معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

کتابخانه

کارگاه های کتابخانه کودک

کارگاه های کتابخانه کودک

از روزی که خانه تاسیس شده است، کارگاه های بسیاری داشته ایم. اگر با همان کارگاه روز اول که می شود ۱۴ اسفند ۱۳۸۳، کارگاه “چرا باید کتاب بخوانیم” که برای تعداد کمی از اعضای محل برگزار شد، حساب کنیم، می شود حدود ۳۰۰۰ عنوان کارگاه و همچنان این کارگاه های با حضور مربیان خلاق و گوناگون بیشتر و بیشتر می شود. شما هم می توانید از عنوان آن ها باخبر شوید.

لیست کارگاه های اجرا شده در کتابخانه کودک از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶

  • نمایش خلاق (گروه سنی الف): بچه ها با انتخاب و اجرای نقش های مختلف، یک قصه ی خلاق را می سازند و نمایش آن را اجرا می کنند. در این کارگاه کار گروهی و مشارکتی را یاد می گیرند و با حقوق اجتماعی یکدیگر آشنا می شوند.

 

  • کتابخوانی و نقد کتاب (گروه سنی ج): مجموعه کتابهایی که از سوی کتابدار انتخاب می شود، طی جلساتی متعدد با مخاطبان جمع خوانی می شود و  آنها نقد و نظر خود را درباره کتابها بیان می کنند و ارزیابی نهایی این جلسات به شورای کتاب کودک  ارائه می شود.

 

  • شاهنامه خوانی (گروه سنی ب – ج): متن شاهنامه توسط بچه ها و به کمک مربی خوانده می شود و درباره داستان و شخصیت ها گفتگو می شود و در پایان نیز بچه ها نقاشی داستانی را که خوانده اند می کشند.

 

  • آشنایی با کتابهای مرجع (گروه سنی ج): در این کارگاه تک جلسه ای، با کمک بازی و نمایش، توضیحاتی در خصوص کتابهای مرجع و روش استفاده از آنها داده می شود. سپس، به طور مثال با پخش نمایش شاهنامه برای بچه ها، سوالاتی درباره نمایش از آنها پرسیده کی شود تا بچه ها با کمک کتابهای مرجع پاسخ سوالات خود را بیابند. همچنین با کتاب های مرجع فرهنگ لغت، دانشنامه کوچک ایرانی، دایره المعارف فارسی، فرهنگنامه کودک و نوجوان، تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان کار می شود.

 

  • ترویج فارسی آموز ادبی (گروه سنی الف): در این کارگاه مربی از طریق بازی و نمایش به آموزش الفبا می پردازد و از کتاب فارسی آموز برای تقویت روخوانی، آموزش حروف الفبا و کلمات استفاده می کنند.

 

  • کتاب و تصویر (گروه سنی ب و ج): در این کارگاه تک جلسه ای کتاب برای بجه بلند خوانی می شود، سپس آن ها با موضوع مرتبط با کتاب، نقاشی آزاد می کشند. هدف از این کارگاه شناخت و اهمیت تصاویر در کتاب های داستان و نیز تقویت قوه خلاقیت کودکان در شخصیت پردازی کتابها است.

 

  • نقاشی آزاد (گروه سنی ب و ج): کارگاه ۱۰جلسه ای با موضوع تصویرگری و نقاشی برای داستان که هر جلسه یک موضوع و داستان جداگانه دارد.

 

  • نمایش عروسکی (گروه سنی بزرگسال و کودک): یک نمایش از سوی اعضای کتابخانه خانواده اجرا می شود. مخاطبان این نمایش اعضا کتابخانه کودک هستند. بعد از اجرای نمایش از بچه ها خواسته می شود هر کدامشان نقش یکی از شخصیت ها را اجرا کنند و این بار نمایش از سوی بچه ها اجرا می شود.

 

  • خوشنویسی (اعضای کتابخانه کودک و نوجوان): در این کارگاه شرکت کنندگان به دو گروه آموزش خط با قلم و مداد تقسیم می شود.

 

  • پوستر، تمبر، نقشه: این برنامه بصورت کارگاه و بازی دسته جمعی است؛ بچه ها به ۴ یا ۵ گروه تقسیم  و با استفاده از فرهنگنامه، با تاریخچه، انواع و کاربرد نقشه ها، پوستر و تمبر آشنا می شوند.

 

  • لطیفه، طنز، چیستان: محوریت کارگاه، آشنایی بچه ها با لطیفه و چیستان است، جلسه بصورت کارگاهی و مشارکت گروهی برگزار می شود، از بچه ها خواسته می شود که در باره موضوعات مطرح شده مثالهایی بیان کنند. آنها با استفاده از فرهنگ لغت معین و دهخدا ، تعریف کلمه طنز و لطیفه را می خوانند. در ادامه نیز به ساخت لطیفه و چیستان با یک یا دو کلمه می پردازند.

 

  • قصه، بازی، نمایش (گروه سنی ب و ج): این برنامه بصورت کارگاهی، بازی دسته جمعی، مشارکت گروهی و سخنرانی برگزار می شود. در این برنامه توضیحانی درباره تئاتر و عوامل آن به بچه ها داده می شود، قطعات نمایشی برای درک بهتر و بیشتر آنها اجرا می شود و در پایان جلسه نیز بچه ها به شکل آزاد و خلاق عروسک گردانی می کنند و با موضوع انتخابی خودشان دیالوگ می گویند.

 

  • رازهای کتابخانه (گروه سنی ج و د): بخش مرجع کتابخانه توسط کتابدار به اعضای کارگاه معرفی می شود، درباره فرهنگنامه کودک و نوجوان و نحوه تهیه ی آن در شورای کتاب کودک توضیحاتی داده می شود. انواع کتابهای مرجع و راه های بازیابی اطلاعات از این کتاب ها، همراه با ذکر مثال برای آنها بیان می شود.

 

  • اقلیم های ایران و پوشش های جانوری (گروه سنی ج – د): این برنامه بصورت دسته جمعی و بازی گروهی انجام می شود. درباره انواع اقلیم های ایران و طبیعت ایران از جمله کوهها، کویرها و جنگلها ، پوشش جانوری ، خصوصیات و پراکندگی آنها در ایران صحبت می شود. در انتهای کارگاه هم سرگرمی های زیست محیطی بصورت بازی انجام می شود.

 

  • معرفی ورزش چوگان (گروه سنی ج): در این کارگاه توضیحاتی در مورد ورزش چوگان و ابزار آنها داده می شود. سپس ابیاتی از شاهنامه فردوسی در مورد این بازی خوانده شد. در انتهای کارگاه بازی با کلمات با موضوع ورزش انجام می شود.

 

  • بازی و داستان نویسی (گروه سنی ب – ج):این کارگاه بصورت بازی دسته جمعی برگزار می شود، ابتدا بچه ها با بازی های فکری موجود در کتابخانه (راز جنگل و …) بازی می کنند، سپس از آنها می خواهیم درباره بازی داستان بنویسن.دو هدف از این کارگاه تقویت قوه تخیل آنها و تشویق به نوشتن و خلق شخصیت هایی در ذهن ایشان است و همچنین لحظات لذت بخش و سرگرم کننده ای برایشان ایجاد شود.

 

  • دیدار با نویسنده (گروه سنی ج – د): هدف از برگزاری آن، آشنایی بچه ها با نویسنده کتابهای مورد علاقه شان است. معمولا از ایشان می خواهیم که درباره چند تکنیک ساده خلق داستان به همراه مثال صحبت کنند. در پایان جلسه هم از بچه ها می خواهند تا داستان خود را بنویسند و آن را برای حاضران بخوانند.

 

  • بازی و ریاضی (گروه سنی ب – ج): این کارگاه با هدف آشنایی کودکان با بازی های فکری و گروهی برای بالا بردن  تمرکز و  دقت برگزار می شود، شروع کارگاه با انجام یک بازی گروهی مانند اتللو و پنتابال است، قوانین بازی برای بچه ها توضیح داده می شود. برای گروه های سنی بالاتر نیز درباره مفاهیم دشوارتر ریاضی مانند هندسه یا مواردی چون نقطه و خط صحبت می کنند.

 

  • قصه ها و اسطوره ها (گروه سنی ج – د): این کارگاه دو جلسه ای، از سوی آقای آرمان آرین نویسنده ی داستان های فانتزی و اسطوره ای، برگزار شد و در این کارگاه چند اسطوره خارجی و چند اسطوره ایرانی برای بچه ها معرفی شد و تحلیل جامعه شناختی و مقایسه ای بین آنها برای نوجوان صورت گرفت، بحث های کلی درباره تعاریف اسطوره و حماسه صورت گرفت، مسیر نموداری و داستانی اسطوره های عبری و آریایی بیان شد،  “تئوولف” بعنوان نمونه ای از یک فیلم و داستان اسطوره ای امروزی، نمایش داده شد، و درباره ی هویت و اهمیت آن خصوصا برای یک نوجوان ایرانی در جهان امروز گفتگو شد.

 

  • باغبان کوچک و حافظ محیط زیست با دیدی زیباشناسانه (گروه سنی ب تا د): این برنامه به صورت کارگاهی و مشارکت گروهی و با استفاده از  فرهنگنامه کودک و نوجوان انجام می شود. به طور مثال، در یکی از کارگاه ها تکنیک کاغذ رنگی بر مقوایی به ابعاد ۵۰ * ۷۰ انجام شد.

 

  • سبزی کاری: این کارگاه برای اعضا کتابخانه کودک برگزار و روش کاشت سبزی ها آموزش داده می شود، در این برنامه نمایشگاهی از کتابهای محیط زیست و حفاظت از آن، برپا و در کنار آن قصه ای کوتاه از طبیعت روایت می شود.

 

  • هنر و خلاقیت (گروه سنی ب): یک کارگاه عملی ۱۰ جلسه ای است. موضوعات هر جلسه از کارگاه به شرح ذیل است: شناخت و تاثیر رنگ های اصلی و فرعی – ترکیب رنگ های اصلی و فرعی – نقاشی با رنگ های گرم و سرد – نقاشی با کلاژ و کشیدن نقاشی ضخاک مار دوش – کار با کلاژ و با موضوع اسباب بازی ها – کلاژ به سبک کوبیسم – آموزش تکنیک جدید خلاقیت – کلاژ داستان نبرد رستم و اسفندیار و کلاژ با موضوع دریا

 

  • قصه گویی (گروه سنی الف – ب): از داستانهای عامیانه یک قصه توسط مربی انتخاب و برای بچه ها تعریف می شود. اجرای نمایش خلاق و کشیدن نقاشی، از برنامه های دیگر کارگاه است.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading