معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش اولین نشست تبادل کتاب “چای می نوشیم، کتاب می خوانیم”

"چای می نوشیم، کتاب می خوانیم"

اولین نشست تبادل کتاب را در خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن آغاز می کنیم.

راستش را بخواهید چند دلیل سبب شد تصمیم بگیریم که ساعاتی را با آرامشِ "چای می نوشیم، کتاب می خوانیم" و به دور از شتاب، کنار یکدیگر بنشینیم و باهم گپ و گفتی داشته باشیم.

می خواهیم به این بهانه :

-از جذابیت ملاقات با افراد جدید با سابقه ها، تحصیلات، سن و فعالیت های گوناگون بهره ببریم

-دوست داریم بدانیم این گوناگونی به دنبال چه فهمی است ؟ چه کتابی می خواند ؟ چه موضوعی برایش جذاب است ؟ مساله و دغدغه اش چیست ؟ و…

-می خواهیم با خواندنی ای که فهم زیستن می آفریند، سرگرم شویم

روز شنبه هفده مرداد ساعت هفده و بیست و پنج دقیقه ، پس از سلام و خوش آمدگویی با بازی کوتاه، خودمان را با جمله هایی نه چندان معمول و کنجکاوی برانگیز معرفی کردیم. جمله هایی مطرح شد که کاملا خودآگاه به لایه ای درونی تر از همه ما دست یافته بود و جذابیت گوناگونی را آشکار می کرد.

هر بار قرار است درباره موضوعی گفت و گو کنیم و تا آنجایی که می توانیم به ابعاد پیچیده مفاهیم امروز اشاره ای داشته باشیم. هدف این گفت وگو ها کشف هر چه بیشتر ابعاد پیچیده است نه یافتن راهکار و راه حل و یا بحث های کاربردی.

موضوع امروز "خشونت" است. "خشونت" چیست ؟

خانم عاطفه سلیانی این پرسش را می پرسند و نظرات مختلفی درباره تعریف خشونت مطرح می شود. آیا خشونت، سرشتی و ذاتی است ؟ خشونت، آگاهانه اعمال می شود یا نا آگاهیِ پذیرنده است ؟ خشونت فردی اعمال می شود یا سیستمی است ؟ خشونت آشکار و پنهان چیست ؟ آیا خشونت نمادین هم داریم ؟ خشونت کنترل شدنی است ؟ خشونت بر خود کجاست و چرایی آن چیست ؟ آیا پرسش ها و پاسخ های روانشناسانه، جوابگوی رمزگشایی واژه خشونت هست ؟ و …

کتاب هایی در این زمینه معرفی شد :

دو کتاب "فلسفه ترس" و "بخشودن" از مجموعه "تجربه و هنر زندگی" با مدیریت خشایار دیهیمی، توسط نشر گمان به چاپ رسیده است. کتاب های این مجموعه با این فرض چاپ می شوند: "فلسفه فقط رشته ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی طرح می کنیم که جنبه فلسفی آشکاری دارند. این سوال ها و پاسخ های آنها "راه زندگی" هر کس را معین می کنند."

"ترس یکی از مهم ترین عوامل قدرت است و هر کسی که بتواند در جامعه سمت و سوی ترس را معین کند قدرت زیادی بر آن جامعه پیدا می کند. شاید بتوان هم صدا با آگامبن گفت ما امروزه همیشه در یک حالت اضطرار زندگی می کنیم که در آن یادآوری خطرهای جدی تقریبا نقش ورق حکم یا برگ برنده را دارد- و این ورق چیزی را که می برد حقوق دموکراتیک به رسمیت شناخته شده است."

آیا ترس ساخته شده سیستمی، مکانیسم بازتولید خشونت پنهان است ؟

"درآمدی بر روانشناسی امید، تئوری انتخاب" نوشته دکتر ویلیام گلسر،  ترجمه دکتر علی صاحبی، نشر سایه سخن. "ویلیام گلسر روان‏پزشک نامدار معاصر با ارایه "تئوری نوین انتخاب" در عرصة علوم رفتاری به چرایی و چگونگی انجام رفتار افراد پاسخ داده است. تئوری انتخاب توضیح می‏دهد که موجودات زنده چرا و چگونه رفتار می‏کنند. اساس تئوری انتخاب بر این اصل استوار است که تمامی انسان‏ها به سبب وجود پنج نیاز ژنتیک: بقا، عشق و احساس تعلق خاطر، قدرت، آزادی و تفریح، برانگیخته می‏شوند."

انتخاب های هر لحظه ما چگونه سبب ساز دستکاری پنج نیاز انگیزه بخش رفتارهای آزاد انسانی می شود ؟ واقعا با چه رفتاری با خودمان،  آزادی مان را محصور می کنیم ؟ که شاید کوچکترین ریشه خشونت باشد.

"خشونت"، نوشته اسلاوی ژیژک، ترجمه علیرضا پاکنهاد، نشر نی. "رقص متافیزیکی خودکار سرمایه صحنه گردان نمایش است و کلید تحولات و مصیبت های زندگی واقعی را به دست می دهد. خشونتِ سیستمیِ اساسیِ سرمایه داری که به مراتب غریب تر از هرگونه خشونت اجتماعی-ایدئولوژیک مستقیم پیشاسرمایه داری است، در همین رقص خودکار سرمایه نهفته است: دیگر نمی توان این خشونت را به افراد ملموس و نیات شرور شان نسبت داد بلکه این خشونتی کاملا کنش پذیرانه، سیستمی و بی نام و نشان است."

 جهان کالایی شده، هر لحظه بیشمار بعد منِ انسانی را پنهان می کند و مدام یک بعد را به عنوان نقش اساسی "من" در جامعه پررنگ می کند: "مشتری، فروشنده". "خدمت گیرنده، خدمت دهنده." از لحظه ای که چشم باز می کنیم وقتی به تمام واقعه های روز فکر می کنیم به ناچار در یکی از این نقش ها فرو رفته ایم. بی اینکه بخواهیم رنگ های دیگر وجودمان رنگ می بازند. "شتاب خدمت"، دهندگی و گیرندگی فرقی نمی کند، این شتاب اجازه نمی دهد که "وجود" نفس تازه کند. و هر لحظه چالش درونی انتخاب این دو : "نقش" یا "وجود".  چگونه و کجا نقش بروز می کند، چگونه می توان به وجود میدان داد ؟ خشونت در کدامین وادی بازتولید می شود ؟

حقوق و تکالیفمان در کدام زمینه تعریف می شود ؟ زمینه وجود و فهم انسانی یا قوانین نقش ها ؟ چگونه این تعریف ها انتظار ایجاد می کند و برآورده شدن یا نشدنش خشونت می سازد ؟ چه کسی چه سیستمی، حقوق یا تکالیف خودمان، کار، زندگی، روابط، اجتماع و… را تعریف می کند ؟ حق و تکلیفی که در کتاب قانون نوشته شده یا حق و تکلیفی که با ادراک جهان روز به روز، فرد به فرد بازتعریف می شود ؟ اصلا می شود بارتعریف کرد یا باید ثابت بماند ؟

چای با طعم های هلو، آلبالو، انبه، بابونه، زیره، و … آماده نوشیدن هستند، بفرمایید …

و

گفت و گوهای فردی و تبادل کتاب های آورده شده انجام شد …

نوشته شده توسط ندا موحدی پور

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading