معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

“حلقه هاي مطالعاتي” گروه سني الف (۳ تا ۷ سال) ۱۳۸۹

اين كارگاه با هدف آشنايي با ادبيات كهن، قصه گويي و … براي گروه سني الف (۳ تا ۷ سال) در روزهاي سه شنبه (يك هفته در ميان) توسط خانم نغمه چلبي برگزار مي شود.

جلسه اول: براي آشنايي با كودكان كار و خيابان و معضلات اجتماعي و پديده مرگ به شكل زيبا، قصه "دخترك كبريت فروش" آندرسن براي بچه ها گفته شد. سپس نقاشي اين قصه كشيده شد.

جلسه دوم: براي آشنايي با حيوانات و صداي آن ها همچنين شمارش اعداد، قصه "مهمان هاي ناخوانده" از نشر كانون براي بچه ها گفته شد. بچه ها نقاشي انفرادي كشيدند و سپس بازي گروهي انجام دادند. بازي به اين شكل بود كه اسم حيواني در گوش يكي از بچه ها گفته مي شد و او بايد پانتوميم اجرا مي كرد تا بقيه بتوانند نام حيوان را حدس بزنند.

جلسه سوم: براي آشنايي با زندگي لاك پشت ها، قصه "لاك پشت" نوشته اريك كال و قصه "لاك پشت و ميمون" نوشته زهره پريرخ براي بچه ها گفته شد. سپس نمايش خلاق اجرا شد و در پايان بچه ها با عروسك هاي انگشتي بازي كردند.

جلسه چهارم: براي آشنايي با علوم خلاق (پوشش بدن ماهي، هشت پا، عروس دريايي، مرجان ها و ستاره دريايي) و تدريس رياضي خلاق، قصه "ماهي رنگين كمان" نوشته ماركوس فيستر گفته شد. بعد از اجراي نمايش خلاق و بازي گرگم و گله مي برم، با بچه ها كولاژ كار شد.

جلسه پنجم: براي آشنايي با ميوه هايي مانند نارنج، نارنگي، پرتقال و ترنج، اين ميوه ها را به بچه ها نشان داده و آن ها با هم مقايسه شدند و در مورد هر كدام از اين ميوه ها توضيحاتي داده شد. سپس قصه "دختر نارنج و ترنج" نوشته ناصر يوسفي گفته شد و كار كلاژ با هدف تدريس خلاق رياضيات (مفهوم دايره، شعاع، قطر، مركز، مساحت و…) با كاغذ كادوهايي كه تصوير نارنج داشت انجام شد.

جلسه ششم: براي آشنايي كودكان با انواع مشاغل، نكوهش بيكاري و تنبلي قصه "سلطان و آهو" نوشته ناصر وحدتي گفته شد. سپس از بچه ها خواسته شد كه در مورد مشاغل مختلف صحبت كنند. در پايان نقاشي و كلاژ انجام شد.

جلسه هفتم: براي آشنايي با دگرديسي كرم ابريشم و عناصر طبيعت و با استفاده از كتاب پارچه اي "تو كه ماه بلند آسموني" و "گل يا پوچ" داستان يك كرم ابريشم براي بچه ها گفته شد. علاوه بر داستان زندگي علمي كرم ابريشم و نحوه ورود كرم ابريشم به ايران براي بچه ها توضيح داده شد.

جلسه هشتم: براي آشنايي با ادبيات كهن و انواع مشاغل قصه "خاله سوسكه" براي بچه ها گفته شد. سپس بچه ها نقاشي و كلاژ كار كردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading