معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

کارگاه مهارت پرسشگری-جلسه سوم

کارگاه مهارت پرسشگری-جلسه سوم

جلسه سوم كارگاه مهارت پرسشگري با عنوان “پرسشگري در زندگي اجتماعي – با تمركز بر قصه هاي قرآني” روز دوشنبه ١٣ آبان ساعت ١٣:٣٠ الي ١٦ با حضور خانم عماد در خانه كتابدار برگزار شد. در اين كارگاه خانم عماد ابتدا، توضيحات مختصري از آنچه در دوجلسه ي قبل گفته شده بود را براي حاضران بيان كردند. ايشان پرسشگري را يك مهارت مهم براي مواجه ی بهتر با پديده هاي زندگي فردي – اجتماعي و حل مسئله دانستند. تفكر و چگونه انديشيدن را يكي از پيامدهاي مثبت پرسشگري عنوان كردند. امروزه مهم ترين مسئله براي جامعه بشري  رسيدن به مرحله ي تفكر انتقادي ست. تفكر انتقادي مهارتي است كه بايد آن را ياد گرفت، مهارتي كه در آن پرسشگري بسيار ملموس است و براي شروع از حواس پنجگانه براي يادگيري مهارت تفكر انتقادي استفاده مي كنيم. ايشان در ادامه افزود انديشمندان درباره ي اثربخشي تفكر انتقادي معتقد هستند كه گذشته را بازسازي، براي حال برنامه ريزي و آينده را پيش بيني مي كند و تفكر انتقادي در انتها اين نتيجه ي خوب را خواهد داشت. 

ايشان افزودند انديشمندان درباره ي اثربخشي تفكر انتقادي معتقد هستند كه گذشته را بازسازي، براي حال برنامه ريزي و آينده را پيش بيني مي كند و تفكر انتقادي در انتها اين نتيجه ي خوب را خواهد داشت. ايشان بيان كردند كه در جلسه ي امروز مي خواهند از قالب “بخوان و بينديش” و “بشنو و بينديش” براي ايجاد تفكر انتفادي در زندگي فردي – اجتماعي استفاده كنند و براي اين قالب معمولاً از ابزارهاي مختلفي استفاده مي شود. قالب قصه و داستان مهم ترين روش براي يادگيري تفكر انتقادي است. در اين راستا، داشتن سواد اطلاعاتي در اين عصر را از مهم ترين توانايي هاي انسان دانستند. ايشان در ادامه اولين پرسش اين جلسه را مطرح كردند كه “قصه چيست؟” هريك از حاضران معناي متفاوتي را براي قصه و داستان تعريف كردند. 

خانم عماد قديمي ترين قصه ي جهان را قصه جادوگران عنوان کردند كه حدود ٤٠٠٠ سال قبل از ميلاد مسيح در مصر نوشته شده و در ايران ،  قصه ي داراب نامه، سرگذشت بهمن شاه كياني، كه در قرن ششم از سوی طرسوسي نوشته شده، قديمي ترين قصه است كه شيواترين نثر فارسي قبل از حمله مغول است. 

اكنون بعد از مشخص شدن تعريف قصه، اين سوال مطرح شد كه چرا قصه هاي قرآن را كار مي كنيم؟ ايشان بيان كردند كه در قرآن به صورت مستقيم كلمه ي قصه بيان نشده است. در قرآن سه واژه ي مرتبط با قصه هست: نَبَأ (خبر كه جرياني داستاني دارد) ، مَثَل ( قصه در قالب مثال زده شده) و حديث ( سخن نو – جديد). هريك از حاضران نظرات خود را درباره ي استفاده از قصه هاي قرآني بيان كردند و در انتها خانم عماد بيان داشتند كه چون قرآن كتاب هدايت است و از جانب خالق جهان براي هدايت انسان ها فرستاده شده است و براي بهتر زندگي كردن نياز به قرآن و بررسي قصه هاي قرآني داريم. در قصه مخاطب مطرح ست و قرآن اين ويژگي را دارد كه مخاطب خاصي ندارد، يعني انسان معاصر هم مي تواند مخاطب آن باشد، ايشان با بيان اينكه قصه هاي قرآني طولاني هستند، به همين دليل داستان ذوالقرنين را كه هم كوتاه هست و هم مرتبط با ايران و براي انسان امروزي ملموس تر، انتخاب كردند. 

ايشان از حاضرين پرسيدند ذوالقرنين به چه معناست؟ و سوالاتي را پيرامون اين داستان پرسيدند. سپس يكي از حاضران مدخل ذوالقرنين از جلدچهاردهم را براي حاضران قرائت كردند تا با آن شخصيت آشنا شوند. بعد از آن خانم عماد داستان ذوالقرنين را از قرآن تعريف كردند كه اين شخص سه سفر به غرب ، شرق و شمال داشته و در هريك از اين سفرها با اقوامي روبرو شده است كه در رنج و عذابي بودند كه او به آنها كمك كرد. ايشان گفتند اگر با يك ذهن پرسشگر با اين داستان مواجه شويم. در ابتدا مي پرسيم كه اين شخص از نظر تاريخي كيست؟ با بررسي هاي تاريخي به دونفر مي رسيم: اسكندر مقدوني و كوروش كبير. با توجه به ويژگي هايي كه در قرآن براي او بيان شده است: يكتا پرست، دلاور، دادگر، خيرخواه و… بوده است. با بررسي اين ويژگي ها و تطابق آنها با اين دو شخصيت تاريخي به كوروش كبير مي رسيم، كه يكي از پادشاهان هخامنشي در ايران باستان بوده است. 

در بخش دوم كارگاه با ٥ مرحله ي تفكر، جز به جز اين قصه ي قرآن با پرسش هايي كه از حاضران پرسيده شد، بررسي شد. ابتدا شناخت، يادگيري و توانايي تشخيص را با استفاده از منابع مرجع و مطالعه آنها ، پرسش از انسان هاي مرجع و معتبر كسب مي كنيم. در مرحله ي بعد بين مفاهيمي كه تشخيص داديم، ارتباط ايجاد مي كنيم، رشد ذهني صورت مي گيرد و تحليلگر مي شود. و در انتها تفكر انتقادي را در مواجهه با قصه هاي قرآني كسب مي كنيم.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading