معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

حلقه مطالعاتی بزرگسال “۱۳۹۱”

 کارگاه حلقه های مطالعاتی برای اعضای کتابخانه خانواده، روزهای یکشنبه (یک هفته در میان) از ساعت ۱۰ الی ۱۲ توسط خانم ها مینا حبیب نژاد و شهین لسانی برگزار می شود.

جلسه اول: در این جلسه با هدف بالا بردن اعتماد به نفس در مطالعه و ایجاد هماهنگی خواندن در گروه، کتاب هایی که اعضا خوانده بودند برای یکدیگر تعریف کردند و درباره داستان ها به بحث و تبادل نظر پرداختند. در پایان اعضا درباره موضوعاتی مانند فعالیت برای گروه های سالخورده، بازدید از اماکن خاص و… گفتگو کردند.

جلسه دوم: اعضا درباره‌ی کتاب هایی که در دو هفته گذشته خوانده بودند، صحبت کردند و کتاب هایی مانند زندگی تا گور، زندگی لاله و لادن، پرورش استعداد همگانی، ابداع و خلاقیت، کودک درون و مجله کانون پرورش فکری کودکان که در رابطه با اسباب بازی ها بود در کلاس معرفی شد.

جلسه سوم: طبق روال گذشته پس از صحبت درباره‌ی کتاب هایی که اعضا در هفته های گذشته خوانده اند، کتاب های مانند ملک جمشید، ۳۵ کیلو امیدواری، نظم آموزی به کودک، ۴ اثر از اسکاویل شین، زندگی با معلولیت جسمی و پدر آن دیگری معرفی شد.

جلسه چهارم: در این جلسه کتاب هایی مانند "نقاشی کودکان" نوشته آنا اولیو ریو فراری، "بهداشت روانی" نوشته حسنعلی میرزابیگی، "افسردگی و درمان آن" و "رفتار با نوجوانان" معرفی و قسمت هایی از آن ها در کلاس خوانده شد.

جلسه پنجم: بعد از مدتی کارگاه حلقه های مطالعاتی تشکیل شد و مخاطبان درباره کتاب هایی که بیشتر جذبشان می کند،مانند کتاب های تاریخی، کتاب هایی در رابطه با قوانین اجتماعی و یا قوانین مدنی در رابطه با زنان و… صحبت کردند.

جلسه ششم: در این جلسه درباره کتاب هایی مانند "ارتباط انسانی با کودک و نوجوان"، "تیمور لنگ"،‌"والدین خودخواه کودکان رها شده" و چند کتاب دیگر که اعضا خوانده بودند صحبت و تبادل نظر شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading