fatal error: parse error: unclosed block پنجمين دوره “سبد خواندن با خانواده” پنجمين دوره "سبد خواندن با خانواده" - خانه کتابدار کودک و نوجوان

معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

پنجمين دوره “سبد خواندن با خانواده”

 پنجمين دوره طرح "سبد خواندن با خانواده" برای اعضای کتابخانه خانواده، با حضور خانم ها اقلیدس، دباغ، عسکری، مقدم، هرندی زاده و وکیلی آغاز شد.

اولین نشست این دوره در تاریخ ۹۱/۱۱/۲۸ برگزار شد. در این جلسه مربیان درباره نحوه فعالیت های طرح سبد خواندن، اهداف آن، محتویات سبدها، دلایل قرارگیری این منابع، نحوه انتخاب منابع، تهیه سبدها و… توضیحاتی دادند و سبدهای کتاب بین خانواده ها توزیع شد.

دومین نشست در تاریخ ۹۲/۱/۳۱ و با موضوع "خودباوری زنان" برگزار شد. مربیان در این جلسه درباره رابطه خودباوری زنان با کتاب خواندن و آگاهی داشتن صحبت کردند. سپس هر کدام از اعضا درباره کتاب های سبدشان صحبت و تبادل نظر کردند. در پایان هر نشست اعضا سبدهایشان را با هم تعویض می کنند.

سومین نشست در تاریخ ۹۲/۲/۲۸ با موضوع "چگونگی به وجود آمدن ادبیات کودک و  نوجوان" برگزار شد. در این جلسه درباره ادبیات کودک و نوجوان، افسانه ها، قصه ها، انواع داستان (واقع گرا، فانتزی، علمی- تخیلی و…)، شعر، زندگینامه ها، دانش اجتماعی و… صحبت شد. در آخر نیز اعضا درباره کتاب های سبدشان صحبت کردند.

چهارمین نشست در تاریخ ۹۲/۳/۲۵ برگزار شد. در این جلسه، علاوه بر گفتگو درباره کتاب های سبد، درباره مهارت های زندگی نیز صحبت شد و کتاب "دردسر ساز" نوشته بن میکائلسن برای مطالعه معرفی شد.

پنجمین نشست در تاریخ ۹۲/۴/۲۹ در دو بخش برگزار شد. بخش اول کارگاه بازی بود. در این بخش با استفاده از فرهنگنامه درباره مفهوم بازی صحبت شد. همچنین نمایشگاهی از کتاب هایی با موضوع "بازی" برپا شده بود. در پایان این بخش قصه – بازی "یک داستان انگشتی" و بازی "گرگم و گله می برم" انجام شد. در بخش دوم نیز طبق روال جلسات قبل، اعضا درباره کتاب هایشان صحبت کردند و سبدهایشان را تعویض کردند.

ششمین نشست در تاریخ ۹۲/۵/۲۶ با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار شد. در این جلسه درباره کتاب از ابتدای پیدایش تا کتاب های الکترونیکی امروزی صحبت شد و به مخاطبان یادآوری شد که کتابخوانی در دنیای امروزی یک ضرورت و نیاز برای کودکان و بزرگسالان است. سپس درباره اهداف کتابخوانی و معیارهای انتخاب کتاب با توجه به گروه سنی افراد صحبت شد و در آخر نیز درباره کتاب های هر سبد تبادل نظر و سبدها تعویض شدند.

هفتمین نشست در تاریخ ۹۲/۶/۳۰ با موضوع نشریات برگزار شد. در این جلسه درباره نشریه، تفاوت آن با کتاب، لزوم ارتباط دوسویه نشریات با مخاطبین خود، هدف دار بودن نشریات و… صحبت شد. نشریه های مختلفی به شرکت کنندگان معرفی شد و به آن ها یادآور شد که نشریاتی انتخاب کنند که سلیقه بچه ها را بالا ببرند و تصاویر کلیشه ای نداشته باشند. در آخر نیز طبق روال هر جلسه درباره کتاب های تبادل نظر و سبد ها تعویض شدند.

هشتمین نشست در تاریخ ۹۲/۷/۲۷ با موضوع کتاب های مرجع و نحوه استفاده از آن ها برگزار شد. در این جلسه درباره کتاب های مرجع صحبت شد. به شرکت کنندگان گفته شد که کتاب ها مرجع مانند کتاب های دیگر داستان نیستند و نمایه دارند. همچنین انواع دایره المعارف ها برای آن ها توضیح داده شد. سپس مربیان به معرفی فرهنگامه کودکان و نوجوانان پرداخته و نحوه استفاده از آن را آموزش دادند. در آخر نیز درباره کتاب ها تبادل نظر و سبد ها تعویض شدند.

نهمین نشست در تاریخ ۹۲/۸/۲۵ با موضوع ترس برگزار شد. ابتدا کتاب "ترس را تجربه کنید" از انتشارات نسل نو اندیش به شرکت کنندگان معرفی شد و سپس درباره کتاب ها تبادل نظر و سبد ها تعویض شدند.

دهمین نشست در تاریخ ۹۲/۹/۳۰ با موضوع شب یلدا برگزار شد. در این جلسه درباره فلسفه شب یلدا، مراسم و آیین های این جشن باستانی صحبت شد و خانم وکیلی یک قصه برای شرکت کنندگان تعریف کردند. در آخر نیز درباره کتاب ها  تبادل نظر و سبد ها تعویض شدند.

یازدهین نشست در تاریخ ۹۲/۱۰/۲۱ جهت بازدید از نمایشگاه-موزه تاریخ فرهنگ کودکی در محل باغ موزه نگارستان برگزار شد. 

 

در بخش اول عروسك‌هاي ملل، نمايشي، جانوري، مردم ساخت و تنديس‌ها و اسباب بازي‌ها با تنوع خانه عروسكي، حمل و نقل، جنگي، ديداري، سنتي، ملل، فكري،‌ آوايي و مردم ساخت و نيز افزارهاي كودك افزار،‌ بازي افزارها و سازها و همچنين پوشاك با تنوع زيورافزار، تن پوش، سرپوش،‌ پاپوش و پوشاك نمايشي از دوران قديم تا دهه‌ 50 به نمايش گذاشته شده بود. راهنماي موزه خانم بياني ضمن معرفي و ذكر تاريخچه عروسك‌ها،‌ اسباب بازي‌ها، افزارها و پوشاك به اهدا كنندگان آنها نيز اشاره مي‌نمودند. در انتها خانم بياني براي مادران و كودكان، قصه مهمان‌هاي ناخوانده را با ماكت‌هاي مناسبي كه به همين جهت تهيه شده بود اجرا نمودند.

بخش دوم به آموزش و پرورش كودكان اختصاص يافته بود و با تنوع نوشت افزار، افزار دانش آموز، افزار آموزشگاهي، مهر و نشان، كمك آموزشي و كاردستي و كارورزي به نمايش گذاشته شده بود. راهنماي موزه خانم عبدالرزاقي ضمن معرفي اين بخش، مكتب‌خانه و اولين كلاس‌هاي درس بازسازي شده را شرح دادند و همچنين اتاقي به زندگي، فعاليت ها و آثار آقاي جبار عسگرزاده (باغچه بان) اختصاص داده بودند. در انتها خانم عبدالرزاقي قصه مرغ پاكوتاه را با ماكت‌هاي اين قصه اجرا نمودند.

دوازدهمین نشست در تاریخ ۹۲/۱۱/۲۶ با موضوع آشنایی با شخصیت های برجسته تشکیل شد. در این نشست از خانم "ایران درودی" که کتاب زندگی ایشان با نام "در فاصله دو نقطه" در سبد ها بود، دعوت شد تا اعضای سبد با ایشان از نزدیک آشنا شوند. در این جلسه اعضا درباره موضوعات مختلف مانند زندگی خصوصی، آثار، روابط ایشان و… گفتگو کردند.

سیزدهمین نشست در تاریخ ۹۳/۱/۳۰ با موضوع خود شناسی برگزار شد. "ابراز احساسات" به عنوان یکی از روش های خودشناسی معرفی شد. به منظور بالا بردن توانایی ابراز احساسات، از اعضا خواسته شد تا خصوصیات مثبت یکی از افراد کلاس را بنویسند و سپس آن فرد در وسط کلاس قرار گرفت تا بقیه نظراتشان را بگویند. پس از این مرحله از فرد مورد نظر درباره نکاتی که دیگران در موردش گفته اند، سوال شد. این کار برای همه افراد کلاس انجام و به آن ها یادآوری شد که در بیان خصوصیات یک فرد نباید قضاوت و تحلیل کنیم بلکه باید مشاهده کرده و توصیف کنیم. کتاب های معرفی شده در این جلسه عبارت بودند از: "زبان زندگی" و "وابستگی متقابل"

چهاردهمین نشست در تاریخ ۹۳/۲/۲۷ با موضوع "تأثیر کتاب های سبد بر اعضا" برگزار شد. شرکت کنندگان در این طرح به بیان تجربیات خود و تأثیراتی که کتاب ها بر روابط خانوادگی و شخصیت فردی آن ها داشته است، صحبت کردند. ارتباط کلامی بهتر بین اعضای خانواده، ایجاد انگیزه و شوق برای زندگی، تغییر نگرش افراد نسبت به مسائل اجتماعی، بالا رفتن اعتماد به نفس و… مواردی بودند که اعضا به آن ها اشاره کردند. در آخر نیز پیشنهاد شد که این گروه تجارب خود را مستند کند و در اختیار دیگران قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading