معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

دومين پيش نشست كتابخانه هاي كودكان ٩٨

دومين پيش نشست كتابخانه هاي كودكان ٩٨

دومين پيش نشست كتابخانه هاي كودكان با موضوع كتابدار كودك روز دوشنبه ٢٠ آبان ساعت ١٦:٣٠ الي ١٨:٣٠ در محل خانه كتابدار كودك و نوجوان، با حضور خانم ها انصاري و عماد خراساني برگزار شد.

در اين نشست ابتدا خانم دكتر نوذري، يك مقاله از خانم انصاري با عنوان “بگذاريد بخوانند” كه در كتاب يادنامه ي دكترحري به چاپ رسيده بود را براي اعضاء شركت كننده معرفي كردند و از آنها خواستند تا اين مقاله را كه شرح فعاليت هاي خانم “پت” را يك كتابدار كتابخانه كودك در حومه ي شهر پاريس بود، مطالعه كنند و از شيوه هاي خلاقانه اي كه براي جذب مخاطب خردسال و كودك به حاشيه رانده شده استفاده كرده، آگاه شوند و ايده هايي را بگيرند.

در ادامه، خانم انصاري از تجريباتشان در رابطه با كتابخانه هاي كودكان صحبت كردند. از شروع كار ايشان با شوراي كتاب كودك 

 ⁃ آشنايي با خانم ميرهادي و تدريس واحد درسي كتابخانه هاي آموزشگاهي 

 ⁃ تأسيس كتابخانه كودك در پارك خيام ( از نتايج كار در كتابخانه كودك دريافت اين نكته بود كه يك كتابدار قبل از اينكه كتابدار باشد بايد يك جامعه شناش خوب باشد تا  جامعه مخاطب خود را بشناسد و با روش هاي مختلف مخاطبش را جذب كند.) 

 ⁃ تأسيس كتابخانه آموزشگاهي در مدرسه فرهاد: در اين مورد ايشان بيان كردند كتابدار كتابخانه آموزشگاهي دنياي متفاوتي با كتابدار كتابخانه ي عمومي دارد و يك كتابدار مدرسه بايد به كتابهاي درسي دانش آموزان تسلط كافي داشته باشد تا بتواند كتاب مرتبط با درس هاي دانش آموزان را به معلمان و دانش آموزان معرفي كند.

 ⁃ ترويج خواندن از اهداف ديگر شوراي كتاب بود كه در كنار كتابدار كودك به اوج خودش مي رسد.

در ادامه آقاي مسعودي از اعضاي هيئت مديره انجمن كتابداري درباره ي كنگره ي علم اطلاعات و هريك از كميته هاي كتابداري توضيحاتي را ارائه دادند.

 

خانم عماد در ادامه ي نشست از فعاليت هاي مختلف يك كتابدار در كتابخانه هاي تخصصي صحبت كردند و از حاضران خواستند تا مقاله ي “روياي شيرين” نوشته ي خانم عمادخراساني را مطالعه كنند. ايشان در ادامه فرمودند، هر كتابدار متناسب با كتابخانه ي تخصصی كه در آن كار مي كند نياز به آموزش دارد. اگر در كتابخانه كودك است، بايد در زمينه ي ادبيات كودك و نوجوان آموزش ببيند و حتي با روانشناسي كودك هم آشنايي داشته باشد.

در ادامه نشست، خانم خراسانچي دبير اجرايي كنگره علم اطلاعات توضيحاتي درباره ي كنگره دادند. سپس از تجربياتي كه در بخش كودك و نوجوان كتابخانه حسينيه ارشاد داشتند، توضيحاتي ارائه دادند. خانم نوذري از هريك از حاضران خواستند تا درباره ي تجربياتشان از كار در كتابخانه كودك توضيحاتي دهند و از روش هاي مختلف كار با كودكان صحبت كنند. يكي از دغدغه هاي مشترك كتابداران ، علاقه مند كردن نوجوانان به خواندن كتاب و جذب آنها به كتابخانه بود.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading