معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

ساخت بازی های فکری

 کارگاه ساخت بازی های فکری برای گروه سنی (ب- ج) توسط خانم ها صارمی، منادی و سپیده رئیسی برگزار می شود.

جلسه اول: با هدف ساخت وسیله بازی پشت تخته، فعالیت های زیر انجام شد:

۱-  توضیح آنچه قرار است در کارگاه انجام شود

۲- ابزار (مقوا، قیچی، خط کش، مداد) در اختیار بچه ها گذاشته شد تا با استفاده از آن ها و دانسته های ریاضی خود یک صفحه شطرنجی بکشند. اول با اندازه گیری و درست کردن مربع و بعد تقسیم هر ضلع به اندازه های مساوی.

۳- پوست پسته و رنگ در اختیار بچه ها گذاشته شد تا بچه ها مهره های خود را که همان پوست پسته بودند، رنگ کنند.

۴- روش بازی پشت تخته توضیح داده شد و بچه ها دوبه دو به بازی پرداختند. در این بازی هر نفر ۸ مهره دارد و مهره ها در خانه های یکسان چیده می شوند و هر بازیکن باید مراقب باشد مهره هایش نخورند و مهره بیشتری از حریف بزند. حرکت مهره ها به صورت اریب و به طرف جلو است. هر مهره ای که به آخر صفحه برسد پادشاه می شود و می تواند حرکت رو به عقب هم داشته باشد. تنها در صورتی می شود مهره ای را زد که پشت آن پر باشد.

جلسه دوم: در این جلسه با هدف ایجاد خلاقیت در ساخت بازی فکری و بازی سودوکو، بچه ها به گروه های ۲ یا ۳ نفره تقسیم شدند و بعد شنیدن توضیحات توسط مربی، بین خود تقسیم کار کردند. بچه ها به وسیله چوب نازک، کاموا، کاغذ رنگی و مقوا و… جدول سودوکو ساختند و در پایان به صورت انفرادی و گروهی بازی کردند.

جلسه سوم: این جلسه با هدف بالابردن مهارت کار با دست، ایجاد هماهنگی بین چشم و دست و تقویت خلاقیت بچه ها تشکیل شد. در این کارگاه مربی ابتدا کاغذ را روبروی بچه ها نگه می داشت و با نشان دادن نوع تا، آن را تا می زد. بچه ها نیز باید مانند مربی کاغذ خود را تا می زدند.

جلسه چهارم: در این جلسه با هدف بالابردن مهارت های درست کردن کاردستی و آموزش ریاضی حین بازی، ابتدا قوانین بازی دومینو به بچه ها آموزش داده شد. سپس انواع آن معرفی و هر کدام از بچه ها موضوعی را انتخاب و با مقواهای برش خورده درست کردن کارت های بازی را شروع کردند. حین کار، قوانین بازی و نکات ریاضی به بچه ها گفته می شد و در آخر نیز مقواهای برش خورده ای به آنها داده شد تا در خانه هم با تمرین و ساخت مجدد بازی، با آن بیشتر آشنا شوند.

جلسه پنجم: در این جلسه با هدف بالا بردن مهارت کار با دست و آشنایی با مواد دور ریز مانند کاغذ و مقوا، بازی "کارت حافظه " انجام شد. ابتدا مقوا هایی به بچه ها داده شد تا طرح های دلخواه خود را  روی آن ها بکشند و کارت های خود را درست کنند. سپس بازی کارت حافظه انجام شد. این بازی به این صورت است که تعداد زیادی کارت را به صورت جفت در مجموعه ای قرار می دهند و بازیکنان باید کارت های شبیه هم را پیدا کنند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading