معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش سبد خواندن تيرماه ٩٩

گزارش سبد خواندن تيرماه ٩٩

نشست «سبد خواندن با خانواده» با حضور اعضاء سبد، مروجان شورای کتاب کودک عاطفه سلیانی، فاطمه نکویی، آذین اقلیدس، نینا هرندی‌زاده و کتابدار کتابخانه خانواده شیما حجازی به صورت مجازی (اسکایپ) در ۱۴ تیر برگزار شد.

نشست «سبد خواندن با خانواده» هرماه به صورت مجازی (اسکایپ) با حضور اعضاء سبد، مروجان شورای کتاب کودک و کتابدار کتابخانه خانواده برگزار می‌شود.

 در نشست تیرماه پس از نظردهی درباره منابع موجود در سبد، به بحث درباره‌ی مقاله « سعدی، ضمیر خودآگاه ایران» از کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» پرداختند. سپس یک غزل یا حکایت از سعدی بلندخوانی و درباره خوانش و مفاهیم لغات گفتگو کردند. 

از جلسه اول و خواندن مقاله فردوسی از این کتاب، قرار گروه بر گوش دادن به پادکست‌های شاهنامه بوده است که هر جلسه آن را تعیین می‌کنند و در جلسه بعدی بر سر موضوعات آن، شخصیتی که مورد توجه‌شان قرار گرفته و مطالب پراهمیت بحث و گفتگو می‌کنند. عاطفه سلیانی عضو شورای کتاب کودک و تسهیلگر این نشست‌ها بحث‌ها و گفتوگها را جمع‌بندی می‌کند. 

مطالبی که تسهیلگران و اعضاء درباره این نشست نوشته‌اند: 

 « شرکت در این نشست‌ها برای من لذت‌بخش است. به نظرم اعضاء فعلی سبد که در دوره‌های پیشین هم شرکت داشته‌اند، پیشرفت مشهودی دارند. آنها با اعتماد به نفس و راحتی بیشتری حرف می‌زنند و اظهار نظر می‌کنند و علاقه‌‌ی بیشتری به یادگیری پیدا کرده‌اند. باهم مهربان‌تر شده‌اند و به یکدیگرعادت کرده‌اند. من در این نشست‌ها در حال یادگیری هستم و امیدوارم همه‌ی مروجان سبد خواندن هم در روند اجرای این طرح، هرچه بیشتر یاد بگیرند و تلاش کنند. ما باید از نظر مدیریت زمان، انجام وظایف مربوط به سبد، رعایت دموکراسی و احترام به نظرات دیگران، بیش از پیش تلاش کنیم.» 

«برای من برگزاری این جلسات توام با هیجان و خوشحالی است، حس هیجان برای اینکه قبلا چنین تجربه‌ی نداشتم و احساس خوشحالی برای دیدن دوستان و گفتگوهای مفید و ثمربخشی که طی دو یا سه ساعت با یکدیگر داریم. انجام کارها و وظایف تعیین شده برایم انگیزه‌بخش است. از تبادل اطلاعات، نظرات و دیدگاه‌ها خیلی بهره می‌برم و برایم جالب است. خصوصا جلسه اخیر که با مدیریت زمان خیلی خوبی انجام شد، از اشارات دوستان در مورد «سعدی» و شخصیت‌های شاهنامه کلی مطلب آموختم. من به سهم خودم از برگزاری این جلسات و زحماتی که برای ایجاد هماهنگی از سوی دوستان ارزشمندم انجام می‌شود، سپاسگزار هستم.»

« در نشستی که گذشت، مطالب و دیدگاه‌ها درباره سعدی برایم تازگی داشت و جذاب بود. در مورد پادکست فردوسی، نظرات دوستان درمورد شخصیت‌ها و نکاتی که در موردش صحبت می‌کنند، دید تازه‌ای می‌دهد و برایم خیلی جالب است. نکاتی که شاید توجه مرا جلب نکرده باشد. صحبت‌ها ذهنم را روشن می‌کند و مرا تشنه‌تر برای آموختن و مطالعه کردن. احساس می‌کنم چقدر هنوز نیاز به مطالعه بیشتر و بیشتر دارم و بعضی اوقات کم کاری دارم. ممنون از تسهیلگران عزیز که وقت می‌گذارند و آموخته‌هایشان را در اختیار ما قرار می‌دهند و همین‌طور خانم حجازی (کتابدار خانه) که هم‌ زمان و هم جلسات را بسیار خوب مدیریت می‌کنند و اطلاعات مناسبی به ما می‌دهند. از دوستان خوبم خانم احمدیان عزیز و خانم نجمه نازنین تشکر می کنم چون آموخته‌هایشان را بسیار خوب و جامع ارائه می‌دهند و از شاگردان ممتاز سبد هستند.»  

« شركت درجلسه سبد با وجود دوستانى همچون شما دنيايى از لذت است. احساس مى‌كنم نشست‌هاى اخير بسيار پربارتر ونتايج آن چشمگيرتر است. اين نتيجه زحمات شما دوستان و هماهنگى‌هاى مروجان است. درجلسه اخيردر مورد شخصيت سعدى و شخصيت‌هاى شاهنامه تبادل اطلاعات شد كه ازآن بهره بردم ومطالب جديدى آموختم. ضمن آن پاسخ سئوالاتم داده شد و سعى در رفع ايرادهاى خود براى جلسه آينده دارم.»

@khanehketabdar

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading