معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

چرا بازي؟ چرا اسباب بازي؟

در آخرين روزهاي سال ۹۰ كه همه در تلاش آماده كردن خود براي سال نو بودند، كارگاهي در روزهاي شنبه و يكشنبه ۱۳ و ۱۴/۱۲/۹۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در خانه كتابدار برگزار شد. اين كارگاه به نام "چرا بازي؟ چرا اسباب بازي؟" توسط خانم مينا حبيب نژاد، كارشناس تعليم و تربيت و بازي و اسباب بازي برگزار شد.

در هر يك از كارگاه ها تعدادي كودك زير دبستان به همراه مادران خود و تعدادي هم مادر و حتي مادربزرگ شركت داشتند. بر روي يك ميز مقداري وسايل بازي قرار داشت و روي آن ها پارچه كشيده شده بود و خانم حبيب نژاد به تدريج پارچه را جمع مي كردند و درباره كاركرد هر يك از اسباب بازي ها، كاربرد هاي گوناگون آن، چگونگي استفاده و تهيه آن ها براي مادران توضيح مي دادند و از كودكان مي خواستند تا صداي آن ها را بشنوند و تفاوت صدا ها را تشخيص دهند. در حاليكه كودكان وسايل را امتحان مي كردند، ايشان از اهميت اسباب بازي و چگونگي انتخاب و دقت در تهيه آن و در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف از نظر جنس، سبكي و سنگيني، رنگ، حجم و فرم هاي گوناگون و اينكه كودكان چه تجربه هاي ديداري و حسي با آنان به دست مي آورند تو همچنين مي تواند حس هاي مختلف را در كودك حساس نمايد را بيان نمود و ايشان تاكيد داشتند بايد به اسباب بازي ها نگاه تازه اي داشت. براي نمونه اسباب بازي هاي حركتي، سبب تقويت چند حس با هم، در كودك مي شود و يا اسباب بازي هايي كه داراي ويژگي پيگيري مسير و جابه جايي و جاگذاري دارند سبب بالا بردن دقت، توجه و تمركز مي شوند. ايشان بر بازي سودوكو كه سبب افزايش قدرت حافظه مي شود نيز تأكيد داشتند و همچنين بازي كاغذ و تا يا اريگامي و بازي هاي چند منظوره با پيچ و مهره و دگمه و نخ كه به كمك آن ها آموزش مفاهيم يك به يك انجام مي شود را معرفي كردند. خانم حبيب نژاد در پايان چند نكته را يادآوري و تأكيد كردند:

۱- از انباشتگي وسايل بازي نزد كودكان، در محيط بازي و اتاق آنان پرهيز شود و همچنين از نگهداري اسباب بازي هايي كه به دوران نوزادي و يا به آينده آنان تعلق دارد و مناسب سن فعلي آنان نيست خودداري شود.

۲- كودكان متعلق به يك خانواده خاص نيستند، بلكه به جامعه تعلق دارند پس بايد تلاش كرد كه ذهن خلاق كودك را پرورش داد.

۳- كودكان بايد بياموزند كه اسباب بازي هاي خود را با ديگر كودكان به اشتراك بگذارند.

۴- اسباب بازي مناسب مانند كتاب به مثابه گنجينه فرهنگي، هنري است. وقتي در يك گنجه تعداد زيادي كتاب نخوانده وجود داشته باشد كودك دچار سردرگمي مي شود و اين احساس در او به وجود مي آيد كه كار ناتمام و انجام نشده دارد.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading