معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

همايش ملي ادبيات كودك و نوجوان ٩٨

همايش ملي ادبيات كودك و نوجوان ٩٨

اولین دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های ادبیات داستانی کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.

محورهای همایش به این شرح اعلام شده‌اند:

انواع ادبی و ژانرهای نوظهور در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: ژانرهای پرکاربرد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه مکتب‌های ادبی در داستان کودک و نوجوان، مرز انواع ادبی میان داستان کودک و نوجوان و بزرگسال، جلوه‌های ادبیات پایداری در داستان‌های کودک و نوجوان (درسی و غیردرسی)، انواع داستانی در ادبیات کودک و نوجوان و تحولات داستان‌نویسی در ادبیات کودک و نوجوان.

نظریه‌ و نقد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: نقد و بررسی داستانی‌های کودک و نوجوان بر اساس نظریه‌های جدید، آسیب‌شناسی شیوه‌های نقد و نگارش در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، آسیب‌شناسی ارائه و نقد ادبیات داستانی در کتاب‌های درسی، شکل‌گیری‌های اجتماعی، سیاسی و… و نفوذ آن به ادبیات داستانی کودک و نوجوان،  نقش ترجمه در شکل‌گیری ادبیات داستانی کودک و نوجوان، نقش و جایگاه کتاب‌های تصویری در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تألیف، ترجمه و تقلید در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری داستان‌های کودک ونوجوان، مخاطب‌شناسی ادبیات داستانی کودک و نوجوان، زبان رد ادبیات داستانی کودک و نوجوان، میانجی‌ها در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تعامل متن و تصویر در ادبیات داستاین کودک و نوجوان، علل ماندگاری آثار کودک، طنز و جایگاه آن در ادبیات کودک و ناشران و ترویج ادبیات داستانی.

مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .. در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: مفاهیم فرهنگی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، مفاهیم ارزشی در ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات داستانی جنگ و صلح، ادبیات داستانی کودکان، اجتماع و اقتصاد و مفاهیم اجتماعی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان.

ادبیات تطبیقی  و جایگاه آن در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: قابلیت‌سنجی تطبیق و تطابق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های اجرایی تطبیق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه تطبیق متون داستانی در کتاب‌های درسی، ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان، ادبیات داستانی ملی و مرزهای جهانی و ادبیات داستانی بومی و غیربومی.

اقتباس از متون کلاسیک در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: شیوه‌های راه‌یابی ادبیات کهن به داستان کودک و نوجوان، نقش بازنویسی و بازآفرینی در توسعه ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های ورود ادبیات مدرن بزرگسال به داستان کودک و نوجوان، متون دینی و شیوه‌های پردازش به ان در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، پردازش ادبیات داستانی کهن و نو در کتاب‌های درسی و اقتباس در داستان‌نویسی کودک و نوجوان.

فرهنگ و ادبیات عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: چگونگی و علل نفوذ عناصر فرهنگ عامیانه به ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محورهای فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محدوده کاربرد فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان

 زمان: دوشنبه، ٢٧ آبان ٩٨

نشاني: تهران، ولنجك، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، گروه زبان و ادبيات پارسي

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading