معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

کارگاه “اسباب بازیخانه”

 کارگاه اسباب بازیخانه برای گروه سنی الف توسط خانم حبیب نژاد در زمستان ۹۳ برگزار شد که گزارش آن به شرح زیر است:

جلسه ۱۰/۲۰: کلاس با بازی حرکتی و شعرخوانی شروع شد و چون  سالن پایین نمایشگاه بود، ما از اتاق قصه گویی برای بازی و کاردستی استفاده کردیم. کتاب های متنوعی توسط بچه ها خوانده شد که سلیقه انتخابشان عالی بود .

جلسه ۱۰/۲۱: امروز در رابطه با فصل زمستان و لباس مناسب صحبت شد و کاردستی درست کردیم. کودکان کتاب هایی از کتابخانه انتخاب و برای دوستان تصویرخوانی کردند. 

جلسه ۱۰/۲۸: کودکان کتاب هایی که امانت برده بودند را تعریف کردند. بعد با قطار انسانی به طبقه پایین رفتیم و شعری در مورد زمستان خواندیم و بازی حرکتی و ریتمیک کردیم. در انتها در مورد لباس هایی که ما از آن دوتا داریم (یک جفت) صحبت کردیم و کاردستی درست کردیم و با اسباب بازی های پیشنهادی بچه ها بازی کردیم.

جلسه ۱۱/۱۱: کار با خواندن کتاب توسط بچه ها به صورت تک تک شروع شد. بعد با بچه ها مهارت های شخصی خوردن با قاشق و چنگال را کار کردیم. بچه ها کار کلاژی انجام دادند که جایگاه هر کدام را روی میز یاد بگیرند.

جلسه ۱۱/۱۲: کار با خواندن کتاب های انتخابی بچه ها شروع شد. بعد با شعرخوانی از پله ها پایین آمده و در سالن بازی حرکتی و آهنگین انجام دادیم. سپس آداب میز و طرز استفاده از هرکدام از وسایل میز را تمرین کرده و کاردستی درست کردیم.

جلسه ۱۱/۱۸: کودکان کتاب هایی که برده بودند را تصویرخوانی کردند و هر کدام برای خواندن کتاب، گوش کردن به کتاب دوست دیگر صبوری کردند. تمام کلماتی را که می دانستند را به کار بردند، کلمات جدیدی که دوستانشان استفاده کردند را شنیدند. قطار شدیم و به سالن رفتیم و شعر زمستان و یه روز آقا خرگوشه را خواندیم. بعد با اسباب بازی ها بازی و کاردستی درست کردیم.

جلسه ۱۱/۲۵: چطور ستاره بگیریم؟ تولدت مبارک هاپو، لودی و شوخی ها، کتاب هایی بودند که بچه ها باهم در گروه خواندند. بعد به سالن رفتیم و شعر خواندیم و بازی کردیم و کاردستی درست کردیم.

جلسه ۱۱/۲۶: برنامه های پایان بهمن بیشتر روی کتابخوانی و معرفی کتاب درباره مهارت های زندگی و چگونه رفتار کنیم، بالا بردن مهارت های دستی بچه ها با تمرینات خط و تاکردنی، شکل سازی با اشیا و اسباب بازی ها بود.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading