معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش خانه کتابدار در سالگرد شورای کتاب

گزارش خانه کتابدار در سالگرد شورای کتاب

متن سخنرانی ملیحه پیشداد در گزارش خانه کتابدار در سالگرد شورای کتاب کودک

با نام و ياد خدا

و درود بي كران به روان پاكِ بنيانگذار شوراي كتاب كودك

زنده ياد خانم توران ميرهادي

سلام عرض مي كنم خدمت همه عزيزان

بسيار احساس شادماني دارم به سبب اينكه سيزدهمين سال تاسيس خانه كتابدار كه به اعتقاد عوام، عدد نحسي است به خير و خوشي گذشت.

دوست داشتم گزارش امروز را از زبان يكي از اعضاء خانه بشنويم ولي قرعه به نام من حقير افتاد؛ بنده هم به عنوان اولين عضو خانه كتابدار كه بيشترين بهره را برده ام، مُصَدِع اوقاتتان هستم.

سالي كه توفيق آشنايي با شوراي كتاب كودك را پيدا كرديم، براي عقد قرارداد در جلسه هيئت مديره شورا حاضر شديم، دوستان براي زمان قرارداد پيشنهاد ٢ سال را دادند، اما خانم ميرهادي فرمودند: براي چنين همكاري حداقل ٥ سال وقت لازم است تا به نتيجه اي برسيم.

٥ سال تمام شد و مدت قرارداد ما اگر سعادتي باشد ابدي شد.

اما چه گل گفتند اين بانوي بزرگوار، مگر مي شود همه ي فعاليت هاي فرهنگي و معنوي را در قالب آمار و ارقام ساليانه به كميت تبديل كرد؟

براي مثال تعداد اعضاء و منابع را كه از ١٠ عضو، اكنون به ٣٠٠٠ عضو و منابع آن از ١٨٠٠ به ١٨٠٠٠ رسيده، مي توان كمّي بيان كرد، ولي اثرات عميق آن، كه در طول اين سالها به جود آمده و ادامه خواهد داشت، هرگز قابل بيان نيست.

فعاليت مادري را كه اتفاقي در يك همايش با خانه آشنا شده و متوجه شده كه در همسايگي اش هستيم، عاشقانه با دو فرزندش از تمام امكانات خانه استفاده كرده و اكنون به يكي از مروجين توانمند خانه تبديل گشته، چگونه مي توان وصف كرد؟ و يا مادراني كه در حلقه مطالعاتي و كارگاه هاي آشنايي با كتابداري و ترويج خواندن تربيت شده و در مراكز فرهنگي، سراي محله ها و مدارس فرزندانشان تبديل به سفيران ترويج كتابخواني شدند، همينطور.

امثال اين اتفاقها بسيارند و در اين مقوله كوتاه نمي گنجد.

-٢٤٣ كارگاه براي كودكان، نوجوانان و خانواده ها در قالب حلقه هاي مطالعاتي، هنر و خلاقيت، ادبيات كهن، شاهنامه خواني، آدمك سازي، مهارت هاي زندگي، برگزاري تورهاي آشنايي با مشاغل، رفتار با نوجوانان، بازديد از موزه ها، كارگاه هاي مادر و كودك و والدين، بلندخواني داستان كوتاه و سبد خواندن با خانواده برگزار كرده است.

-مشاوره، تجهيز، راه اندازي و پشتيباني كتابخانه ها در تهران و روستاهاي محروم ايران با عنوان “طرح بامداد كتابخانه ها”

-برگزاري كارگاه آموزشي با تجربه هاي آموزشي والدورف در آموزش پيش دبستان

-حضور در شوراي سياست گذاري جشنواره تقدير از مروجان كتابخواني

-حضور در هيأت داوران جشنواره ي روستاها و عشايرِ دوستدار كتاب و جام باشگاههاي كتابخواني كودك و نوجوان

از همه اين آمار و ارقام كه بگذريم، خانه كتابدار به عنوان يك كتابخانه محلي، امروز با تجربه هاي متفاوتي از مفهوم خواندن روبروست. از آمد و رفت هاي اعضاء و افراد و خدمات عمومي اش، فضاي مشاركت و تبادل ايده هاي متفاوت، از برگزاري قرارهاي كاري و اتاق فكر تا عمليات و اجرا.

در حال حاضر ٣ گروه فعال در خانه مستقر هستند:

١- گروه بازي و اسباب بازي “به”

كه با علم بر اينكه بازي و اسباب بازي هم نوعي خواندن محسوب مي شوند؛ به توليد ١٠ نوع اسباب بازي سازمان نايافته با نام چفتو پرداخته است و توسط وبگاه behtoys مرجعي ست براي معرفي و راهنمايي اسباب بازي براي گروههاي سني مختلف

٢- تعاوني بانوان مهر:

اعضاء اين تعاوني را بانوان خودسرپرست و بانواني كه در امرار معاش خانواده با همسرشان سهيم هستند، تشكيل ميدهند.

يك تعاوني فرهنگي كه در توليداتش به كتاب كودك و ارتقاء فرهنگ توجه دارد و در فعاليت هاي فرهنگي خانه كتابدار مشاركت ميكنند.

٣- انجمن محلي بانوان اميريه كه با پشتكار و علاقه اي وصف ناشدني زير نظر موسسه پژوهشي كودكان دنيا مشغول فعاليت هستند.

خانه كتابدار اميدوار است در سالهاي آتي بيشتر بتواند به بيان اين تجربه متفاوت از يك كتابخانه، كه مشاركت اجتماعي گروههاي متفاوتي را با دو محور اساسي خواندن و كنش اجتماعي، سبب شده است، بپردازد.

در اينجا وظيفه خود مي دانم از همه عزيزاني كه دست در دست هم با خردجمعي و تلاش صادقانه و بي دريغ و با حمايت هاي مالي در خدمت هموطنانمان هستند تشكر كنم و از اينكه از نام بردن اين عزيزان به دليل خطاي انساني و البته كهولت سن واهمه دارم كه مبادا حقي از دوستي ضايع شود، بي نهايت عذرخواهي مي كنم.

اميد دارم اين قصور را هم مانند همه ضعف هايم به بزرگي خود ببخشيد.

به حضور سركار خانم انصاري عزيز كه چون كوهي استوار با از دست دادن ياران شورايي، مقاوم تر و مصمم تر از پيش، راهي را كه آغاز كرده اند، مي پيمايند، سر تعظيم فرود مي آورم و برايشان شادي، سلامتي، موفقيت و توان بيش از پيش آرزومندم.

و در پايان؛ به نظر شما يك كتابخانه كودك و خانواده، چه امكاناتي را مي تواند براي شهروندان ايجاد كند؟

منتظر پاسخ هاي گرم و صميمي تان هستيم.

با تشكر از صبر و حوصله تان

٢٤ بهمن ٩٦

سالگرد شوراي كتاب كودك

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading