معرفى كتاب فلسفه براي كودكان و نوجوانان

معرفى كتاب فلسفه برای کودکان و نوجوانان "چشم‌اندازهای جهانی" ، ویراسته : سعید ناجی، رسنانی هاشم، ترجمه: حمیدرضا محمدی، نشر نی: مقالاتی که بنیانگذاران و پیشگامان برنامه‌ی "فلسفه برای کودکان" در سطح جهان نوشته‌اند، در این کتاب به صورت گفتگو و مصاحبه آماده شده است. 

بخش اول کتاب به خاستگاه این جنبش و بنیان‌های فلسفی و نظری آن می‌پردازد.

بخش دوم کاربردهای تخصصی دیالوگ فلسفی در آموزش فلسفه، اخلاق، فلسفه اخلاق و علوم را بررسی می‌کند.

بخش سوم به موضوعات نظری، مانند اهداف این روش با نظر به جست‌جوی حقیقت و معنا، و بحث درباره رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه و ویژگی‌های‌شان می‌پردازد. 

بخش چهارم نحوه ‌ی اجرای این برنامه در سطح جهان را توضیح می‌دهد. و به تفاوت‌های فرهنگ، شیوه‌های حلقه‌ی کندوکاو و ضرورت جرح و تعدیل برنامه به جهت سازگاری با مسائل محلی می‌پردازد. 

بیست و یک مصاحبه شونده‌ی این مجموعه از ۱۲ کشور مختلف در شش قاره دنیا هستند. 

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول

دوره های هَمبازی مجازی: بازیگوشی های قبل از کلاس اول (کارگاه بازی مادر و کودک): اين کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند .شامل بازی های علمی، ریاضی، حرکتی، آمادگی خواندن و نوشتن، تمرکز، کارکردهای اجرایی مغز و بازی های رشدی هستند. بازی هایي شاد که یادگیری های فراوانی برای بچه ها به همراه دارد و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. به علاوه فرصتی است که مامان ها تعداد بسیاری بازی یاد بگیرند که می توانند فرای ساعات کلاسی نیز آگاهانه با بچه ها بازی کنند. این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 5 تا 6 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 24 تیر 1399

زمان : سه شنبه ها _ ساعت 12 تا 12:50

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

کارگاه مادر و کودک مجازی: بازی های بپر بپر

دوره های هَمبازی مجازی: بازی های بپر بپر (کارگاه بازی مادر و کودک): این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. شامل بازی های حرکتی مختلف هستند و برای تقویت مهارت های ورزشی، حرکتی ظریف و درشت، تمرکز و هوش فضایی بچه ها عالی هستند. به علاوه فرصتی است که مامان ها هم با بچه ها بازی و ورزش کنند.  این دوره ها از سوی خانم فائزه وحدت نیا، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و کارشناس بازی و اسباب بازی به تویز در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار می شود.

کودکان 4 تا 7 ساله می توانند در این دوره شرکت کنند.

آغاز دوره : 22 تیر 1399

زمان : يکشنبه ها، ساعت 13 تا 13:30

اطلاعات بیشتر را می توانید از کتابخانه کودک و نوجوان دریافت کنید.

تلفن ثبت نام : 02166962904

ساعات تماس: شنبه تا چهارشنبه، ساعت ٩ تا ١٤

جشن تيرگان ١٣٩٩ مجازى

هر سال جشن تیرگان را در خانه کتابدار باهم جشن می‌گرفتیم.  تصمیم گرفتیم امسال نیز مانند هرسال این جشن را با تغییرات کوچک برپا کنیم. به خانه‌های شما بیاییم و درباره تیرگان بیشتر بدانیم. "فرشته قبادی" عضو شورای کتاب کودک و کمیته ترویج خواندن که تسهیلگر جشن تیرگان بوده‌ است، روایتگر آن است. 

ضمنِ برپایی این جشن برای کودکان این سوال‌ها را با خودمان مرور می‌کنیم: چرا ایرانیان "جشن" را خلق کردند؟ آیا می‌خواستند قانع باشند و با شکرگزاری مشکلات را فراموش کنند؟ آیا می‌خواستند برای مشکلات، با روحیه‌ای تازه راه‌حل پیدا کنند؟ آیا اساسا تسلیم مشکلات بودند یا با آن‌ها می‌جنگیدند؟ آیا ... 

"جشن" امروز چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ...

اخبار

حلقه هاي مطالعاتي گروه سني الف (۳ تا ۷ سال) “سال ۱۳۹۰”

كارگاه "حلقه هاي مطالعاتي" براي اعضاي گروه سني الف (۳ تا ۷ سال) روز هاي سه شنبه (يك هفته در ميان)، توسط خانم نغمه چلبي برگزار مي شود.

"بهار و تابستان"

جلسه اول: به مناسبت روز بهداشت جهاني (۱۸/۱/۹۰) و رساندن پيام بهداشتي درباره مراقبت از دندان ها، قصه قرمز و مشكي نوشته "توربيون اگنر" براي بچه ها گفته شد و در پايان بچه ها نقاشي آزاد كشيدند.

جلسه دوم: اين جلسه با هدف آشنايي با فصول سال، محصولات و آب و هواي هر سال، ادراك غير مستقيم خوش اخلاقي و ادب و نتايج بداخلاقي و بي ادبي، تمركز بين چشم و دست و تقويت عضله دست در هنگام انجام كار دوخت تشكيل شد. ابتدا با استفاده از نقاشي هاي هر فصل به گفتن قصه و معرفي ويژگي هاي هر فصل پرداخته شد و سپس ميوه هاي هر فصل روي مقوا كشيده و دور آن سوراخ شد تا كودكان بتوانند آن ها را بدوزند. اين كار سنجش جالبي در مورد دقت و تمركز و درك مطلب و عيوب بينايي كودك براي مربي است.

جلسه سوم: اين جلسه با هدف آشنايي با ادبيات كهن، پوشش بدن ماهي ها، محل زندگي ماهي ها، ادراك نتايج زياده خواهي و طمع، نكوهش بد اخلاقي و غرور تشكيل شد. در اين جلسه ابتدا قصه "اگر من زرافه بودم" و قصه "ماهي و ماهيگير"براي بچه ها گفته شد و سپس آن ها با پاستل نقاشي آزاد كشيدند.

جلسه چهارم: در اين جلسه با هدف ادراك از طريق ديدن تصاوير لاك پشت و توجه به نقش روي لاك، كتاب "فرانكلين در تاريكي" نوشته پالت بورژوا خوانده شد. سپس بچه ها با پاستل طرح بزرگي از يك لاك پشت را كشيدند و به وسيله كاغذ كادو هاي طرح دار روي لاك آن را كلاژ كار كردند.

جلسه پنجم: براي آشنايي با ادبيات كهن ايران، قصه ماه پيشوني از كتاب " قصه هاي صبحي" نوشته فضل ا… مهتدي صبحي خوانده شد و بعد كودكان نقاشي كشيدند.

جلسه ششم: در اين جلسه ابتدا قصه "خورشيد خانم كجايي؟" نوشته افسانه شعبان نژاد گفته شد و بعد از آن از بچه ها خواسته شد يك خورشيد بكشند و درباره اينكه خورشيد شب ها كجا مي رود تحقيق كنند. در اين جلسه بچه ها با حركت انتقالي و وضعي زمين، صداي حيواناتي مانند قورباغه، گربه، موش و پشه و خانه هاي اين حيوانات آشنا شدند و هنگام نقاشي كردن كار با آبرنگ به آن ها آموزش داده شد.

جلسه هفتم: در اين جلسه كه توسط خانم آذين اقليدس برگزار شد، كتاب "آهنگ هاي بزبزي" نوشته كامبيز كاكاوند براي بچه ها خوانده شد. بعد از قصه، هر كدام از بچه ها به وسيله مقوا، زنگوله، نخ و چسب، زنگوله اي درست كردند و بازي "گرگم و گله مي برم" را انجام دادند. 

جلسه هشتم: در اين جلسه براي آشنايي با مشاغل مختلف قصه "كفش هاي سحر آميز" براي بچه ها گفته شد. براي ايجاد روند تفكر فعال، مابين قصه گفتن، سوالاتي مطرح شد و بچه ها پيرامون آن ها بحث كردند.

جلسه نهم: اين جلسه توسط خانم هرندي زاده و با هدف توجه بيشتر به درختان، تقويت تخيل و هماهنگي آن با كتاب برگزار شد. در ابتدا بچه ها به حياط خانه كتابدار رفتند و درباره درختان، برگ ها، گل ها و… با هم صحبت كردند. سپس كتاب "درخت من و شهر تابانا" براي بچه ها خوانده شد. نقاشي و درست كردن كاردستي از ديگر فعاليت هاي اين جلسه بود.

"پاييز و زمستان"

جلسه اول: در اين جلسه با اهدافي مانند:( ۱-آشنايي با هانس كريستين اندرسن ۲-علاقه مند سازي كودك به مطالعه ۳-تقويت شنود و خلاقيت از طريق نقاشي صحنه اي از داستان ۴-آموزش كار كولاژ ۶-تقويت درك ديداري هندسه هنگام چسباندن كولاژ روي نقاشي ۷-ادراك معناي واژه اصيل)، قصه "شاهزاده خانم و نخود" گفته شد و در آخر از بچه ها خواسته شد صحنه اي از قصه را به دلخواه نقاشي و كلاژ كنند.

جلسه دوم: در اين جلسه به منظور آشنا كردن بچه ها با مواردي همچون: لانه و غذاي خرگوش، مقايسه شنا كردن خرگوش و قورباغه، توانايي پرواز گنجشك ها، خرطوم و عاج فيل، قصه "خرگوش و رودخونه" نوشته جعفر ابراهيمي براي بچه ها  گفته شد. در انتها مربي از بچه ها خواست حدس بزنند "چرا فيل گفت اگر من جاي تو بودم اصلا به آن طرف رودخانه نمي رفتم؟" و بچه ها نظرات متفاوتي دادند. در انتهاي كارگاه نقاشي آزاد كشيدند.

جلسه سوم: در اين جلسه داستان "دختر آفتاب و ديو سياه" نوشته محمد حسين (نويسنده افغان) براي بچه ها به شكل ساده اي قصه گويي شد و سپس بچه ها عكس خانه اي را روي مقواي مشكي كشيدند و با روزنامه پنجره هاي آن را كلاژ كار كردند. در اين جلسه اهداف زير دنبال شد: ۱-آشنايي با مفهوم شب و تاريكي ۲-تقويت درك رياضي (هندسه) هنگام كولاژ ۳-تقابل بين خير و شر ۴-نفي غير مستقيم خودخواهي و ادراك نتايج دگر انديشي ۵-آشنايي با گل آفتابگردان و ويژگي هاي آن ۶-دادن اطلاعاتي درباره كشور افغانستان به دليل افغان بودن نويسنده داستان.

جلسه چهارم: در اين جلسه قصه "بركه زيبا" نوشته كامبيز كاكاوند براي بچه ها گفته شد و سپس نقاشي گروهي از داستان كشيده شد. در اين جلسه اهداف زير دنبال شد: ۱-آشنايي با دو زيستان ۲-آشنايي با پوشش بدن ماهي ها ۳-نكوهش حسادت و بخل ۴-انجام كار گروهي با هدف آموزش غير مستقيم تصميم گيري جمعي و احترام گذاشتن به نظر جمع.

جلسه پنجم: در این جلسه قصه "خورشید و باد شمال" از انتشارات کانون برای بچه ها گفته شد و سپس مربی از بچه ها خواست خطی اتفاقی رسم کنند و ضمن چرخاندن دست، آن را از روی کاغذ برندارند و قسمت های مختلف را رنگ آمیزی کنند. به این ترتیب آن ها باد شمال را کشیدند و سپس نقاشی قصه را نیز کشیدند. در این جلسه اهداف زیر دنبال شد: ۱-آشنایی با انواع باد (نسیم، طوفان، گردباد و…) ۲-آموزش ریاضی خلاق خط های متقاطع ۳-ادراک اینکه بسیاری اوقات مهربانی و ملایمت از قدرت و زور قوی تر است ۴-تقویت دقت هنگام رنگ آمیزی.

جلسه ششم: در اين جلسه قصه "مورچه و گلوله كاموا" از انتشارات علمي فرهنگي براي بچه ها گفته شد. در حين قصه گويي از بچه ها سوال مي شد تا باعث تفكر آنان شود. سپس از بچه ها خواسته شد درباره مورچه هايي كه ديده اند صحبت كنند و مختصري از زندگي علمي مورچه ها براي بچه ها توضيح داده شد. در آخر بچه با چسب چوب و كاموا، راه كاموايي درست كردند و اطراف آن را نقاشي كشيدند. در اين جلسه اهداف زير دنبال شد: ۱-ادراك غير مستقيم دوستي، دگر انديشي و ايثار ۲-آشنايي با زندگي علمي مورچه ها ۳-ايجاد تمركز بين چشم و دست هنگام كار با كاموا و چسب ۴-تقويت دقت و تمركز

جلسه هفتم: در اين جلسه پس از قصه گويي، براي تقويت تمركز بين چشم و دست هنگام قيچي زدن، از بچه ها خواسته شد صحنه اي از قصر پادشاه را نقاشي كنند و سپس دور آن را قيچي كنند. بعد از آن بچه ها شروع به نقاشي آزاد كردند و خانم چلبي در اين فاصله نقاشي بچه ها از قصر را به شكل در و پنجره قيچي كردند و در آخر بچه ها آن ها را روي مقواي بزرگي چسباندند و قصر بزرگي درست كردند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

در خبرنامه ما عضو شوید :
Loading