کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم

کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم؛ با صدای نینا هرندیزاده مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/سنگریزه.mp3"][/audio]
کتاب صوتی-ماهی سیاه کوچولو

با صدای سمیرا میهنخواه, قصهگو و مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/ماهی-سیاه.mp3"][/audio]
کتاب-صوتی-جهان مال من است

با صدای ایوب موحدیپور بنیانگذار خانه کتابدار [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/این-جهان.mp3"][/audio]
اخبار
ساخت اسباب بازی های سنتی
این کارگاه برای اعضای گروه سنی (ب- ج)، با هدف آشنایی با ساخت بازی ها و بازیچه های قدیمی، روزهای دوشنبه (یک هفته در میان)، توسط خانم لیلا کفاش زاده برگزار می شود.
جلسه اول: در این جلسه بچه ها "خاله نخودی" را ساختند. ابتدا روی برجستگی های سطح یک نخود، که شبیه صورت پیر زن است، چشم، ابرو و دهان کشیدند و سپس پارچه ها را به شکل چادر بریده و روی نخود چسباندند و یک چوب خلالی کوچک زیر نخود چسباندند تا خاله نخودی درست شود.
جلسه دوم: در این جلسه بچه ها "طبلک " درست کردند. ابتدا حلقه چسب خالی شده را سوراخ کرده و یک چوب حصیری ۲۰ سانتیمتری در آن فرو کردند. سپس دو مهره را نخ کرده و به دو طرف حلقه آویزان کردند و به دو طرف حلقه، کاغذهای رنگی چسباندند. وقتی چوب حصیری را بچرخانیم مهره ها به کاغذ ها می خورند و صدا طبل می دهند.
جلسه سوم: در این جلسه بچه ها "فرفره نخی" و "تلفن کاغذی" درست کردند. برای ساخت فرفره، یک نخ ابریشمی را از سوراخ های یک دکمه رد کردند و گره زدند. وقتی دو سر نخ را در دست بگیرند و بچرخانند، دکمه به صورت فرفره می چرخد. برای ساخت تلفن کاغذی، ابتدا دو سر نخ را به دو کبریت گره زدند و سپس از سوراخ های ایجاد شده در ته لیوان ها کاغذی رد کردند. در آخر کلاس بچه ها با بازیچه های ساخته شده خود بازی کردند.
جلسه چهارم: در این جلسه ساخت عروسک دست ساز (لعبت) که در جنوب کشور رایج است، به بچه ها آموزش داده شد. ابتدا درباره تاریخچه عروسک های دست ساز و بومی توضیحاتی داده شد. عروسک های مختلف مانند نمایشی، آیینی و بازیچه معرفی شدند. برای ساخت لعبت، بچه ها ابتدا دو قطعه حصیری را به شکل چلیپا به هم بسته و با پنبه برای آن سر درست کردند و در پایان لباس بر تن این عروسک کردند.
جلسه پنجم: در این جلسه با بچه ها درباره اهمیت حفظ و نگهداری کتاب ها و همچنین مراقبت ویژه از کتاب های آسیب دیده صبحت شد. از بچه ها خواسته شد که نقش حشراتی را بازی کنند که دوست دارند کتاب ها را بخورند و کتاب های کثیف بیشتر مورد توجه شان است. همچنین یکی از بچه ها نقش کودکی را بازی کرد که هنگام غذا خوردن کتاب خود را کثیف می کند و حشرات به سمت کتاب او حمله ور می شوند. بچه ها در این جلسه نقش هایی نظیر فرازه یا غشگیر کتاب و… را هم بازی کردند.


نظرات شما