معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

هنر و خلاقيت “پاييز و زمستان ۸۹”

ادامه كارگاه "هنر و خلاقيت" براي كودكان گروه سني (الف)، در پاييز و زمستان ۱۳۸۹ ، توسط خانم آذين اقليدس برگزار مي شود.

جلسه اول: در اين جلسه بچه ها كار كلاژ آدمك را انجام دادند و داستاني براي كلاژ خود داشتند كه توسط مربي پشت برگه هايشان نوشته شد.

جلسه دوم: براي شناخت از طريق بازي، در اين جلسه خانم اقليدس در حياط خانه كتابدار مقداري برگ زير پاي بچه ها ريخت و شعر "نگاه بر پاييز" را خواند و بچه ها توانستند صداي خش خش برگ ها را تجربه كنند. سپس بچه ها به دو گروه تقسيم شدند و هر گروه يك كاغذ بزرگ را با رنگ گواش رنگ آميزي كردند. سپس هر كدام يك آدمك كشيدند و دور آن را قيچي كردند كه اين كار تمرين خوبي براي بچه ها بود. ادامه اين كارگاه در جلسه آينده خواهد بود.

جلسه سوم: در اين جلسه با هدف شناخت مفهوم زبري و نرمي، پشت و رو ابتدا تعدادي برگ به دست بچه ها داده شد تا ابتدا رو و سپس پشت برگ را دست بكشند و بگويند كدام طرف زبر و كدام طرف نرم است. سپس بچه ها به دو گروه تقسيم شدند و  برگ هايشان را با گواش رنگ كردند و  روي كاغذ هايي كه در جلسه گذشته رنگ كرده بودند گذاشته و نقش برگ ها را روي كاغذ چاپ كردند. بعد از اينكه تمام صفحه از برگ هاي چاپي پر شد، آدمك هايي را كه جلسه قبل درست كرده بودند روي برگ ها چسباندند و صداي خش خش برگ زير پاي آدمك ها را درآوردند.

جلسه چهارم: در اين جلسه براي آموزش مفهوم گوشه ابتدا بازي "گوشه" انجام شد. سپس كاغذ هاي رنگي چهار گوش و سه گوش در اختيار بچه ها قرار گرفت تا با كلاژ خانه هايي را كه دوست دارند درست كنند. در بين اين كار مفهوم خانه و خانواده به بچه ها آموزش داده شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading