معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

سفال و خلاقیت “۱۳۹۳”

 کارگاه "سفال و خلاقیت" توسط خانم مریم فرجی روزهای چهارشنبه برای اعضای گروه سنی (ب – ج) و روزهای شنبه برای گروه سنی (الف) برگزار می شود.

گروه سنی (ب – ج)

جلسه اول: در این جلسه درباره تاریخچه سفال و گل صحبت شد و فتیله درست کردن به بچه ها آموزش داده شد.

جلسه دوم: در این جلسه درست کردن ظرف سفالی به وسیله گردی و فتیله آموزش داده شد و درباره چگونگی ساخت گل در زمان های قدیم که اصلی ترین و مهم ترین اختراع انسان های اولیه بوده است صحبت شد.

جلسه سوم: در ادامه کار جلسه قبل که درست کردن ظرف به وسیله فتیله بود، در این جلسه چگونگی ساخت ظرف یک تکه به بچه ها آموزش داده شد.

جلسه چهارم: در این جلسه بچه ها با درست کردن یک مستطیل و فرم دادن به آن توسط ابزارهای سفال برای خود قاب عکس درست کردند.

جلسه پنجم: در این جلسه بچه ها با استفاده از دایره و فتیله و رنگ، صورتک های مختلف و رنگی درست کردند.

جلسه ششم: در جلسه آخر از بچه ها خواسته شد با توجه به آموزش هایی که دیده اند و با استفاده از خلاقیت خود، هرچه به ذهنشان می رسد را درست کنند.

 گروه سنی (الف)

جلسه اول: در ابتدا به بچه های این گروه سنی نحوه درست کردن گل و ورز دادن آن آموزش داده شد. سپس گوی هایی با گل سفال درست کردند و از آن ها خواسته شد تا با خلاقیت خود اشیایی را با این گوی های گلی درست کنند.

جلسه دوم: بچه ها در این جلسه گوی های گلی جلسه قبل را که خشک شده بود، رنگ آمیزی کردند. سپس نحوه ساخت فتیله به بچه ها آموزش داده شد و از آن ها خواسته شد با استفاده از تخیل خود بگویند چه اشیایی را می توانند با این گوی ها و فتیله های گلی درست کنند.

جلسه سوم: در این جلسه درست کردن صورتک به بچه ها آموزش داده شد. در طول کلاس از کودکان خواسته شد اجزای صورت را نام برده و کاربرد هر یک را توضیح دهند.

جلسه چهارم: در جلسه آخر از بچه ها خواسته شد با توجه به آموزش هایی که دیده اند هرچه دوست دارند درست کنند. آن ها اشکالی مانند حلزون، گُل، درخت و… را درست کردند.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading