معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

چه مي بينيم؟ چگونه نقد مي كنيم؟

 كارگاه "چه مي بينيم؟ چگونه نقد مي كنيم؟" براي اعضاي نوجوان كتابخانه (گروه سني ه) با هدف آشنايي آن ها با اصول نقد و بررسي كتاب، توسط آقاي بيدآبادي مقدم برگزار مي شود.

جلسه اول: در ابتدا از بچه ها خواسته شد علاقه مندی های خود را در زمینه کتاب، فیلم، کارگردان، نویسنده، شاعر و… بنویسند و درباره آن ها در گروه صحبت کنند. این کار با هدف آشنایی بچه ها با سلایق یکدیگر انجام و تلاش شد سلیقه هیچ فردی بالاتر از دیگری ارزش گذاری نشود. سپس با خواندن کتاب "شب بخیر فرمانده"، درباره "باور پذیری" صحبت شد. همچنین درباره معنای باورپذیری و چگونگی ایجاد آن در آثار مختلف توضیحاتی داده شد.

جلسه دوم: به منظور آشنایی بچه ها با نام های مناسب در ادبیات، انیمیشن کوتاهی پخش و از آنان خواسته شد تا نام مناسبی برای اثر پیدا کنند. سپس نام های پیشنهادی بچه ها مورد ارزیابی قرار گرفت. در ادامه با خواندن داستانی از پیراندلو، مفهوم کلیشه و کلیشه پردازی برای بچه ها بیان و درباره آن بحث شد.

جلسه سوم: ابتدا یک فیلم کوتاه به نمایش درآمد و سپس درباره نوشتن داستان و فیلم نامه با بچه ها صحبت شد. به آنان یادآوری شد که هر فیلمی که ساخته می شود لزوما دارای داستان نیست. سپس تعریف ساده ای از "داستان" ارائه و  از بچه ها خواسته شد داستان یکی از آثاری را که دیده اند، بیان کنند و درباره شخصیت آن توضیح دهند. در پایان نیز کتابی توسط مربی خوانده و بچه ها درباره شخصیت های آن صحبت کردند.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading