کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول
دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 24 تیر 1399
زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر
دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.
کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.
آغاز دوره : 22 تیر 1399
زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30
اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.
تلفن ثبت نام : 02166962904
ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤
جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى
هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن میگرفتیم. تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانههای شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده است، روایتگر آن است.
ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوالها را با خودمان مرور میکنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا میخواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا میخواستند برای مشکلات، با روحیهای تازه راهحل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آنها میجنگیدند؟ آیا ...
"جشن" امروز چه معنایی میتواند داشته باشد؟ ...
اخبار
اولین جایزه مروجان علم در بین کودکان
نخستین جایزه «یادبود توران میرهادی» برای مروجان علم در بین کودکان انجمن ترویج علم به «ثریا قزل ایاغ» برای تلاش مسئولانه، هدفمند، همهجانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه پژوهش و آموزش ادبیات کودکان برای علاقهمند کردن کودکان به علم و گسترش ترویج خواندن اهدا شد.
متن سخنرانی “ثریا قزل ایاغ”-استاد پیشکسوت کتابداری و ادبیات کودک-در مراسم دریافت جایزه یادبود توران میرهادی برای مروجان علم در بین کودکان(۹۷/۸/۲۴):
“به نام آنکه جان را فکرت آموخت”
با سلام و عرض ارادت به محضر اساتید ارجمند و حضارمحترم دوستدار علم، اجازه میخواهم در روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار، مراتب قدردانی خود را به پیشگاه هیات داوران به خاطر دیدن تلاشهای یک دانشآموخته کتابداری با تخصص کتابخانههای کودکان تقدیم دارم. شما مروج علم هستید و ما مروج کتاب و خواندن و آگاهی…
حرفه شریف باستانی کتابداری از زمانی آغاز شده است که خطی بر سنگ نوشتهای، لوح گلینی، پاره پوستی، پاپیروس یا کاغذی، یا هر وسیله دیگری ثبت شد. ما گردآورندگان، نظمدهندگان و حافظان دانشِ مکتوب بشری هستیم و رابطهِ بین این دانش و مردم.حتی در جامعهای که اگر یک روز، تمام کتابخانههایش را ببندند، آب از آب تکان نمیخورد و برداشت عمومی از کتابدار، موجود بیکارهایست که فقط مینشیند و کتاب میخواند و در آگهیهای استخدام، نام او را پس از انباردار میآورند!
«وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست، رنجیدن»
کارِ ما، کار با آراء و عقاید، با ابزارها و با مردم است و بزرگترین دغدغه ما «کتاب برای همه» و این همه واقعا یعنی همه! زن و مرد، کودک و نوجوان و سالمند، شهری و روستایی، سالم و بیمار، آزاد و زندانی، کمسواد و علامه دَهر و حتی بی سواد! تحقق این آرمان برای ما به منزله فراهم آوردن امکان «ز گهواره تا گور دانش بجوی است» نه دانشِ مدرسهای، بانکی و بستهبندی شده، بلکه آموزش مداوم است، دانشی انتخابی در هر موضوعی که بخواهی و با هرآهنگی که حرکت کنی! زیرا بر این باوریم که «جهان از آن کسانیست که میخوانند!» مرا میبخشید، نزدیک به نیم قرن کار کردن برای کودکان، آرزوهایم را هم کودکانه کرده است. کاش جایزه به رنجهایی داده میشد که هر انسانی برای آنچه انجام داده، کشیده است!!! کودکانه است؟ اما به گفته شازده کوچولو «آنچه اصل است، از دیده پنهان است.» سالها قبل، کتابی را برای نوجوانان ارزیابی میکردم با عنوانِ «رنجهای آلبرت اینشتین». یکبار خواندنش کافی بود اما آن را دوبار خواندم! اینشتین بزرگ، فیزیکدان برجسته، نظریهپرداز نظریه نسبیت، برنده جایزه نوبل! و اینهمه رنج؟! پیش از آنچه که دستاوردهایش را ستایش کنم، بر رنجهایش گریستم!
آنچه ما از تلاشهای یک انسان میبینیم، نوک کوه یخ است و آنچه از دیده پنهان است، کوه عظیم رنجهای اوست!
تصور کنید با رویای کتابخانههای آباد برای مدارس سرزمینم، پا به میدان گذاشتم و افتان و خیزان در سنگلاخ راه پیمودم و اکنون که آردها را بیخته و الکم را آویختهام، در حالی صحنه را ترک می کنم که به دلیل یک نظام آموزشی ناکارآمد، غیر پویا و بانکی، که هرگز کتابخانه را به عنوان یکی از ارکان آموزش در مدرسه نپذیرفته و نسل پشت نسل، فرصت طلایی متمرکزترین نیروی بالقوه باسواد این سرزمین یعنی کودکان و نوجوانان را (دستکم به مدت ۱۲ سال) برای تجربه کردن آموزشی انسانی، زنده، پویا و خلاق از آنها سلب کرده و تنها هنرش معتاد کردن آنها به تک کتاب درسی و بیماری رقابت و تست زدن و کنکور است، بزرگترین رنج من و همکاران کتابدار من است…
آرزو دارم در آینده، کسی یا کسانی در اینجا بایستند و بابت تواناییشان در قانع کردن این نظام به پذیرش ِ کتابخانه به عنوان یکی از ارکان مهم آموزش، به دریافت جایزه نائل آیند. چرا که مدرسه و کتابخانه از نظر تاریخی همواره ملازم ِ هم بودهاند و هستند و آموزش خلاق و انسانساز، بدون غور در گستره دانش بشری، ناممکن است.
سپاسگزارم
??در کتابک بخوانید
نظرات شما