معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

همایش کودک، ادبیات و لذت های خواندن-دومین دوسالانه ادبیات کودک۹۵

همایش کودک، ادبیات و لذت های خواندن-دومین دوسالانه ادبیات کودک۹۵

برنامه همایش “کودک، ادبیات و لذت های خواندن”

(دومین همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی)

زمان: چهارشنبه و پنجشنبه ۵ و ۶ آبان ماه ۱۳۹۵

نشانی: موسسه خانه کتاب: تهران خیابان انقلاب، بین خیابان های فلسطین جنوبی و برادران مظفر، پلاک ۱۰۸۰، سالن سرای کتاب

 (برای کسب اطلاعات بیشتر برنامه ها و ثبت نام به سایت شورای کتاب کودک مراجعه نمایید)

افتتاحیه

سخنرانی مهمان مدعو نروژی خانم دکتر کریستین اریاستر همراه با ترجمه فارسی “ساختار درگیر شدن: چگونه ادبیات کودک خواننده را در تجربه ای زیبایی شناسانه مشارکت می دهد”

پنل اول (مباحث نظری)

خواندن، ادبیات، لذت و سانسور طبقاتی

لذت های شکوفایی

کاهش واگرایی: تقابل لذت و آموزش با تاکید بر ایدئولوژی های پنهان و آشکار بر مبنای نظریه جان استیونز و رابین مکلم

تقابل و در هم تنیدگی لذت و ایدئولوژی در رمان نوجوان ایران

چالش های فراروی مطالعه با تامل روی مفاهیم و اهداف خواندن در ایران

پنل دوم (انواع خواندن، کاربردهای خواندن، فناوری های دیجیتال و خواندن)

رفتار اطلاعاتی کودکان عصر جدید و توسعه ی منابع الکترونیک

مروری بر کتاب های داستانی واقعیت افزوده برای کودکان

تاثیر خوانش فنی متن بر درک زیبایی شناسانه و لذت کودک از متون ادبی

استفاده از لذت خواندن قصه در درمان: بررسی مطالعات انجام شده در ایران

نقش دوره های بلندخوانی در ارتقای سواد رسانه ای کودکان

مقایسه تاثیر یک افسانه ایرانی و یک افسانه یونانی بر کودکان ۹ تا ۱۲ ساله از طریق قصه گویی

سخنرانی دکتر یزدان منصوریان درباره تجارب خواندن

پنل سوم (بیان تجارب شخصی و سازمانی در حوزه خواندن)

طرح ماراتن کتابخوانی در مدارس تهران

مربیان و لذت خواندن: مطالعه موردی کارگاه قصه گویی دیجیتال

بررسی مکان ها و فعالیت های ترویج خواندن در کتابخانه های کودکان برتر جهان

یک تجربه از بلندخوانی: اوقات فراغت و لذت های خواندن، خواندن برای درمان

پیش به سوی لذت خواندن از همان بدو تولد: طرح و برنامه هایی از سراسر جهان برای نوزادان و نوپایان

کتابخوان مدرسه ای: معرفی طرح و بیان تجربه کتابداران

سخنرانی مهمان مدعو نروژی خانم دکتر آسه ماریا آماندسن همراه با ترجمه فارسی “کتاب های تصویری نروژی و لذت خواندن”

سخنرانی سرکار خانم زهره قایینی درباره ترویج خواندن در مناطق محروم: تجربه ها و چالش ها

پنل چهارم (خواندن تصویر، خواندن ترجمه)

ادبیات کودک و ایدئولوژی: واکاوی نشانه های نمادین و قراردادی در خوانش دو کتاب تصویری

کمیک بوک ها و لذت خواندن

چگونگی بازسازی زبان کودک در ترجمه و اهمیت آن در جذب مخاطب

بررسی تحلیلی و نشانه شناختی کتاب، کتابخانه و کتابدار در فیلم های سینمایی و برنامه های تلوزیونی کودک و نوجوان

سخنرانی مهمان مدعو نروژی خانم دکتر کریستین اریاستر همراه با ترجمه فارسی “ادبیات کودک در نروژ”

سخنرانی جناب آقای علی اصغر سیدآبادی درباره وضعیت خواندن ادبیات کودک در ایران

پنل پنجم (بررسی های موردی)

سنجش سطح خوانایی مدخل های زندگی نامه در فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان

جنسیت و هویت جنسی در کتاب های فارسی پنجم دبستان کتاب سال ۱۳۹۰ در مقایسه با ۱۳۵۴

بررسی نقش عوامل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان (مطالعه موردی شهر مشهد مقدس)

کهن الگوها و تاثیر آنها در لذت خوانش آثار ادبی کودک و نوجوان (با بررسی دو اثر از کودکانه های احمدرضا احمدی)

پنل ششم (طرح کودکی در ایران)

شیوه و مولفه های کتابخوانی مادر برای کودک: یک مطالعه تکلیف محور

کتاب، ابزار دیجیتال و بازی های رایانه ای: تعامل یا تقابل

کتاب و محیط یادگیری خانه برای کودکان: یک مطالعه توصیفی

علاقه به مطالعه در کودکان: نقش خانواده و محیط سوادآموزی خانه

کتابخانه در خانواده های ایرانی: نقش ویژگی های کودک و خانواده

اختتامیه

کارگاه ها

کارگاه آقای داگ لارسن با عنوان “ویژگی های ادبیات کودک”

کارگاه خانم دکتر آسه ماریا آماندسن با عنوان “تحلیل کتاب های تصویری: رابطه متن و تصویر”

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading