معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

“ارتباط بدون خشونت”، صلح در خانواده و جامعه

"ارتباط بدون خشونت" عنوان يكي ديگر از كارگاه هاي آموزشي طرح سبد خواندن با خانواده در خانه كتابدار كودك و نوجوان است كه در روز شنبه ۲۸ خرداد برگزار شد.

كامران رحيميان كارشناس ارشد مشاوره در دانشگاه آتاواي كانادا، ميهمان اين كارگاه بود. او افزون بر تحصيلات دانشگاهي، دوره هاي گوناگوني از جمله تئاتر درماني، برنامه ريزي عصبي كلامي، مديريت اضطراب و ارتباط بدون خشونت را گذرانده است.

در آغاز برنامه، رحيميان از مفاهيم نخستين زندگي يعني ارتباط بين انسان ها سخن گفت و اشاره كرد كه مفهوم ارتباط در هر جايي كه انسان وجود داشته باشد و در هر رشته اي از سياست و تجارت گرفته تا آموزش، اقتصاد و ديگر زمينه ها، اساسي ترين نقش را دارد. او روابط انساني را به سه دسته ارتباط مسالمت آميز، ارتباط همراه با تنش و بدون ارتباط تقسيم بندي كرد. همچنين به روابط درون انسان ها با خودشان پرداخت كه رابطه مستقيمي به ارتباط انسان ها با يكديگر دارد.

كامران رحيميان گفت و گوي دروني،گفت و گوي بيروني و شنيدن را از مهمترين اركان يك رابطه دانست. او تأكيد كرد منظور از شنيدن، اطاعت كردن نيست بلكه همدلي و مذاكره مراحل بعدي و  تكميلي شنيدن هستند. همچنين او به تفاوت هاي اساسي بين مشاهده و قضاوت اشاره كرد و توضيح داد، بيشتر وقت ها افراد به جاي بيان مشاهدات خود از ديگران، به بيان قضاوت خود درباره آن شخص مي پردازند كه اين كار سبب تنش و خشونت در رابطه مي گردد.

رحيميان در ادامه، به اين موضوع اشاره كرد كه بيشتر جنگ هاي بزرگ انسان ها بر سر به دست آوردن نيازهايشان نبوده، بلكه موضوع اصلي خشونت بين جوامع انساني، بر سر چگونگي برآورده كردن نيازها و خواسته هاي شان بوده است. پس بهتر است به جاي اين كه فكر كنيم چه بگوييم به اين فكر كنيم كه چگونه بگوييم.

كتاب "ارتباط بدون خشونت زبان زندگي" اثر دكتر مارشال روزنبرگ، "مجموعه ۸ جلدي چارلي و سوفي" اثر اولما كاستتي و مونيكا رينالديني ترجمه كامران رحيميان و "بازي هاي مشاركتي" ترجمه و تأليف فرشته سبحاني از نمونه هاي كتاب هايي در زمينه ارتباط بدون خشونت هستند كه در اين كارگاه معرفي شدند. كتاب بازي هاي مشاركتي روش ۴۰ بازي بدون برنده و بازنده براي كودكان گروه سني الف را ارائه مي كند. هدف از انجام اين بازي ها لذت بردن و يادگيري مهارت هايي همچون مشاركت، مشورت و همكاري است كه در كارگاه هاي ارتباط بدون خشونت ارائه مي شود. براي بيشتر دانستن درباره اين كتاب ها و آشنايي با چندين عنوان كتاب ديگر در همين زمينه مي توانيد به خانه كتابدار كودك و نوجوان و ترويج خواندن و يا وب سايت زبان زندگي به نشاني www.zabanezendegi.com سر بزنيد.

برگرفته از كتابك

 

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading