معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

گزارش سومين همايش ادبيات كودك و ديگري

گزارش سومين همايش ادبيات كودك و ديگري

 سومين همايش دوسالانه ادبيات كودك و مطالعات كودكي با موضوع “ادبيات كودك و ديگري” دیروز، چهارشنبه ٢ آبان از سوي شوراي كتاب كودك و با همكاري موسسه خانه كتاب برگزار شد.

همايش با سخنراني خانم انصاري آغاز شد و در ادامه آقاي سيد آبادي صحبت كردند.
خانم ليز پيج (liz page) مدير اجرايي IBBY هم يكي از سخنرانان مهمان همايش بود كه با موضوع “IBBY: شبكه ديگري ها” سخنراني كردند.

برنامه در روز اول شامل ٣ پنل مختلف بود.

پنل اول: مباحث نظري

عليرضا كرماني: (سخنران مدعو) “طرد كودكان در دنياي مدرن”

رويا يداللهي شاه راه: “بازنگري در مفهوم دگر بود كودك در ادبيات كودك بر مبناي روان شناسي اگزيستانسيال

مريم محمدخاني: “ديگري سازي / ديگري زدايي”

فرزانه آقاپور: “ديگربودگي ميان نوجوان و بزرگسال با مروري بر جلوه “ديگري” در نظام هاي نظري گوناگون”

شيرين احمدي و فاطمه پرهام: “هويت ملي و “ديگري” در متون تأليفي و ترجمه اي ادبيات كودك و نوجوان”

پنل دوم: “ديگري” در رسانه هاي جديد

عبدالرحمن نجل رحيم (سخنران مدعو): “ديگري در مغزپژوهي امروز و لزوم به كارگيري آن در ادبيات كودك”

درسا امرائي و اميرعلي نجوميان: “هم سنجي جايگاه “خود” و “ديگري” در انيميشن هاي “زال و سيمرغ” و “هفت شهر” با تكيه بر آراي ميخائيل باختين”

محيا بركت: “بازنمايي و مفهوم ديگري در بازي هاي ديجيتالي”

سيد شهاب الدين ساداتي و بهاره سقازاده: “كودك و ديگري: تحليل فيلم باشو غريبه كوچك از ديدگاه نظريه مهاجرت”

آزاده خليفي: “بخشش آزارگر يا ديگري سازي از او؟ خوانش تصوير آزارگر جنسي در اپليكيشن ميچكا”

حميده نعمتي: “ديگري” روايت شده در پويانمايي هاي امريكايي: بررسي موردي ” من نفرت انگيز ٢”

پنل سوم: بررسي هاي موردي (رمان)

محسن هجري (سخنران مدعو): “از ديگر خواهي تا دگر ستيزي، تاثير تحولات سياسي بر ادبيات”

شيدا آرامش فرد: “پژواك ديگري در فرايند هويت يابي؛ با نگاهي به رمان امپراتور كوتوله سرزمين لي لي پوت از جمشيد خانيان”

سارا صديق: “در جست جوي هويت و ديگري: مطالعه جامعه شناختي پنج داستان كودك و نوجوان”

رامينه رضازاده و ساره ارض پيما: “چگونگي ارتباط ديگري ها در سه گانه اكو اثر پم مونيوس رايان و ارتباط آنها با ساختار اجتماعي و هويتي نوجوان ايراني”

و در پايان نيز مربيان، والدين و دانش آموزان مجتمع آموزشي مشاركتي از تجربه ي كارگاه “بودن با ديگري” صحبت كردند.

خانه كتابدار كودك و نوجوان نيز در بخش جنبي اين همايش با برپايي نمايشگاه کتاب که شامل كتابهايي با موضوع “ديگري” در ادبيات كودك بود، همچون سالهاي گذشته شركت كرد.

دومين روز از همايش دوسالانه ادبيات كودك و مطالعات كودكي با موضوع “ادبيات كودك و ديگري” روز پنج شنبه، ٣ آبان، با دبيري آقاي شيخ رضايي، برگزار شد.

برنامه روز دوم شامل ٣ پنل مختلف بود.

پنل چهارم: بررسي هاي موردي (داستان)

سيدمهدي يوسفي (سخنران مدعو): “ادبيات كودك، كودكي و كودكانگي: آيا كودك “ديگري” است؟”

عادله خليفي: “بيرون از خانه، بيرون از زبان: ديگري ديگر در حالا نه برنارد!”

مريم ساكي زاده: “مطالعه اي بر افكار امپريالستي انگليس و بازتاب ديگري در متن و تصوير كتاب “اِي بي سي براي كودكان ميهن پرست” با رويكرد پسااستعماري”

سمانه كهربائيان: “ديگري طبقاتي در داستان هاي صمد بهرنگي”

سوسن پور شهرام: “تصويري از “خود” و شيوه هاي برساخت “ديگري”: مطالعه موردي آثار كودك صمد بهرنگي”

پنل پنجم: بررسي هاي موردي (ادبيات كهن)

مصطفي مهرآيين (سخنران مدعو): “ظهور فرهنگ ادبي “ديگري” در انديشه هاي رورتي، لويناس، كريستوا و ريكور”

علي اصغر ارجي: ” و آن سوم كامل ترين هر سه بود: مفهوم ديگري در ادبيات كودكان و خاصه افسانه ها”

فرزانه لطفي: “ديگرانگي جنسيت در داستان عاميانه “نمكي”

ليلا كفاش زاده: “عروسك به مثابه ديگري در افسانه ها و آيين هاي كهن”

پنل ششم: “ديگري” در مقام شهروند

حميدرضا شاه آبادي (سخنران مدعو): “تصوير غلامان و كنيزان سياه در افسانه هاي عاميانه دوران قاجار”

شيما حجازي زاده: “مروري بر كتابخانه هاي تخصصي كودكان با اختلال اتيستسك (كودكان اتيسم) در ايران و خارج از ايران”

مهشيد دولت: “كودكان دو معلوليتي (ناشنوا – نابينا) و خواندن براي آنها”

ويكتوريا فاتحي: “تعديل نگرش “ديگري سازي” در كودكان ايراني (در مواجهه با كودكان افغانستاني) از راه ادبيات داستاني”

آزادمهر دانش فاطميه و محسن زين العابديني: “رصد و تحليل مفهوم ديگري در فرهنگنامه كودكان و نوجوانان”

سخنران اختتاميه، حسام سلامت: “من، ديگري و ساختن جهان مشترك: درباره اهميت آموزش عمومي در شكل گيري شهروندي مدني”

خانم شيما حجازي، كتابدارِ كتابخانه خانواده، روز دوم همايش در پنل ششم، به ارائه مقاله ي خود با عنوان “مروري بر كتابخانه هاي تخصصي كودكان با اختلال اتيستسك (كودكان اتيسم) در ايران و خارج از ايران” پرداختند. خانم حجازي در اين پژوهش به بررسي كتابخانه هاي تخصصي كودكان اُتيستيك در ايران و خارج از ايران پرداختند.
با توجه به اين نكته كه بسياري از افراد مبتلا به اتيسم در تعاملات اجتماعي و ارتباطات خود مشكل دارند و با بررسي هايي كه از طريق تحليل مقالات و سايت هاي مرتبط در اين حوزه انجام دادند، دريافتند كه، كتابخانه هاي فعال در زمينه كار با كودكان اتيسم نقش بسزايي در بهبود عملكرد و ايفاي نقش اين كودكان در جامعه خواهند داشت و اين مُهم در صورتي محقق مي شود كه كتابخانه ها از كاركرد و توانايي هاي خود آگاهي داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading