معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب پارسي

گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب پارسي

چهاردهمين گردهمایی انجمن ترویج زبان وادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران، ۱۶ تا ۱۸ مهر، با حضور شخصیت‌های علمی و ادبی داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد. در این گردهمایی، شخصیت های برتر ادبی ایران و جهان از کشورهای ترکیه، آذربایجان، رومانی، هندوستان، بنگلادش،عراق، فرانسه و استرالیا حضور داشتند. شورای کتاب کودک نیز همچون سال های گذشته در این گردهمایی شرکت داشت. فعالیت های شورای کتاب کودک در سه بخش نمایشگاه کتاب، برگزاری کارگاه و سخنرانی خانم نوشین انصاری ارائه شد. خانه کتابدار بخش برپایی نمایشگاه کتاب را برعهده داشت. در این نمایشگاه افزون بر کتاب های برتر فهرست شورا سعی شده بود تا ستونی ویژه به ادبیات کهن اختصاص داده شود تا شرکت کنندگان با کتاب های کودک و نوجوانی که بر اساس بازنویسی آثار کلاسیک و شاهکار های ادبی ایران بود آشنا گردند. در این بخش تعدادی از مجموعه بیست جلدی بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان ارائه شده بود مانند تحفه الاطفال، کتاب احمد، تربیت ، مثنوی الاطفال ، رساله تربیت و … که توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسیده بود. همچنین بازنویسی های متعددی از برجسته ترین نویسندگان کودک و نوجوان از ادبیات عامه گرفته تا شاهکار های ادبی همچون مثنوی و شاهنامه و غیره در این نمایشگاه ارائه شده بود که کاملا متناسب با محور های همایش ادبیات بودند. همچنین، مجموعه کتاب های خانم توران میرهادی و فرهنگنامه کودکان ونوجوانان نیز در بخشی از این نمایشگاه برای حاضران و علاقه مندان معرفی و ارائه می شد.

در بخش کارگاه ادبیات کودک و فرهنگ لیلا کفاش زاده و معصومه رعنا دو کارگاه برگزار کردند. یک کارگاه برای شرکت کنندگان همایش و کارگاه دیگر برای مربیان و اعضای فعال کانون پرورش فکری ارومیه که در مرکز شماره یک کانون برگزار شد. در کارگاه نخست شیوه های ترویج ادبیات و کتاب با رویکرد فرهنگی  برای کودکان ونوجوانان ارائه شد و مطرح گردید که قصه گویی و روایت گری چگونه می تواند مفاهیم فرهنگی گوناگون را به منسل بعدی منتقل کند و حتی چگونه می تواند وفاق ملی ایجاد کند. در این کار گاه بیان شد که قصه ها نوادگان اساطیرند و اساطیر چکیده افکار یک ملت و یک قوم هستند. با مطالعه اساطیر  و اشاعه افسانه ها  می توان به گذشته یک قوم و پیشینه فرهنگی تاریخی شان پی برد و به عمق بیشتر و بهتری از هویت دست پیدا کرد. با آشنایی کودکان ونوجوانان با اساطیر به شناخت سرزمین شان کمک خواهد شد و آنان با شناخت بهتر می توانند راه های روشن تری برای آینده متصور شوند. مدخل هایی همچون اسطوره، ادبیات، ایران و دیگر مدخل های مرتبط هم زمان از فرهنگنامه قرائت می شد.

در کارگاه بعدی که در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  برگزار شد ابتدا در باره ادبیات و جایگاه آن در ذهن اعضای کانون بحث و گفتگو شد و سپس شورای کتاب کودک و وظایف و بخش های گوناگون شورا به حاضرین معرفی شد. مجموعه کاملی از فرهنگنامه کودک ونوجوان در کتاب خانه موجود بود که ضمن ابراز خرسندی گروه ترویج ، به معرفی و خواندن برخی از مدخل های آن پرداخته شد. در ادامه کتاب جمشید شاه، پادشاه نوروز از محمد رضا یوسفی بلند خوانی شد. در ادامه مدخل جمشید از فرهنگنامه خوانده شد و برای نوجوانان و مربیان توضیح داده شد که چگونه می تواند یاد گیری با فرهنگنامه را به فعالیتی جذاب بدل کنند. از میان اعضای کانون تعدادی از نوجوانان علاقه  وافری به نوشتن داشتند که به آنها پیشنهاد شد تا با ارسال آثار خود به شورا و بررسی آنها، تعامل بیشتری با شورای کتاب کودک داشته باشند.

در ادامه از موزه کودکی که در آغاز امسال تاسیس شده بود  در مرکز دیگری از کانون پرورش فکری بازدید به عمل آمد. این موزه با ابتکار عمل و خلاقیت مربیان کانون طراحی و ساخته شده بود که شایان تحسین بود. چرا که بیشتر از امکانات و هزینه های سرسام آور بر خلاقیت مربیان و دلسوزی آنان استوار گشته بود. آنان با ابتکار مسیر بازدید خاص برای کودکان طراحی کرده بودند. فضا های گوناگونی همچون آسمان نما، ماکت منظومه شمسی، مکتبخانه، درخت آداب و رسوم، باستان شناسی ، غار پیشینیان ، کارگاه های آموزشی و … برای بازدید کنندگان خلق شده بود که بر جذابیت موزه می افزود. گروه ترویج پیشنهاد داد تا با  برگزاری رویداد های فرهنگی متناسب با باور ها و آداب و رسوم منطقه، کودکان هرچه بیشتر با داشته های فرهنگی و غنی منطقه خود آشنا شوند.

تهیه کننده گزارش: لیلا کفاش زاده

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading