معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

اخبار

گزارش كارگاه هنر و كودك

 كارگاه هنر و كودك با هدف كار با حواس و شناخت از طريق مواد، دقت ديد در بازي ساخته شده از آثار خود كودكان و تعامل كودكان در بازي و تجربه رنگ براي گروه سني الف توسط خانم اقليدس در خانه كتابدار برگزار شد:

جلسه ۹۴/۳/۱۶: قبل از پرداختن به فعاليت، پازلي كه در جلسه قبل از آثار گروهي كودكان پيش روي خود آنان آماده نموده بوديم را در دسترس آنها گذاشتم و با تعامل با يكديگر پازل را كامل كردند. يك معرفي كتاب براي مادران داشتم، كتابي جديد درباره تعامل رنگ ها بود.موقع كشيدن نقاشي، بر تابلوي دست ساخته كودكان كه با خمير بي رنگ تدارك ديده بودم فرارسيد و قلمو و گواش را در اختيارشان قرار دادم و هنگام نقاشي با شعري درباره دست ها شروع كردم و… . در انتها هم گفتگويي درباره كتاب با مادران داشتيم.

جلسه ۹۴/۳/۲۳: تصوير پازل كامل شده را كه جلسه پيش چيدمان كردند را كه در ابعاد ….. چاپ كرده بودم، پيش روي آنان گرفتم تا خوب نگاه كنند و از بين لكه ها و با دنبال كردن، خطوط جديدي كه پيدا شده بود جستجو كنند تا يك شكل جديد آشنا بيايد. ابتدا اميرعلي سر يك گربه را يافت كه از روي خطوط پازل دنبال كرد و يك گربه چاق را دوره گيري كرد و رنگ آميزي نمود و… و ذاستاني در مورد آن گفت و خلاصه اش را پشت نويسي كردم.

جلسه ۹۴/۳/۳۰: پس از حال و احوال پرسي، با خواندن شعري كه توجه كودك را به اجزا اندام خود جلب مي كند، خواندم. بعد راه مي رفتم و بچه ها پشت سرم مي آمدند. جلوي خود كودكان و مادرانشان رنگ نشاسته اي را با گواش در سه رنگ درست كردم. در سه رنگ بشقاب زرد و آبي و قرمز و پيش بچه ها نهادم تا با تمام كف دست بر روي كاغذ خود اثرگذاري كنند و تا حدي بازي كردند و تركيب كردند و اثر انگشت و دستشان را پيش رويشان گرفتم تا ببينيم شبيه چه مي بينند؟ كمي هم در خدمت مادران كه سوالاتي داشتند بودم. 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading