معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

پانزدهمین سالگرد خانه کتابدار

پانزدهمین سالگرد خانه کتابدار

به مناسبت چهارده اسفند،سالروز تاسیس “خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن”
✍     “خانه”ای بدون سقف
پانزده سال پیش از این، در چهاردهم اسفند ۱۳۸۳،”خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن” با پشتوانه فکری بزرگانی چون “توران میرهادی”،”نوش آفرین انصاری”،”ثریا قزل ایاغ”و به همت دغدغه مندانی چون “ملیحه پیشداد محمدی” و “ایوب موحدی پور”،در دل پایتخت تاسیس شد تا بخشی از فعالیت های شورای کتاب کودک را با سازمان دهی کتابداران شورایی و فعالیت های ترویجی متنوع به سامان برد.
“خانه کتابدار”در طول پانزده سال اخیر،
با کارنامه ای درخشان در عرصه کتاب خوانی و مطالعه کودکان در دوردست ترین مناطق کشور، نقش آفرین بوده است.این کارنامه را می توان حاصل دو نوع ارزش “اکتسابی” و “ذاتی” حاکم بر این نهاد دانست.اولی حاصل تلاش دست اندرکاران و اعضا این نهاد در سپهر زمان است.اما دومی،از روز نخست همراه “خانه کتابدار” بوده است.اولی مربوط به کارنامه عملی این نهاد در قالب فعالیت های جانبی و متنوع است و دومی ریشه در نگاه بانیان این نهاد به مقولاتی چون کودک،مطالعه و فرهنگ دارد.
شاید بسیاری از کسانی که دست در دست فرزندان خود به ساختمانی با آجرهای قرمزرنگ در یکی از محلات قدیمی و اصیل پایتخت-منیریه-
رفت و آمد می کنند،ندانند که این ساختمان نمادی از ارزش ذاتی “خانه کتابدار کودک و نوجوان” است.ساختمانی که ملک پدری بوده،اما با تصمیم زوج دغدغه مند شورایی-“ملیحه پیشداد محمدی” و “ایوب موحدی پور”-وقف فعالیت فرهنگی برای کودکان می شود.
شاید تعبیر “ایوب موحدی پور”-بنیان گذار خانه کتابدار-رساتر از هر توضیحی باشد که:”هر کس دنبال آب روانی است که تشنگی اش را با آن رفع کند.کسی دنبال پیدا کردن آب و آوردن آن به سطح زمین برای سیراب کردن دیگران نیست”
(ارج نامه علم عاشقی-به مناسبت پنجاه سال فعالیت فرهنگی شورای کتاب کودک-به کوشش شهرام اقبال زاده-صفحه ۱۲۳)
ارزش ذاتی “خانه کتابدار” ریشه در همین نگاه دارد.نگاهی که منجر به تاسیس خانه کتابدار در “روز نیکوکاری” می شود.با چنین زاویه نگاهی،ساختمان آجری رنگ “خانه کتابدار”،
ساختمانی بدون سقف است.چرا که برای ارزش های اکتسابی و ذاتی آن حد یقفی قابل تصور نیست.نه فعالیت های متنوع و پربار آن را پایانی است و نه نگاه حاکم بر آن از ماه پایین تر می آید.
چراغ “خانه” روشن باد.
ياشار هدايي

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading