معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

اولین جایزه مروجان علم در بین کودکان

اولین جایزه مروجان علم در بین کودکان

نخستین جایزه «یادبود توران میرهادی» برای مروجان علم در بین کودکان انجمن ترویج علم به «ثریا قزل ایاغ» برای تلاش مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه پژوهش و آموزش ادبیات کودکان برای علاقه‌مند کردن کودکان به علم و گسترش ترویج خواندن اهدا شد.

متن سخنرانی “ثریا قزل ایاغ”-استاد پیشکسوت کتابداری و ادبیات کودک-در مراسم دریافت جایزه یادبود توران میرهادی برای مروجان علم در بین کودکان(۹۷/۸/۲۴):

“به نام آنکه جان را فکرت آموخت”

با سلام و عرض ارادت به محضر اساتید ارجمند و حضارمحترم دوستدار علم، اجازه می‌خواهم در روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار، مراتب قدردانی خود را به پیشگاه هیات داوران به خاطر دیدن تلاش‌های یک دانش‌آموخته کتابداری با تخصص کتابخانه‌های کودکان تقدیم دارم. شما مروج علم هستید و ما مروج کتاب و خواندن و آگاهی…

حرفه شریف باستانی کتابداری از زمانی آغاز شده است که خطی بر سنگ نوشته‌ای، لوح گلینی، پاره پوستی، پاپیروس یا کاغذی، یا هر وسیله دیگری ثبت شد. ما گردآورندگان، نظم‌دهندگان و حافظان دانشِ مکتوب بشری هستیم و رابطهِ بین این دانش و مردم.حتی در جامعه‌ای که اگر یک روز، تمام کتابخانه‌هایش را ببندند، آب از آب تکان نمی‌خورد و برداشت عمومی از کتابدار، موجود بیکاره‌ایست که فقط می‌نشیند و کتاب می‌خواند و در آگهی‌های استخدام، نام او را پس از انباردار می‌آورند!

«وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست، رنجیدن»

کارِ ما، کار با آراء و عقاید، با ابزارها و با مردم است و بزرگترین دغدغه ما «کتاب برای همه» و این همه واقعا یعنی همه! زن و مرد، کودک و نوجوان و سالمند، شهری و روستایی، سالم و بیمار، آزاد و زندانی، کم‌سواد و علامه دَهر و حتی بی سواد! تحقق این آرمان برای ما به منزله فراهم آوردن امکان «ز گهواره تا گور دانش بجوی است» نه دانشِ مدرسه‌ای، بانکی و بسته‌بندی شده، بلکه آموزش مداوم است، دانشی انتخابی در هر موضوعی که بخواهی و با هرآهنگی که حرکت کنی! زیرا بر این باوریم که «جهان از آن کسانیست که می‌خوانند!» مرا می‌بخشید، نزدیک به نیم قرن کار کردن برای کودکان، آرزوهایم را هم کودکانه کرده است. کاش جایزه به رنج‌هایی داده می‌شد که هر انسانی برای آنچه انجام داده، کشیده است!!! کودکانه است؟ اما به گفته شازده کوچولو «آنچه اصل است، از دیده پنهان است.» سال‌ها قبل، کتابی را برای نوجوانان ارزیابی می‌کردم با عنوانِ «رنج‌های آلبرت اینشتین». یکبار خواندنش کافی بود اما آن‌ را دوبار خواندم! اینشتین بزرگ، فیزیکدان برجسته، نظریه‌پرداز نظریه نسبیت، برنده جایزه نوبل! و اینهمه رنج؟! پیش از آنچه که دستاوردهایش را ستایش کنم، بر رنج‌هایش گریستم!

آنچه ما از تلاش‌های یک انسان می‌بینیم، نوک کوه یخ است و آنچه از دیده پنهان است، کوه عظیم رنج‌های اوست!

تصور کنید با رویای کتابخانه‌های آباد برای مدارس سرزمینم، پا به میدان گذاشتم و افتان و خیزان در سنگلاخ راه پیمودم و اکنون که آردها را بیخته و الکم را آویخته‌ام، در حالی صحنه را ترک می کنم که به دلیل یک نظام آموزشی ناکارآمد، غیر پویا و بانکی، که هرگز کتابخانه را به عنوان یکی از ارکان آموزش در مدرسه نپذیرفته و نسل پشت نسل، فرصت طلایی متمرکزترین نیروی بالقوه باسواد این سرزمین یعنی کودکان و نوجوانان را (دستکم به مدت ۱۲ سال) برای تجربه کردن آموزشی انسانی، زنده، پویا و خلاق از آن‌ها سلب کرده و تنها هنرش معتاد کردن آن‌ها به تک کتاب درسی و بیماری رقابت و تست زدن و کنکور است، بزرگترین رنج من و همکاران کتابدار من است…

آرزو دارم در آینده، کسی یا کسانی در اینجا بایستند و بابت توانایی‌شان در قانع کردن این نظام به پذیرش ِ کتابخانه به عنوان یکی از ارکان مهم آموزش، به دریافت جایزه نائل آیند. چرا که مدرسه و کتابخانه از نظر تاریخی همواره ملازم ِ هم بوده‌اند و هستند و آموزش خلاق و انسان‌ساز، بدون غور در گستره دانش بشری، ناممکن است.

سپاسگزارم

??در کتابک بخوانید

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading