کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول
دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 24 تیر 1399
زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر
دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 22 تیر 1399
زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى
هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن میگرفتیم. تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانههای شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده است، روایتگر آن است.
ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوالها را با خودمان مرور میکنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا میخواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا میخواستند برای مشکلات، با روحیهای تازه راهحل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آنها میجنگیدند؟ آیا ...
"جشن" امروز چه معنایی میتواند داشته باشد؟ ...
اخبار
چرا بازي؟ چرا اسباب بازي؟
در آخرين روزهاي سال ۹۰ كه همه در تلاش آماده كردن خود براي سال نو بودند، كارگاهي در روزهاي شنبه و يكشنبه ۱۳ و ۱۴/۱۲/۹۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در خانه كتابدار برگزار شد. اين كارگاه به نام "چرا بازي؟ چرا اسباب بازي؟" توسط خانم مينا حبيب نژاد، كارشناس تعليم و تربيت و بازي و اسباب بازي برگزار شد.
در هر يك از كارگاه ها تعدادي كودك زير دبستان به همراه مادران خود و تعدادي هم مادر و حتي مادربزرگ شركت داشتند. بر روي يك ميز مقداري وسايل بازي قرار داشت و روي آن ها پارچه كشيده شده بود و خانم حبيب نژاد به تدريج پارچه را جمع مي كردند و درباره كاركرد هر يك از اسباب بازي ها، كاربرد هاي گوناگون آن، چگونگي استفاده و تهيه آن ها براي مادران توضيح مي دادند و از كودكان مي خواستند تا صداي آن ها را بشنوند و تفاوت صدا ها را تشخيص دهند. در حاليكه كودكان وسايل را امتحان مي كردند، ايشان از اهميت اسباب بازي و چگونگي انتخاب و دقت در تهيه آن و در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف از نظر جنس، سبكي و سنگيني، رنگ، حجم و فرم هاي گوناگون و اينكه كودكان چه تجربه هاي ديداري و حسي با آنان به دست مي آورند تو همچنين مي تواند حس هاي مختلف را در كودك حساس نمايد را بيان نمود و ايشان تاكيد داشتند بايد به اسباب بازي ها نگاه تازه اي داشت. براي نمونه اسباب بازي هاي حركتي، سبب تقويت چند حس با هم، در كودك مي شود و يا اسباب بازي هايي كه داراي ويژگي پيگيري مسير و جابه جايي و جاگذاري دارند سبب بالا بردن دقت، توجه و تمركز مي شوند. ايشان بر بازي سودوكو كه سبب افزايش قدرت حافظه مي شود نيز تأكيد داشتند و همچنين بازي كاغذ و تا يا اريگامي و بازي هاي چند منظوره با پيچ و مهره و دگمه و نخ كه به كمك آن ها آموزش مفاهيم يك به يك انجام مي شود را معرفي كردند. خانم حبيب نژاد در پايان چند نكته را يادآوري و تأكيد كردند:
۱- از انباشتگي وسايل بازي نزد كودكان، در محيط بازي و اتاق آنان پرهيز شود و همچنين از نگهداري اسباب بازي هايي كه به دوران نوزادي و يا به آينده آنان تعلق دارد و مناسب سن فعلي آنان نيست خودداري شود.
۲- كودكان متعلق به يك خانواده خاص نيستند، بلكه به جامعه تعلق دارند پس بايد تلاش كرد كه ذهن خلاق كودك را پرورش داد.
۳- كودكان بايد بياموزند كه اسباب بازي هاي خود را با ديگر كودكان به اشتراك بگذارند.
۴- اسباب بازي مناسب مانند كتاب به مثابه گنجينه فرهنگي، هنري است. وقتي در يك گنجه تعداد زيادي كتاب نخوانده وجود داشته باشد كودك دچار سردرگمي مي شود و اين احساس در او به وجود مي آيد كه كار ناتمام و انجام نشده دارد.
نظرات شما