معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

هنر و خلاقيت “پاييز و زمستان ۸۹”

ادامه كارگاه "هنر و خلاقيت" در پاييز و زمستان ۱۳۸۹ توسط خانم آذين اقليدس برگزار مي شود.

جلسه اول: در اين جلسه بچه ها با كلاژ آدمك هايي درست كردند و قصه كارشان را گفتند كه توسط مربي پشت كارشان نوشته شد.

جلسه دوم: براي شناخت از طريق بازي، خانم اقليدس برگ هايي را در حياط خانه كتابدار زير پاي بچه ها ريخت و شعر "نگاه بر پاييز" را برايشان خواند و بچه ها صداي خش خش برگ ها را زير پايشان تجربه كردند. سپس بچه ها به دو گروه تقسيم شدند و هر گروه روي يك كاغذ بزرگ با گواش رنگ آميزي كرد. سپس از بچه ها خواسته شد خودشان را روي كاغذ بكشند و دور آن را قيچي كنند. ادامه اين فعاليت به جلسه بعد موكول شد.

جلسه سوم: در اين جلسه براي آموزش مفاهيم زبري و نرمي، پشت و رو، برگ هايي به بچه ها داده شد تا با دست كشيدن به پشت و روي برگ ها بگويند كدام طرف نرم و كدام طرف زير است. سپس از بچه ها خواسته شد برگ ها را با گواش رنگ كنند و روي برگه هاي رنگ شده در جلسه قبل بگذارند تا طرح برگ روي كاغذ چاپ شود. سپس آدمك هايي كه در جلسه قبل درست كرده بودند روي برگه ها چسباندند و صداي خش خش برگ زير پاي آدمك ها را درآوردند.

جلسه چهارم: براي آموزش مفهوم گوشه ابتدا بازي "گوشه" انجام شد.  داستان "خانه نخودي" از كتاب "فارسي آموز ادبي ۱" براي بچه ها خوانده و سپس كاغذ هاي رنگي سه گوش و چهار گوش در اختيار بچه ها قرار داده شد تا با آن ها خانه هايي را كه دوست دارند كلاژ كنند. در طول اين جلسه مفهوم خانه و خانواده به بچه ها آموزش داده شد.

جلسه پنجم: پس از يادآوري فعاليت جلسات قبل، كتاب "جوجه ها با هم اردك ها با هم" براي بچه ها خوانده شد تا بيشتر با مفهوم خانواده آشنا شوند. سپس به بچه ها آموزش داده شد تا با وسايلي مانند پوست ذرت، پوست پسته، پنبه و نخ گره خورده لانه پرنده و جوجه بسازند.

جلسه ششم: براي كشف و شناخت رازهاي طبيعت و پي بردن به شباهت ها و تفاوت هاي دانه هاي برف، كتاب "نقلي" براي بچه ها خوانده شد و بچه ها به دفت به تصوير دانه هاي برف در اين كتاب نگاه كردند و راز دانه هاي برفي را كه با هم متفاوت بودند كشف كردند و آن داشتن ۶ خط در هر دانه برف بود. در آخر  بچه ها با رنگ و سيب زميني هايي كه شكل دانه برف روي آن ها حك شده بود، آدم برفي كشيدند و آن را رنگ آميزي كردند.

جلسه هفتم: در ابتداي جلسه ترانه "آن دور دورها" براي بچه ها خوانده و قصه پري كه از خدا براي مردم زيبايي مي خواست گفته شد. سپس كاغذهايي به رنگ سفيد كه در ابعاد مختلف بود در اختيار بچه ها گذاشته شد تا با استفاده از تخيل خود و نقاط نور و سايه اين كاغذ ها كاردستي هايي درست كنند.

جلسه هشتم: در ادامه جلسه قبل از بچه ها خواسته شد به سايه روشن هاي كاردستي هاي جلسه قبل خود نگاه كنند و هرچه به ذهنشان ميرسد را نقاشي كنند. قبل از شروع، جعبه رنگ ها در مقابل كودكان گذاشته شد تا رنگ هاي تيره و روشن را كنار هم بچينند و ببينند كه در چه شرايطي رنگ ها بيشتر خودشان را نشان مي دهند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading