کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم

کتاب صوتی-سنگریزههای بدون اسم؛ با صدای نینا هرندیزاده مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/سنگریزه.mp3"][/audio]
کتاب صوتی-ماهی سیاه کوچولو

با صدای سمیرا میهنخواه, قصهگو و مروج ادبیات کودک و نوجوان [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/ماهی-سیاه.mp3"][/audio]
کتاب-صوتی-جهان مال من است

با صدای ایوب موحدیپور بنیانگذار خانه کتابدار [audio mp3="http://hlpr.ir/wp-content/uploads/2025/11/این-جهان.mp3"][/audio]
قصه های ترویج
معرفى كتاب معصوميت و تجربه
معرفی کتاب “معصومیت و تجربه” نوشته مرتضي خسرو نژاد، نشر مركز: سه گونه رابطه میان فلسفه و ادبیات کودک می توان تصور کرد. نخست اینکه ادبیات کودک را چون روش و فلسفه را محتوا در نظر گرفت. یعنی اینکه ادبیات کودک وسیلهای برای رسیدن به هدفی جز خود میشود. به عبارتی ادبیات کودک به فلسفه تبدیل میشود. و اگر چنین برداشتی از رابطه فلسفه و ادبیات کودک داشته باشیم، با معضلِ “امکان آموزش فلسفه به کودکان” مواجه خواهیم بود.
گونهی دیگری از رابطه این است که ادبیات کودک و متن ادبی کودک را وسیلهای برای کشف فلسفهای که نویسنده یا شاعر در آفرینش متن داشته است، بدانیم. به هر حال هر نویسندهای دارای فلسفهای است و درونمایه داستان، واژگان انتخابی، لحن و رابطهای که بین مخاطب و نویستده برقرار میشود، همه و همه به گونهای ناخودآگاه حکایت از انسانشناسی و جهانشناسی نویسنده دارد.
و بالاخره گونه سوم رابطه، این که فلسفه همچون وسیلهای است برای تبیین ادبیات کودک. در این حالت از تفکر فلسفی برای دست یافتن به تعاریف، ویژگیها، اصول، مبانی، اهداف، روشها، محتواها و شیوههای ارزشیابی ادبیات کودک استفاده میشود.
کتاب “معصومیت و تجربه – درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک” گونه سوم رابطه بین فلسفه و ادبیات کودک را انتخاب کرده و پژوهش خود را بر آن مبنا قرار داده است.
*اثر تالیفی برگزیدهی “شورای کتاب کودک” سال ۱۳۸۴


نظرات شما