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوالها را با خودمان مرور میکنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا میخواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا میخواستند برای مشکلات، با روحیهای تازه راهحل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آنها میجنگیدند؟ آیا ...
"جشن" امروز چه معنایی میتواند داشته باشد؟ ...
اخبار
نمایش فیلم “مشق شب”-نمایشگاه مادران خانه ۹۷- روز۲
در دومين روز از نمايشگاه و فروشگاه مادران خانه، با حضور خانم نوش آفرين انصاري و شكوه حاجي نصرالله به تماشاي فيلم “مشق شب” اثر عباس كيارستمي نشستيم كه به قول خانم حاجي نصرالله به حق هنرمندانه است. چرا كه هنرمند درد جامعه را پيش از همه مي بيند و مي گويد. “مشق شب” كه در سال ١٣٦٧ ساخته شده است، روايت مستند از نظام آموزشي اي است كه تكليف شب و تنبيه را اولين و بهترين راه براي آموزش و پرورش انتخاب كرده است. روشي كه خلاقيت را در كودكان نابود مي كند و از بچه ها موجوداتي مي سازد كه خودشان ديكتاتور خودشان هستند. چون بي آنكه بينديشند و اجازه انديشيدن داشته باشند، آنچه را كه به آنان ديكته شده است، طوطي وار مي پذيرند و اجرا مي كنند. به قول خانم انصاري، تنبيه صلح را در خانواده از بين مي برد. پس از تماشاي فيلم، همگي از خاطرات دور دانش آموزي و مشق نوشتن هاي خودمان و خاطرات نزديك دانش آموزي فرزاندانمان گفتيم. از خودمان پرسيديم آيا تغييري در كلاس هاي درس و مدارس در اين سالها رخ نداده است؟ البته پاسخ ها و تجربه ها اميدواركننده بود، خانم حاجی نصرالله اشاره مي كند كه اكنون تنبيه بدني در مدارس جرم است. ایشان در ادامه می گویند در این فیلم عباس کیارستمی رویکرد آموزشی رفتارگرا را به تصویر می کشد. رویکرد رفتارگرا چيست؟ رویکردی که همه ی راه برای دانش آموز و معلم و …. از قبل تعیین شده است و جایی برای بروز خلاقیت و تشویق و پرورش آن وجود ندارد. در این روش انبوهی از اطلاعات را معلم در یک سال تحصیلی باید به دانش آموز انتقال دهد. چگونه دانش آموز باید این انبوه اطلاعات را یاد بگیرد و در امتحانات موفق شود. یکی از ابزارها مشق است . مشق یعنی تکرار مطالبی که دانش آموز به ذهنش بسپارد و بدترین نوع آن هم مشق شب است. خانم انصاري مي گويد بايد در خانواده و به ويژه مادران به فرزندانشان اجازه دهند تا حرف خود را بزنند و بتوانند نظر خود را بيان بگويند و براي ايجاد اين فضاي گفتگو كتاب بهترين وسيله است. اما مشق نوشتن و تشويق بچه ها براي نوشتن خلاصه اي از كتابي كه خوانده اند، مرگ كتاب و قتل ادبيات است. در ادامه خانم حاجی نصرالله در مورد تجربيات خود از كار با كودكان افغان در خانه كودك ناصر خسرو مي گويد كه چگونه بسياري از آن ها از مادران خود جدا و براي كار به ايران فرستاده شده اند. آنها در اختلاف پتانسیل موجود بين فضاي خشن و اجباری کار کودک و رویکرد آموزشي انسان نگر در خانه كودك ناصر خسرو به راحتی خشم و اضطراب خود را بروز می دهند و زندگي روانی شان تا حدودی سامان می یابد. خانم انصاري تاكيد مي كند براي رفتار درست با كودكانمان ابتدا بايد از خودمان شروع كنيم، خودمان مطالعه كنيم و روي ابعاد شخصيت خودمان كار كنيم تا بتوانيم بر فرزندانمان اثر گذار باشيم. لازم است گاهي به آنان بگوييم، در موضوعي مشخص من كمتر از تو مي دانم و مي خواهم كمكم تا بيشتر بدانم. در تاييد اين موضوع يكي از اعضاي قديمي خانه كتابدار ضمن سپاس از خانم پيشداد و آقاي موحدي پور كه اين خانه را بنا نهاده اند، مي گويد زندگي خود و رابطه اش با فرزندانش را مديون كلاس ها و كارگاه هايي مي داند كه سالها پيش در خانه كتابدار گذارنده است. پايان اين جلسه بسيار شيرين، صرف آش رشته بسيار خوشمزه بود كه ناهار روز دوم نمايشگاه و فروشگاه مادران خانه را تشكيل مي داد.
نظرات شما