معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

بازي و رياضي “سال ۱۳۹۰”

كارگاه "بازي و رياضي" براي كودكان گروه سني ب و ج توسط مربيان موسسه "شوق یادگیری کوچ" برگزار مي شود.

"بهار و تابستان"

جلسه اول: اين جلسه با هدف آشنايي با اوريگامي و كاربردهاي آن و همچنين ارتباط آن با رياضي و تقويت عضلات سر انگشت كودكان، توسط خانم بحرالعلوم تشكيل شد. كلاس با شرحي از اوريگامي آغاز و و سه شكل ليوان، سر كلاغ و پاكت با بچه ها ساخته شد.

جلسه دوم: اين جلسه با هدف آشنايي با مفاهيم تعادل و تقارن، استفاده از هوش هاي چندگانه و ايجاد خلاقيت، توسط خانم هانه يونسي برگزار گرديد. در اين جلسه بازي (jenga)كه قطعات ۵۴تايي چوبي در اندازه هاي يكسان است انجام شد. ابتدا بچه ها گروه بندي شدند و سپس با تشويق به همكاري با يكديگر به ساخت برج يا بناي مورد علاقه شان پرداختند. سپس بازي اصلي (jenga) انجام شد به طوريكه بايد برج هاي مورد نظر را بسازند و بعد طوري قطعات چوبي را از روي هم بردارند كه برج ساخته شده فرونريزد كه با اين كار با مفهوم تعادل آشنا مي شوند. در فعاليتي ديگر بچه ها به صورت دو به دو گروه بندي شدند به طوريكه يك گروه شروع به ساخت بناي مورد نظر خود مي كرد و گروه ديگر مشابه آن را مي ساخت و با اين عمل بچه ها با تقارن آشنا شدند.

جلسه سوم: این جلسه با هدف آشنایی با هندسه و مساحت توسط خانم لیمویی برگزار شد. پس از صحبت درباره مفاهیمی همچون مربع، ضلع، قطر، مماس، موازی و… کاشی هایی به شکل مربع در اختیار بچه ها قرار گرفت تا با آن ها آرایش های ۱ تایی تا ۵ تایی را بسازند و رنگ آمیزی کنند. بعد از این فعالیت با وسیله ای به نام ؛کاتامینو؛ توانستند سطح مربع های مختلفی را با توجه به الگو پر کنند.

جلسه چهارم: در اين جلسه بازي "كاغذ و تا" انجام شد. اين بازي براي بالا بردن مهارت بچه ها در تا كردن و هماهنگ كردن خط ها و زاويه ها، پايه هاي اوليه هندسي، تقارن و رسيدن به شكلي ساده (پاكت نامه، پرونده، كلاه و ليوان) انجام شد.

جلسه پنجم: در اين جلسه با بلوك هاي چوبي (jinga) كار شد. بچه ها با اين چهار گوش ها مي توانستند شكل هاي مختلف درست كنند و  در مدت زمان ۲ دقيقه با جاگذاري دو شكل نامنظم يك شكل منظم درست كنند.

"پاييز و زمستان"

جلسه اول: اين جلسه توسط خانم مريم هاشمي و با هدف ساخت وسايل مورد نياز بچه ها توسط خودشان، برگزار شد. بچه ها ابتدا طرح يك راكت پينگ پونگ را روي مقوا كشيدند و دور آن را بريدند. سپس با رنگ دلخواه راكت خود را رنگ آميزي كردند و بعد از خشك شدن با آن بازي كردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading