بورد دلخوشي اين روزها-بهمن

بورد بهمن ماه خانه كتابدار با عنوان "دلخوشي اين روزهاي شما چيست؟"

و اما پاسخ هاي شما:

كلاس هايم و مدرسه است و كتاب خواندن

پسرم كه هر روز بزرگ تر مي شود و كلمات تازه مي گويد 🙂😉

بازي كردن با پلي استيشن PS4

بروم به پارك و وسايل برقي سوار شوم

درس هايم و كتاب خواندن آهنگ فيلم بازي

دل خوشي اين روزهاي من فقط خواندن كتاب مي باشد.

ام كودكانند، بزرگان فردا

اعتقاداتم، خانواده ام، دوستانم

دلخوشي من اميرمحمد و پرگل

بازي

درس بخوانم و بازي كنم، مهربان باشم

به درس هايم و پسرخاله ام

شهربازي، به بازي، عروسك بازي

درس خواندن، فيلم ديدن، كتاب خواندن

من دوست دارم مشق هايم را يكي ديگر بنويسد

كتاب خواندن

دوستان مهربانم كه هواي من را دارند

با درس، مشق و بازي

درس بخوانم، مهرباني و بازي

بدبختي هاي مدرسه

مشق

كتاب، آشپزي، موسيقي

دلخوشي خيلي زياد عالي

برق چشماي بارانا، لبخند سرشار از شادي اش

حل شدن موقت استرس هام، ورزش، دوستانم، كاردستي

همه دوستانم

كتاب، آهنگ هاي لپتاپ، فيلم

كارگاه مادر و كودك (كتابخواني و مهارت هاي زندگي)

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: كارگاه "مادر و كودك" (با محوريت كتاب و كتابخواني و آموزش مهارت هاي زندگي) با تسهيلگري خانم مينا حبيب نژاد

١- گروه سني : ٤ تا ٦ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٤:١٥ الي ١٥:١٥

٢- گروه سني: ٢ تا ٤ سال 

روزهاي يكشنبه ساعت ١٥:٣٠ الي ١٦:٣٠ 

٨ جلسه 

(شروع دوره از يكشنبه ٢٢ دي تا يكشنبه١١ اسفند)

براي ثبت نام با كتابخانه كودك تماس حاصل فرماييد.

كارگاه قصه گويي ديجيتال

نشست "داستان گویی دیجیتال، رسانه‌ای در خدمت پرورش مهارت‌های شناختی نوجوانان"در شورای کتاب کودک: این نشست با هدف معرفی رسانه داستان گویی دیجیتال در خدمت پرورش شناخت اجتماعی نوجوانان برگزار می‌شود:

محورهای نشست:

  • داستان گویی دیجیتال چیست؟
  • داستان گویی دیجیتال نسبت به انواع دیگر روایت گری و شیوه های مختلف بیان چه جایگاهی دارد؟
  • اهمیت داستان گویی دیجیتال در پرورش نقش شناخت اجتماعی در چیست؟
  • چرا مهم است که امکانات شبکه‌های دیجیتالی برای رونق فضای گفتگو و یادگیری مشارکتی نوجوانان استفاده کنیم؟
  • چطور می‌توانیم از داستان گویی دیجیتال برای آموزش موثرتر بهره ببریم؟
  • و تجربه بومی سازی شده داستان گویی دیجیتال در ایران: گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد

ارائه دهنده: لاله خسروی پژوهشگر حوزه روایت گری دیجیتال و عضو گروه قصه گویی دیجیتال شهرزاد.

مکان: کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک

زمان: ۱۸ دی ۱۳۹۸- ساعتی ۱۶ الی ۱۷:۳۰.

جشن يلدا ٩٨ در خانه كتابدار

خانه كتابدار كودك و نوجوان برگزار مي كند: ويژه برنامه شب يلدا با حضور خانم ها قويدل، غديري و مسعودي (اعضاي گروه ترويج خواندن شوراي كتاب) زمان: چهارشنبه ٢٧ آذر براي گروه سني ب و ج ( ٧ تا ١٤ سال) ساعت ١٥ الي ١٦:٣٠

اخبار

گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب پارسي

گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب پارسي

چهاردهمين گردهمایی انجمن ترویج زبان وادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران، ۱۶ تا ۱۸ مهر، با حضور شخصیت‌های علمی و ادبی داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد. در این گردهمایی، شخصیت های برتر ادبی ایران و جهان از کشورهای ترکیه، آذربایجان، رومانی، هندوستان، بنگلادش،عراق، فرانسه و استرالیا حضور داشتند. شورای کتاب کودک نیز همچون سال های گذشته در این گردهمایی شرکت داشت. فعالیت های شورای کتاب کودک در سه بخش نمایشگاه کتاب، برگزاری کارگاه و سخنرانی خانم نوشین انصاری ارائه شد. خانه کتابدار بخش برپایی نمایشگاه کتاب را برعهده داشت. در این نمایشگاه افزون بر کتاب های برتر فهرست شورا سعی شده بود تا ستونی ویژه به ادبیات کهن اختصاص داده شود تا شرکت کنندگان با کتاب های کودک و نوجوانی که بر اساس بازنویسی آثار کلاسیک و شاهکار های ادبی ایران بود آشنا گردند. در این بخش تعدادی از مجموعه بیست جلدی بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان ارائه شده بود مانند تحفه الاطفال، کتاب احمد، تربیت ، مثنوی الاطفال ، رساله تربیت و … که توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسیده بود. همچنین بازنویسی های متعددی از برجسته ترین نویسندگان کودک و نوجوان از ادبیات عامه گرفته تا شاهکار های ادبی همچون مثنوی و شاهنامه و غیره در این نمایشگاه ارائه شده بود که کاملا متناسب با محور های همایش ادبیات بودند. همچنین، مجموعه کتاب های خانم توران میرهادی و فرهنگنامه کودکان ونوجوانان نیز در بخشی از این نمایشگاه برای حاضران و علاقه مندان معرفی و ارائه می شد.

در بخش کارگاه ادبیات کودک و فرهنگ لیلا کفاش زاده و معصومه رعنا دو کارگاه برگزار کردند. یک کارگاه برای شرکت کنندگان همایش و کارگاه دیگر برای مربیان و اعضای فعال کانون پرورش فکری ارومیه که در مرکز شماره یک کانون برگزار شد. در کارگاه نخست شیوه های ترویج ادبیات و کتاب با رویکرد فرهنگی  برای کودکان ونوجوانان ارائه شد و مطرح گردید که قصه گویی و روایت گری چگونه می تواند مفاهیم فرهنگی گوناگون را به منسل بعدی منتقل کند و حتی چگونه می تواند وفاق ملی ایجاد کند. در این کار گاه بیان شد که قصه ها نوادگان اساطیرند و اساطیر چکیده افکار یک ملت و یک قوم هستند. با مطالعه اساطیر  و اشاعه افسانه ها  می توان به گذشته یک قوم و پیشینه فرهنگی تاریخی شان پی برد و به عمق بیشتر و بهتری از هویت دست پیدا کرد. با آشنایی کودکان ونوجوانان با اساطیر به شناخت سرزمین شان کمک خواهد شد و آنان با شناخت بهتر می توانند راه های روشن تری برای آینده متصور شوند. مدخل هایی همچون اسطوره، ادبیات، ایران و دیگر مدخل های مرتبط هم زمان از فرهنگنامه قرائت می شد.

در کارگاه بعدی که در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  برگزار شد ابتدا در باره ادبیات و جایگاه آن در ذهن اعضای کانون بحث و گفتگو شد و سپس شورای کتاب کودک و وظایف و بخش های گوناگون شورا به حاضرین معرفی شد. مجموعه کاملی از فرهنگنامه کودک ونوجوان در کتاب خانه موجود بود که ضمن ابراز خرسندی گروه ترویج ، به معرفی و خواندن برخی از مدخل های آن پرداخته شد. در ادامه کتاب جمشید شاه، پادشاه نوروز از محمد رضا یوسفی بلند خوانی شد. در ادامه مدخل جمشید از فرهنگنامه خوانده شد و برای نوجوانان و مربیان توضیح داده شد که چگونه می تواند یاد گیری با فرهنگنامه را به فعالیتی جذاب بدل کنند. از میان اعضای کانون تعدادی از نوجوانان علاقه  وافری به نوشتن داشتند که به آنها پیشنهاد شد تا با ارسال آثار خود به شورا و بررسی آنها، تعامل بیشتری با شورای کتاب کودک داشته باشند.

در ادامه از موزه کودکی که در آغاز امسال تاسیس شده بود  در مرکز دیگری از کانون پرورش فکری بازدید به عمل آمد. این موزه با ابتکار عمل و خلاقیت مربیان کانون طراحی و ساخته شده بود که شایان تحسین بود. چرا که بیشتر از امکانات و هزینه های سرسام آور بر خلاقیت مربیان و دلسوزی آنان استوار گشته بود. آنان با ابتکار مسیر بازدید خاص برای کودکان طراحی کرده بودند. فضا های گوناگونی همچون آسمان نما، ماکت منظومه شمسی، مکتبخانه، درخت آداب و رسوم، باستان شناسی ، غار پیشینیان ، کارگاه های آموزشی و … برای بازدید کنندگان خلق شده بود که بر جذابیت موزه می افزود. گروه ترویج پیشنهاد داد تا با  برگزاری رویداد های فرهنگی متناسب با باور ها و آداب و رسوم منطقه، کودکان هرچه بیشتر با داشته های فرهنگی و غنی منطقه خود آشنا شوند.

تهیه کننده گزارش: لیلا کفاش زاده

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه ما عضو شوید :